iAwani-google-gdayx-kota-kinabalu-november-2013

Kami di iAwani hadir ke acara gDayX Kota Kinabalu yang diadakan pada hari ini, 24 November 2013 bertempat di GSC Suria Sabah, tingkat 8 bangunan Suria Sabah. Kami hadir untuk membuat liputan juga untuk menjadi salah seorang daripada peserta.

gDayX amat berbeza sekali dengan GDG DevFest Kota Kinbalu kerana GDayX bukan bersifat teknikal, gDayX lebih banyak dihadiri oleh ramai usahawan, golongan professional, peminat teknologi dan pemilik-pemilik perniagaan. Turut hadir di gDayX adalah pasukan Google Student Ambassador (GSA) dari UiTM Kota Kinabalu.

Tumpuan gDayX adalah untuk mendedahkan teknologi Google dengan entiti perniagaan tempatan. Motto GDayX Kota Kinabalu yang terpampang dipintu masuk adalah "Learn web technologies for business success".

Jika dalam GDG DevFest Kota Kinabalu kesemua ucapan disampaikan dalam auditorium, kali ini dalam GDayX Kota Kinabalu kesemua ucapan disampaikan dalam panggung wayang dengan pentas yang lebih luas untuk pemberi ucapan, sistem audio yang lebih bagus (dan lebih jelas) serta paparan skrin projektor lebih besar.

gdayx-kota-kinabalu-1

Sesi fotografi percuma turut ditawarkan kepada peserta. Bingkai gambar direka berupa user interface YouTube Malaysia dengan tajuk "World Most Awesome People In gDayX Kota Kinabalu" seperti kami paparkan dalam gambar di atas.