10 di tawau - Google Blog Search |
Lisa Ali Cakap...: Kisah mati air <b>di Tawau</b> Posted: 21 Jan 2012 03:10 AM PST Assalamualaikum... Agak lama aku tinggalkan Timatch. Setahun lebih. Banyak pengalaman berguna time aku di situ. Antara perkara yang paling aku ingat bila keadaan mati air. Aku teringat dialog Encik Harmin time hari kedua aku di opis Timatch Utara, Tawau. "Ada orang mau saman Timatch gara-gara air mati terus. Kadang-kadang orang ndak paham kerja Timatch ini apa. Rawatan air untuk pengguna..." Dengan itu, aku rasa macam mahu menulis pasal pengetahuanku mengenai air ini. Cerita di loji air Cintamata Pertama, jalan cerita air bersih di rawat. Kalau ada salah, sila betulkan yah.. Main ingat jak ni. Buku dulu-dulu tinggal di rumah. Campur-campur dengan bahasa inggeris sebab bos atau mentee ku adalah orang India. Jadi terms yang diguna dan sangat biasa ku dengar akan ku guna pakai. " Pertama, air kasar (raw water) akan dikutip dari intake. Ia boleh menampung air sebanyak 135 MLD. Terdapat saringan yang besar untuk menapis ranting, dahan kayu atau benda asing agar tidak memasuki pump intake. Untuk pengetahuan. air akan di pump memasuki flocculation tank. Di sini, proses meletakkan Alum untuk menjernihkan air dan sebagai agen penggumpulan flock. Setelah itu, air akan memasuki ke sedimentation tank. Ia adalah proses pemendapan. Di sini, lime akan dimasukkan untuk meneutralkan benda-benda yang berasaskan asid. Kekotoran yang ada akan termendap di dasar tangki. Proses meletakkan lime dipanggil pre-lime. Sesudah itu, air akan melalui proses filtration. Saringan yang digunakan adalah pasir-pasir halus. Air akan melalui pasir tersebut dan akan memerangkap sisa-sisa kotoran yang tertinggal. Seterusnya, air tersebut akan mengalami proses dipanggil cloronative. Air akan dicampurkan dengan klorin untuk membunuh kuman. Dalam proses, cloronative ini gas clorin akan disembur pada air yang mengalir dalam satu bilik khas dan sekali lagi lime akan di letak untuk menseimbangkan PH dalam air. Lengkap segala proses, air akan dihantar ke tangki simpanan dan seterusnya akan diagihkan kepada tangki Jabatan Air Sabah" Itu cerita pasal proses rawatan air bersih. Ketika aku bersama Timatch, refurbishment project telah dibuat oleh pihak Timatch dan sekarang masih lagi dalam refurbishment. Sesungguhnya untuk menaiktaraf dan menggantikan sistem sedia ada memerlukan banyak pertimbangan termasuklah sebesar-besar pump, paip, transmitter, automations, valve, actuator, pembangunan SCADA and a lot of cost too!!! Cerita mengenai mati air pulak. Apa yang aku difahamkan oleh abang Budi, dari Twitter paip di intake tersumbat pasir gara-gara banjir yang melanda dan effect dengan pump yang terlibat. Aku pernah dapat soalan cepumas dari mentee ku, Mr. Sakhti dulu "apa perlu dibuat kalau tekanan tinggi di loji? Apa perlu dibuat?" Jawapanku "Jika ada 3 pump beroperasi di intake, tutup salah satu pump di intake. Jika masih lagi tinggi, tutup atau kurangkan bukaan valve sehingga tekanan air stabil." Dalam kes ini, time banjir semestinya air yang memasuki intake adalah mempunyai tekanan air yang tinggi. Dari 3 pump beroperasi, akan dikurangkan menjadi 2 atau satu pump. Air time banjir tidak sama dengan air tenang yang mengalir masuk. Kalau siapa pernah mandi-mandi di Table (Taman Bukit Tawau), cuba perhatikan air banjir warna apa? warna teh susu kan? kalau takpun warna milo susu. Itu menandakan air yang mengalir mengandungi keladak atau pasir-pasir halus. Bila air memasuki intake Cintamata, memang ada saringan tapi hanya saringan besar untuk memerangkap bendasing yang besar. Time banjir air milo susu atau teh susu masuk. Bila reda sikit, pasir-pasir halus akan termendap dan mengakibatkan jammed pada pump dan tidak beroperasi dengan baik. hari bulan, bisa pump bisa terstuck sebab terlalu banyak pasir dan mengakibatkan pump rosak secara total. Cara untuk membersihkan pasir dalam pump, kena manual. Buka pump dan bersihkan. Cerewet ok mahu kasi bersih pump ni lebih-lebih lagi pump di intake. Aku tak pasti sedalam mana kedalaman pump intake di Cintamata tapi ia cukup dalam. Kalau tak silap kedalamannya setinggi bangunan 5 tingkat yang standard. Bayangkan bagaimana pekerja-pekerja yang in-charge pasal pump ni, kena turun ke bawah, sejuk-sejuk untuk baiki pump yang rosak(musim hujan). Bukan satu kerja mudah mau turun ke bawah. Tak tau risiko ada ular ka, buaya ka, apa ka.. Pump ni bukan kecil. Besar!!!!!!!! Contoh pump...
Aku pernah tengok saluran pump ini di loji Kinabatangan. Untuk turun ke dasar, aku kena turun menggunakan tangga-tangga kecil sedalam 20 kaki tapi jangkauan langkahku tidak sampai ke pump dasar sungai sebab aku, mentee dan Carlos (Technical Assistance) hanya mau allocated transmitter (sensor) dan fibre-optic. Sandi bah kerja-kerja macam nie. Eh, sungai Kinabatangan kan ada buaya... Pernah time banjir, si Carlos jumpa buaya sesat... Bukan kah ini satu risiko?? Aku kesian dengan mereka yang mengerjakan pump. Siang malam bertungkus-lumus agar pump yang rosak dapat dipulihkan tapi apa yang mereka dapat. Makian??? Ada siap bagi tuduhan makan gaji buta. Yang orang berkata sedemikian itu adalah buta. Tiada orang mahu mati air bah. Mereka pun ada keluarga dan mereka pun manusia. Mereka bekerja tapi makian yang mereka dapat. Bukan senang bekerja dalam industri yang besar sebegini. Dah namanya industri besar, risiko pun besar. Itu cerita pasal mau baiki pump. Belum campur kalau ada kerosakan dengan transmitter (sensor). Pelbagai saiz sensor, brand dan spec. Lain lagi kalau communication failure sesama sistem. Tak masuk lagi kegagalan valve kalau tak boleh buka alirkan air. Semua ini berkait. Satu failed, loji terjejas. Lagi satu, bodoh kah orang yang bekerja dalam industri ni sengaja mau kasi mati air? Bagi yang kurang mengetahui, ini adalah satu bisnes.. Produk pengeluaran tiada, tentu kemasukkan duit pun tiada. Sekali lagi, rata-rata yang bekerja di situ sudah berkeluarga. Kalau tiada kemasukan, bagaimana mereka mau sara anak bini mereka?? Please la, mereka ada perasaan bah. Jangan sesuka hati tuduh-tuduh mereka tidak buat kerja. Jangan ingat kerja kamu sak yang perit, kerja orang berkaitan dengan industri air ni ndak perit. Aku pernah rasa dan aku tau bagaimana perasaan mereka. Sekarang di Cintamata tengah dalam proses naik taraf untuk keselesaan penduduk Tawau yang semakin bertambah. Bersabarlah. Biar mereka kerja. Mereka bayar profesional. Biar mereka yang selesaikan masalah mengenai teknikal sebegini. Jimatkan penggunaan air. Jangan buang sampah dikawasan sungai Tawau. Semakin tercemar air sungai, semakin tinggi kos untuk rawatan air. Nanti jangan hairan satu hari nanti, bil air akan meningkat. Pas tu, mula salahkan orang lain.... Paham sikit kerja orang lain. Itu saklah yang aku mau cakapkan. Hidup automation!!!! Tetiba semangat pulak aihhhh. Gambar time di Timatch ndak tau mana suda di simpan. Dalam hard disk pun tiada ni. haishhh ~ |
You are subscribed to email updates from di tawau - Google Blog Search To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |