ads

Selasa, 31 Julai 2012

10 di semporna - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di semporna - Google Blog Search


Aman Kampus Kenyalang: Bloggers jatuh hati <b>di Semporna</b> <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 08:00 AM PDT


Perjalanan Aman Kampus Di Bawah Bayu semakin hampir ke penghujungnya.Banyak peristiwa suka duka telah ditempuh para peserta semanjak ia bermula pada 28 Jun dan akan berakhir pada 10 Julai 2012 di Kota Kinabalu.Sepanjang jelajah ini ada beberapa perkara yang menjadi kenangan manis buat para peserta.
Salah satu lokasi yang menjadi kenangan terbaik para peserta di Sabah ialah di Semporna dimana disinilah satu satunya mereka memperoleh keluarga angkat sepanjang jelajah.Lokasi yang dimaksudkan ialah Kg Simunul dimana yang menjadi penghuni di kampung ini terdiri daripada etnik Bajau.
Sinonim dengan namanya,etnik ini tinggal di persisiran pantai dan mendirikan kampung di atas air kerana majoriti pekerjaan penduduk disini ialah nelayan.Saya juga tidak terkecuali daripada menerima keluarga angkat.Perjalanan yang panjang bermula daripada Kota Kinabalu sehingga lokasi-lokasi berikutnya yang amat mencabar terutamanya apabila melalui 'off-road' di Kalabakan terubat apabila kami disambut seperti keluarga sendiri apabila tiba di Kg Simunul.
Apabila tiba disana majlis dimulakan dengan ucapan presiden Aman Kampus mewakili jelajah serta ketua kampung mewakili penduduk kampung.Ini merupakan satu budaya masyarakat Malaysia tidak kira di Semenanjung,Sabah dan Sarawak apabila bertandang ke tempat orang terutamanya apabila melibatkan jumlah yang besar seperti jelajah Aman Kampus.
Penyerahan peserta keluarga angkat merupakan satu pengalaman yang mungkin baru kepada kepada sesetengah peserta kerana tinjuan saya mendapati terdapat peserta yang tidak pernah melakukan jelajah yang besar seperti ini apatah lagi menerima keluarga angkat yang mungkin asing bagi mereka.Namun kemesraan penduduk disini membuatkan tidak wujud lagi perkataan 'asing' bagi mereka.Namun,ini bukanlah kali pertama Aman Kampus menyediakan keluarga angkat bagi peserta yang menyertai jelajah kerana sebelum ini juga mereka telah menyediakan platform ini semasa  fasa pertama di Kg Masjid di Perak dan semasa berlangsungnya Aman Kampus Kenyalang.Walaubagaimanapun,saya memahami objektif dan peranan Aman Kampus dalam mendekati masyarakat.Bagaimana boleh kita katakan bahawasanya turunnya mahasiswa ke bumi Negeri Di Bawah Bayu ini adalah untuk mendekati masyarakat?Ya,salah satunya ialah mendampingi mereka sehingga ke ruang dapur bagi memastikan bahawa 'jiwa' mereka,kehidupan mereka dapat para peserta rasai.

Turun ke laut


Ini merupakan perngalaman peribadi saya turun ke laut bagi menimba secebis pengalaman sebagai seorang anak angkat kepada nelaya.Selepas berkenalan dengan ahli keluarga,saya bersama adik beradik angkat yang lain seramai tiga orang turun ke laut.

Get ready untuk turun ke laut
Turun kelaut melalui jalan air dibawah rumah adalah satu pengalaman yang tidak pernah saya alami kerana saya bukan berasal daripada keluarga nelayan.Justeru,Setiap detik adalah satu pengalaman baru kepada saya.Mungkin ini adalah perkara yang biasa bagi penduduk disini tetapi bagi individu macam saya yang berasal daripada semenanjung,jika diberi peluang untuk turun kembali ke sini,saya tidak akan teragak-agak untuk menerimanya.

Kami bergerak daripada rumah ke rumah kelong yang berhampiran mengambil masa lebih kurang 15 minit.Semasa dalam perjalanan menuju ke sana,saya lihat beberapa peserta 'marah' dan 'cemburu' kepada keluarga angkat kami kerana diberi peluang untuk menjelajah laut sementara mereka cuma dapat 'bersidai' di atas sampan milik keluarga angkat mereka sahaja.Nasiblah!

Pemandangan senja di atas kelong
Kelong yang kami lawati ini adalah tempat penternakan pelbagai jenis ikan seperti ikan Merah,Kerapu dan pelbagai yang lain.apa yang menariknya disini ialah mereka juga turut mengimport ikan-ikan yang diternak kepada negara luar seperti Jepun.Saiz terbaik yang boleh dijual kepada negara-negara ini sekitar bawah 1kg kerana rasa ikan tersebut manis berbanding yang lebih besar daripada itu menurut salah seorang ahli keluarga angkat saya yang dikenali sebagai Tom.
Ikan Ayam yang berharga Rm9 sekilo.Murah!
Kami bergerak ke pasar ikan berhampiran untuk mencari jikalau ada ikan yang sesuai untuk dipanggang untuk makan malam kami.Sudah pastinya yang menjadi pilihan kami ialah ikan segar.Jadi kami bercadang untuk membeli 2 ekor Ikan Kayu dan seekor Ikan Ayam.Yang menariknya harga seekor Ikan Ayam disini cumalah sekitar RM9 bagi sekilogram.Apa yang saya pelik ialah mengapa ikan ini digelar ikan ayam?Tidak serupa pun dengan ayam.Tiada jambul.Tiada taji.Mungkin ada sejarah tersendiri..
Perjalanan pulang dari pasar ikan
Setelah puas membelek-belek ikan,kami pulang ke rumah dan bersedia untuk mengisi perut kami dengan ikan-ikan yang baru kami beli.Tentunya segar dan kami tidak sabar ingin menikmatinya.
Beginilah rupa ikan ayam setelah dipanggang.Maaf bukan saya yang panggang.Saya tak reti!
Makan di luar rumah sambil menghadap laut adalah.... (tak dapat saya bayangkan perasaannya) . apa yang menarik semasa kami makan ialah Presiden Aspirasi Alumni Shahar Abdullah merangkap Pengerusi Aman Kampus yang lalu dihadapan rumah kami,apabila melihat kami sedang makan dengan seleranya,terus mengaku secar automatiknya keluarga kami ialah keluarga angkatnya.Beliau berseloroh mengatakan bahawa 'seluruh kampung adalah keluarga angkat Aman Kampus'.Dan saya pasti kenyataanya itu adalah 'valid' sewaktu makan sahaja.Begitulah hebatnya penangan Ikan Ayam panggang milik keluarga kami.Sambal sedap!Ikan sedap!yang tak sedapnya,terpaksa berkongsi dengan tuan presiden!Haha
Seluruh keluarga di Kg Simunul adalah keluarga angkat kepada AKDBB
Memikirkan kata-kata Shahar ada benarnya juga.Konsep kekeluargaan itu sebenarnya tidak terhad kepada keluarga yang kami tumpangi sahaja,malahan ia juga termasuk seluruh kampung dan komuniti yang menerima kami Aman Kampus.Konsep ini juga boleh diguna pakai oleh semua peserta apabila pulang ke kampung halaman masing-masing.Apabila wujudnya konsep seluruh kampung adalah keluarga,maka secara automatiknya kita akan menghargai dan menjaga komuniti kita seperti mana kita menjaga akhli keluarga sendiri.Walaupun tuan presiden mengungkapkan ayat itu hanya 'untuk makan'.namun kadangkala ilham atau idea individu itu tidak semestinya datang ketika di pejabat?Siapa sangka idea Wawasan 2020 dan 1Malaysia yang datang dari mantan perdana menteri dan perdana menteri mungkin datang ketika mereka sedang bersantai bersama keluarga tercinta?
Seperti biasa diadakan Pentas Anak Muda bagi memberi ruang kepada mahasiswa dan mahasiswi ini untuk melontarkan idea yang baik untuk pembangunan penduduk dan masyarakat.Bezanya disini ialah bersama-sama dengan keluarga angkat kami memeriahkan majlis.Sudah tentu mereka akan mengingati kenangan ini yang mungkin hadir sekali seumur hidup bersama anak-anak angkat mereka dalam jumlah yang besar.
Lagu Gemuruh yang menjadi 'tradisi' Aman kampus
Insyallah undi mereka masih milik kerajaan
Bercerita tentang pengalaman
Malam yang singkat tidak sepatutnya berakhir dengan cepat.Saya bersama Effendi (driver UiTM) serta adik beradik angkat,Tom naik ke atas kapal dan bercerita tentang pengalaman masing-masing.Tom bercerita mengenai pengalamannya.Kebanyakan berkisar tentang kehidupan sebagai anak nelayan.Begitu juga saya.Namun topik di atas kapal menghadap laut pada malam itu lebih kepada CERITA HANTU!Saya sempat bertanya mengenai benarkah wujud hantu laut yang selalu menganggu para nelayan.Tom mengiyakan pertanyaan saya dan menceritakan bahawa memang wujud dan 'hantu' berkenaan sering wujud menyerupai ikan yang besar.Lebih besar daripada kapal!Ada yang baik dan ada yang jahat.Bergantung kepada 'nasib' mereka yang berjumpa
Selesai bercerita panjang lebar,saya masuk tidur.Sebelum itu saya dijamu dengan sotong yang dipanggang oleh keluarga angkat kami.Besar dan sedikit liat.Paling utama ialah sambal!
Setiap pertemua pasti ada perpisahan.walaupun hanya semalam bersama keluarga angkat,namun kemesraan mereka seperti sudah lama mereka mengenali kami.Kami bergerak sekitar jam 8.30 pagi.Masing masing seperti tidak mahu meneruskan jelajah.Ada yang mengaku bhawa mereka sudah terpikat dengan orang Sabah dan akan mencari pasangan daripada Sabah!Orang Sabah cantik dan baik bah!Namun perjuangan perlu diteruskan.Dengan berat hati kami meninggalkan Kg Simunul dan keluarga angkat kami.Dalam hati,secara peribadi jika berkesempatan berkujung ke Sabah,Kg Simunul adalah lokasi pertama yang akan saya jejaki.
Gambar kenangan untuk salah seorang peserta Aman Kampus bersama keluarga angkat
Anak muda turun berbakti,terpikat hati,abadi di sanubari
Kepada ibu,Dedet dan Nana (adik beradik angkat saya),gambar kamu urang akan saya upload nanti jika berkelapangan.Perjalanan kami diteruskan ke Sandakan untuk menyudahkan misi Aman Kampus.Sesuai dengan tema anak muda turun berbakti,terdapat satu lagi tema yang sesuai untuk menggambarkan perasaan saya dan para peserta..Anak Muda turun berbakti,terpikat hati,abadi di sanubari.Kebaikan dan kemesraan orang-orang kampung disini tidak akan kami lupakan.Insyalah bapak-bapak serta ibu-ibu akan terus menjadi ibu dan bapa angkat kami sampai bila-bila.Bapa dan ibu mertua?Err...Terpulang!

10 di ranau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


Darmawisata - Aww! Digigit ikan kelah <b>di Ranau</b> (Tagal Sg Moroli)

Posted: 08 Jul 2012 05:44 PM PDT

Salam Ranau,

Setelah berada selama sejam di Taman Kinabalu, Pida bersama anggota-anggota rombongan Cik Peah Ronggeng menuju ke satu tempat rekreasi yang sangat cool dan happening iaitu Tagal Sungai Moroli, Kampung Luanti yang terletak di Ranau.

Kami berada lebih sejam di Kampung Luanti ini. Kampung ini sungguh damai. Rasa jeles je sebab rumah diorang dekat dengan sungai. Rumah Pida dekat dengan kedai runcit. Lagi best.

Nampaknya setakat ini dululah kisah spa ikan kelah ini. Pida nak datang ke sini lagi. Pida pasti akan merindui gigitan ikan-ikan kelah ini. Sekarang ni bila Pida tengok tumit sendiri, tiba-tiba kerinduan menjelma terhadap ikan-ikan tu. Boleh gitu?

Jumaat, 27 Julai 2012

10 di nabawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di nabawan - Google Blog Search


PKPIM-SISMA Sabah Perkukuh Tautan <b>Di</b> Bumi Pandiwan

Posted: 23 Jul 2012 07:21 PM PDT

KEM IQRA SIRI KE-4 KG PANDIWAN , NABAWAN

~ Sedamai Bumi Pandiwan, Secekal Penghuninya Mencari Ilmu Tuhan~

Alhamdulillah , setinggi kesyukuran pada pemilik sekalian langit dan bumi, selesai sudah kembara Program Iqra' di kampung Pandiwan, Nabawan untuk siri ke-4  pada 13- 15 Julai 2012 yang lepas. Program yang dilahirkan atas usaha gigih salah seorang anak muda ,anak jati bumi Pandiwan yang mahukan pencerahan , mencari erti  sebenar saya sebagai Islam.Subhanallah, hebatnya jiwa muda itu.

'Kecil tapak tangan ,nyiru kami tadahkan', menyahut keinginan dari saudara-saudara Islam di bumi yang dahagakan ilmu, Siswazah Muda ABIM Sabah (SISMA) mengambil inisiatif untuk berkolaborasi bersama Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) untuk turun kelapangan , demi  berkongsi keindahan penghayatan sebenar sebagai seorang muslim.

Kolaborasi pasukan fasilitator dari semenanjung dan Sabah, telah berjaya melaksanakan  program Iqra' ini sebanyak empat  siri  yang bermula dari hujung tahun 2011 dan berakhir  Julai 2012. Antara intipati utama yang dibawa dalam program Iqra' adalah penekanan pada amali solat,  bacaan iqra dan konsep toharah  (penekanan pada wudhuk dan tayamum) yang melibatkan semua golongan penduduk Kampung Pandiwan.

Program Iqra siri ke-4 yang merupakan siri terakhir di bumi Nabawan, menekanan kepada pengulangan ilmu-ilmu yang sudah dipelajari dari siri sebelumnya dan  kesedaran untuk terus istiqamah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Bersempena kedatangan bulan Ramadhan Al-Mubarak , penduduk kampung didedahkan dengan   ilmu asas berkaitan puasa. Besar harapan untuk kami melihat , segala ilmu yang dikongsi melalui siri-siri sebelum ini, menjadi asas kekuatan untuk warga penduduk  Kampung Pandiwan berjuang di medan peperangan nafsu dalam gelanggang Ramadhan yang akan tiba beberapa hari sahaja selepas program ini.

Pengakhiran Program Iqra' siri 4 di bumi Nabawan, bukanlah bermakna terputus terus usaha-usaha untuk terus menyuburkan bumi Nabawan dengan keindahan ilmu-ilmu Allah. Atas keperluan ini, fasilitator telah berjaya mengenal pasti beberapa orang pejuang muda yang berpotensi  yang akan  dilatih dan digilap dalam program khas bersama SISMA ABIM Sabah untuk menjadikan mereka sebagai perantaraan untuk program-program seterusnya yang dikendalikan sendiri oleh anak jati bumi Nabawan demi memastikan usaha-usaha pencerahan  Islam  terus segar dan bepanjangan.

Akhir kalam, moga usaha yang sedikit kolaborasi antara SISMA ABIM Sabah dan PKPIM mampu membawa sinar baru Islam di bumi Nabawan. Setinggi penghargaan kepada ABIM Sabah dan  beberapa sahabat dari  Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) sebagai pendokong yang sangat kuat di sebalik kejayaan siri-siri program Iqra' di Kampung Pandiwan , Nabawan, tidak dilupakan juga barisan fasilitator dari SISMA ABIM Sabah dan PKPIM  yang sanggup berjuang demi mencari redha sang Pemilik Alam. Moga usaha kita yang sedikit ini mendapat tempat disisi Allah s.w.t.

" Tidak sempurna iman seseorang muslim itu jika tidak mengasihi saudara muslimnya yang lain sebagaimana menyayangi diri sendiri"

Siti Sabariah Ahmad
Exco GEMPA PKPIM
Sesi 2012/2013

10 di kota kinabalu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


Awan Pelik <b>Di Kota Kinabalu</b> | Cik Azizah

Posted: 13 Jun 2012 05:30 PM PDT

SubhanAllah! Kota Kinabalu digemparkan dengan kejadian awan yang berbentuk luar biasa, jarang sekali kita melihat awan seperti ini sebelum ini dan mungkin belum pernah pun. Awan aneh terbentuk pada jam 7:50 hingga 9:15pagi 12 Jun 2012. Ketika gambar diambil, cuaca stabil tanpa angin dan hujan. Namun begitu, menjelang tengahari, ribut kencang berserta hujan melanda seluruh kawasan Pantai Barat Sabah
Ada beberapa gambar awan aneh tersebut, semoga kita dijauhkan dari segala musibah. Sesungguhnya, hanya Tuhan yang Maha Mengetahui.

Punca kejadian adalah dipercayai daripada taufan yang sedang melanda filipina. Taufan yang kedua sedang menuju ke arah negara Filipina mungkin adalah penyebab kejadian awan pelik di bahagian Pantai Barat Sabah berlaku.
Apa yang merisaukan jijah adalah suami jijah ketika itu sedang belayar di Pantai Barat Sabah. Semoga dirinya dan krew kapal selamat dari di landa musibah. Semoga dirinya di bawah lindungan Allah SWT. Amin..

10 di penampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di penampang - Google Blog Search


Portal Rasmi SK Sugud <b>Penampang</b>: JAMUAN MAKAN MALAM <b>...</b>

Posted: 11 Jul 2012 06:27 AM PDT




di negeri sabah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Pejabat Perhubungan <b>Negeri Sabah</b>

Posted: 16 Jul 2012 12:00 AM PDT

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan adalah dipelawa untuk memohon bagi mengisi kekosongan jawatan di Pejabat Perhubungan Negeri Sabah Kuala Lumpur seperti berikut :

1 PembantuTadbir(P/O)N17
2 Pembantu Am Pejabat N1

MUAT TURUN SYARAT LANTIKAN DAN BORANG PERMOHONAN

Tarikh Tutup Permohonan: 27/7/2012

Khamis, 26 Julai 2012

10 di kudat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


Huminodun: Tempat Menarik <b>Di kudat</b>

Posted: 17 Jul 2012 12:00 AM PDT

Selamat Datang Ke Bandar Kudat,..
biarpun nampak sederhana tapi indah,.indah bagi yang tahu menghayatinya.
Tapi sebelum aku cerita tempat-tempat menarik di kudat,aku nak cerita dulu tentang asal usul momogun kudat.sebab aku ini asalnya dari kudat hehe,.

Asal usul momogun kudat

Ringkas ja sebenarnya cerita ne,seperti yang aku cerita di post aku yang lalu,.tentang asal usul momogun rungus itu,kalau tak baca boleh baca sini,.
Rungusu di kudat ini sebenarnya berasal daripada Aki Rungusud yang telah berhijrah dari Nunuk Ragang.Aki Rungusud merupakan seorang tokoh momogun laut yang membuka kawasan Kudat-Bandau pada zaman dahulu.
Serba sedikit aku ceritakan tentang asal usul momogun kudat di sini.pada post aku yang selanjutnya nanti aku akan ceritakan lebih banyak tentang sejarah rungus kawasan kudat,tidak tertumpu di kawasan kudat saja sebenarnya.
Jadi,.jum kita p meronda-ronda tempat menarik di kudat pula,..

Tempat Menarik Di Kudat

The Trip Of Borneo Tanjung Simpang Mangayau..
Satu tempat yang sangat cantik untuk dikunjungi.Apa lagi kalau waktu senja,cantik sangat.Rasa macam mau buat rumah terus disitu hehe..
Gambar aku time p simpang mangayau hehe,..
Bersama dengan geng tersayang..
Peta Dunia ba kunun itu,..
Tempat aku dan geng aku duduk tadi,.kalau waktu senja ne,memang cantik sangat.samapi tak boleh diungkapkan dengan kata-kata.
tak percaya,.trylh sendiri pergi sana..^_^
Tong sampah yang ada di simpang mangayau.Comel gitu haha..
Tempat untuk bersantai sambil menikmati pemandangan yang indah.
Siapa yang nak tidur sehari dua pun boleh,ada disediakan chalet untuk tidur.
Papan tanda pergi ke chalet.




Ne bukan chalet ya,.tapi tandas.

Dewam makan pun ada juga disediakan,jadi jangan risau ada juga tempat makan.


Salah satu kedai makan yang ada di simpang mengayau.
Itu saja aku dapat bagi gambar di simpang mengayau.
thank for my info gambar ^_^
Akan datang aku akan ceritakan asal usul simpang mengayau pula.
Sebelum itu aku sertakan gambar waktu senja di simpang mangayau.

Tindakon Dazang Beach

First tadi di simpang mengayau,.ne kali aku bawa kamu pula pergi ke Tindakon Dazang Beach yang terletak di kampung Terongkungan Kudat Sabah.

Sebenarnya,pantai Terongkungan ini juga ada sejarahnya sendiri,tapi nanti aku akan cerita di post aku yang seterusnya.Disini aku hanya sertakan gambar-gambar saja untuk rujukam kamu.



Cantik dan tenang bukan?..sejuk mata memandang..
Ne pula waktu senja di Tindakon Dazang,..
Habis cerita tentang Tindakon Dazang,sekarang nak cerita tempat lain pula.Buy the way,.
gambar kat sini sedikit saja yang ada,kamu boleh tengok selebihnya Disini..
Tak baik tau klu da ambil pic orang tak promote sekali sumber tu hehehe..

Pulau Kelambu Kudat Sabah

Ini gambar "ori" dari aku ya,.boleh ambil kalau ada yang nak ambil
Aku tak marah juga kikiki...
Walaupun jarang dengar orang sebut nama tempat ne,apatah lagi semenjak ada pesaing dia wujud iaitu Simpang Mangayau,tempat ne jarang sudah orang pergi.
 My mumy and my sister,.
yang budak kecil dua orang nun jauh disana itu ialah adik aku juga.

Itu saja untuk Pulau Kelambu.Pulau Kelambu ne tidak jauh daripada simpang mangayau.satu jalan juga tu cuma lain arah hehe..
Pulau Kelambu pemandangan dari atas.

Pantai Kimihang Kudat Sabah


 Tidak banyak maklumat yang aku tahu tentang pantai kimihang,ini kerana aku jarang pergi sana,dan jarang juga aku dengar orang-orang bercerita tentang kimihang.

Pantai Bak-Bak Kudat Sabah

Kita pergi pulau ke Pantai Bak-Bak kudat.sama juga seperti pantai kimihang tadi,tidak banyak yang aku tahu tentang pantai bak-bak ini.Aku pernah pergi 3 kali sahaja.Selepas wujudnya Simpang Mengayau(memang wujud dari dulu cuma belum terkenal) tidak pernah sudah aku pergi ke pantai bak-bak.


Habis cerita tentang pantai-pantai.Banyak lagi sebenarnya pantai yand ada di kudat tapi hanya itu yang aku rasa selalu orang sebut dan pergi,terkenallh ba katakan,..
And now,.aku bawa pula kamu meronda kat tempat-tempat menarik di kudat selain pantai.
Selain daripada terkenal dengan pantai yang indah,kudat juga ada tempat lain yang menarik.Apa ka dia itu?..jum kita skodeng dulu hehe..^_^

Maranjak LongHouse Kudat Sabah

Firstly,kita pergi dulu meronda di kg Bavangazo Kudat kerana disanalh terletaknya rumah panjang rungus iaitu Maranjak Longhouse.


 Tradisional bukan??..^-^


Sapa yang berminat untuk melihat rumah panjang rungus yang asli,bolehlah pergi ke Maranjak Longhouse di kg bavangazo kudat.Selain dari Maranjak Longhouse,di kg Gombizau pula ada madu.Bukan madu bini hehe,.tapi madu lebah,..jum kita pergi sana..

Gombizau Honey Bee

Gombizau Kampung Madu tulisan kat papan tanda tu..


Tak takut ke?..hehe.sakit ne kalau kena senget..
Mestilah diorang ada teknik yang hebat kalau nak ambil madu ne.
Tempat terakhir yang aku nak bawa kamu meronda ialah 
Kg Sumangkap kudat tempat buang gong.

Kg Sumangkap Kudat Sabah



 Okelah..penat sudah aku menaip ne haha,.
mau rehat dulu kejap ba,.pening kepala sudah ne tengok-tengok lappy(laptop).
Sebelum tu,aku nak cerita sikit tentang kg Sumangkap.Kg sumangkap ini seperti yang kita tahu,di kampung inilah terletaknya bengkel untuk membuat gong.Kira pengeluar utama gonglh ini kampung sumangkap.Orang kampung disini jugalh yang membuat gong besar itu,
(jangan dekat kang gong tu runtuh,pengsan nanti haha..)
Bengkel tempat untuk buat gong.
Bintang-bintang kat atas tu tandanya penutup kata da tu hahaha..
Sila komen kalau tak tahu,ingin tahu jangan malu nak tanya..

Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Blog Aku ^_^

10 di papar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di papar - Google Blog Search


PARLIMEN 174 <b>PAPAR</b>, DUN KAWANG, DAN PANTAI MANIS TETAP

Posted: 12 Jul 2012 06:07 AM PDT

Seorang penyokong parti barisan nasional yang mempunyai kredibiliti meramal tentang pilihanraya ke -13 ini, meramalkan DUN Kawang tetap dimenangi oleh calon penyandang jika direstui oleh pucuk pimpinan negeri sebagai calon atas pilihan rakyat.
Saudara  Haji AMG  yang ditemui semalam mengatakan, jika Yb Datuk Hj Gulam disenaraikan sebagai calon pada pilihanraya ke -13 ini, sudah tentu kali ini kemenangan bakal dalam genggaman beliau. Ujar saudara Hj AMG.
Hj AMG berpendapat, bahawa azam bagi merealisasikan kemajuan minda atau kemajuan dari segi ekonomi dan perancangan yang bersesuaian untuk rakyat, perlu dilihat bermula dari sekarang dan masa-masa akan datang.
Rakyat di DUN kawang sudah sebati atas kepimpinan Yb Datuk Hj Gulam. Rakyat tidak berganjak untuk memberikan sokongan kepada beliau,kerana rakyat tahu tanggungjawab beliau sentiasa turun ke padang untuk bersama-sama rakyat tidak pernah diabaikan, dengan demikian usaha ingin memastikan rakyat dalam kawasan DUN tersebut tidak mempunyai sebarang masalah yang timbul.
Jika ada masalah  di kalangan rakyat, maka Yb Datuk Hj Gulam sentiasa perihatin untuk menyelesaikan masalah yang di hadapi oleh rakyat di kawasan tersebut. Ini penting bagi menunaikan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.
Hj AMG menambah, bahawa pintu pejabat UMNO papar,  semestinya sentiasa terbuka kepada rakyat yang bermasalah, dan bukan sahaja hanya layanan di pejabat, malahan di mana sahaja rakyat yang di temui mesti di layan dengan penuh keukhuwahan yang berterusan. Agar permasalahan  rakyat dapat di usahakan untuk di bawa bersemuka dengan cara yang cukup berhemah.
Walaupun ada desa sesus konon ada  suara-suara yang sumbang mengatakan permohonan rakyat tidak dapat diselesaikan secara total dan teratur. Tapi ungkapkata para pemimpin UMNO rakyat didahulukan pencapaian diutamakan mesti menjadi amalan oleh pemimpin di kawasan tersebut. Dan jangan hanya dilihat sebelah mata tentang cogankata yang sering dilaung-laungkan di mana-mana media bacaan sentiasa tersiar. Dalam waktu yang sama pihak pembangkang akan mencari beberapa kelemahan dalam konteks masalah di setiap kampung yang masih belum diselesaikan jika ada, perlu cepat diambil tindakan, jangan hanya berjanji dimulut sahaja. janji tetap ditunaikan. Jika tidak pihak pembangkang senang  meracuni hati rakyat.
Walaupun rakyat tidak memberikan sokongan kepada pembangkang. Tapi dakyah-dakyah pembangkang sedikit sebanyak boleh melukai hati dan perasaan rakyat. Walaupun demikian pembangkang suka berjanji memberikan bulan dan bintang, kerana rakyat. Namun rakyat tidak semudah itu dapat dipujuk untuk memihak kepada pembangkang.
Sikap pemimpin yang selalu tidak muncul sebelum pilihanraya, perlu diubah ke arah pendekatan yang kerapkali untuk meninjau dan mendekati rakyat, meskipun pilihanraya masih belum ada tanda-tanda untuk diadakan dalam masa yang terdekat ini.
Tetap diyakini bahawa parlimen papar termasuk DUN pantai manis akan bakal menjadi milik parti barisan nasional. Pihak pembangkang jangan cuba-cuba mencari demam kekalahan. Dan akhirnya pembangkang bakal kegelapan di papar.

10 di kota belud - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


Kelapa Mawar: DATUK &#39;T&#39;, PENCATUR POLITIK <b>KOTA BELUD</b>

Posted: 06 Jul 2012 03:29 AM PDT

Siapa Datuk "T' di Kota belud?
Datuk 'T' atau 'Trio' yang disebut-sebut sangat ideal dalam mencorakkan warna politik di Kota belud menurut kehendak dan inspirasi mereka dikatakan merencanakan strategi baru untuk memenangi PRU 13 nanti. Datuk 'T' yang dimaksukan itu ialah MP Kota Belud, Datuk Rahman dahlan,Datuk Salleh Tun Said, ketua UMNO KB dan Datuk Musbah Jamli Adun Tempasuk.
Ketiga-tiga pemimpin yang sebelum ini berada pada kedudukan 'stress' lantaran kurangnya persefahaman, kini memulakan langkah baru dalam percaturan politik mereka apabila keintimana hubungan diperhebatkan.Dalam beberapa majlis di Kota Belud, Datuk Musbah dan Datuk Rahman Dahlan dikatakan seperti "merpati dua sejoli' apabila kelihatan sentiasa bersama-sama, menjadikan mereka antara YB-YB di Kota Belud yang nampak rapat dan mempunyai persefahaman politik peribadi.
benarkah Datuk R menumpang tuah datuk S?
Namun begitu dijangka keintiman itu akan bertambah kuat apabila dengan  kehadiran Datuk Salleh dalam senarai calon DUN di usukan kelak. Datuk Salleh sebelum ini telahpun memulakan perang saraf politiknya apabila merestui Datuk rahman dahlan dicalonkan di Parlimen pada PRU 13 walaupun pada asasnya mendapat tentangan  dari AJK UMNO KB.
lengkap sudah gelaran Datuk 'T' di Kota belud?
Pemerhati politik di daerah koboi itu bersetuju bahawa ketiga-tiga datu 'T' ini sebenarnya saling memerlukan untuk menterjemahkan satu kemenangan mutlak pada PRu 13 nanti. Rahman dahlan sebelum ini dilabelkan antara pemimpin yang berjaya mendapatkan tempias pengaruh Datuk salleh sehingga berjaya dimertabatkan sebagai MP Kota belud pada PRu 12 lepas.pada PRu 13 ini8 di9jangka jika Datuk salleh menang di Usukan, maka tempiasnya juga akan terasa di Parlimen.Begitu juga kemenangan Datuk Musbah di Tempasuk kelak juga akan memanjangkan sokongan rakyat kepada Rahman di parlimen.Justeru itu Rahman pada benaknya merasakan sudah sampai masanya beliau merelakan percaturan politiknya menumpag pada tuah Datuk Salleh dan datuk Musbah.
seorang penganalisis politik tempatan memberitahu kelapamawar bahawa, Kota Belud seklai lagi akan terpaksa menerima calon import pada PRu 13 nanti, bila Datuk rahman Dahlan akan terus di kekalkan di Parlimen sebagai prasyarat datuk Salleh kembali ke Usukan dan pengekalan Datuk Musbah di Dun Tempasuk.Jika ini kebenarannya, pembangkang di Kota Belud yang sinonim dengan sdr Musli Oli terpaksa bekerja keras untuk memastikan sekurang-kurangnya majoriti kemenangan ketiga-tiga datuk "T' ini bakal merudum.

10 di tuaran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tuaran - Google Blog Search


sabahkini.net: RAMADAN KONTANG <b>DI TUARAN</b>?

Posted: 25 Jul 2012 11:51 PM PDT


TUARAN: Para penduduk di Kampung Giling Laut, Tuaran, dekat sini, merayu kepada pihak Jabatan Air agar mengambil tindakan segera terhadap masalah ketiadaan bekalan air di kampung mereka yang masuk hari kelima semalam.
Seorang penduduk prihatin yang hanya ingin dikenali sebagai Din, 38 tahun, berkata setiap rumah sebanyak kira-kira 200 buah di kampung itu mendapat bekalan air melalui paip besar dari loji penapisan air Telibong, Tamparuli.
Katanya, beliau telahpun membuat aduan beberapa kali kepada Juruteknik Jabatan Air di daerah tersebut dan telah dijanjikan penyambungan semula bekalan air pada Isnin namun, sehingga petang kelmarin masih belum ada air.
Juruteknik yang dikenalinya sebagai Abdullah Osman itu memaklumkan bahawa masalah yang berlanjutan tersebut dikatakan berpunca daripada projek pembaikan kebocoran paip di Kampung Lakang, Tamparuli menyebabkan kebanyakan kawasan termasuk Kampung Giling Laut juga terlibat.
"Sepatutnya jika mereka tahu bahawa masalah itu akan berlanjutan sehingga lima hari, perlu difikirkan inisiatif lain seperti penghantaran air melalui lori dari rumah ke rumah atau setidak-tidaknya mungkin sumber lain yang kami boleh pergi untuk mendapatkan air.
"Kami punya anak-anak kecil yang mahu ke sekolah, yang mahu makan dan minum, tetapi hal sedemikian nampaknya tidak difikirkan oleh pihak berkenaan, sehinggakan ramai penduduk kampung ini yang terpaksa menggunakan perahu untuk ke kampung berhampiran (Kampung Giling Tengah) semata-mata untuk mendapatkan sumber air," jelas bapa kepada 3 anak itu.
Menurut Din, oleh kerana tidak ada perigi langsung di kampung itu, beliau terpaksa mengangkut air dari Taman Sri Rugading menggunakan gelen kosong untuk keperluan mandi anaknya yang bersekolah.
"Kalau untuk minum, kebanyakan kami terpaksa membeli air dari mesin menjual air yang terdapat mana-mana di kawasan pekan.
Lebih menyedihkan, isteri beliau yang baru bersalin sebulan lepas juga terpaksa melalui situasi sedemikian, selain beberapa keluarga lain yang turut mempunyai anak-anak kecil.
"Mungkin ada di antara penduduk termasuk saya sendiri ada menyimpan air dalam tong-tong air sebagai bekalan tetapi kalau sudah sampai lima hari, mana cukup untuk menampung keperluan harian sekeluarga apatah lagi mereka yang mempunyai jumlah ahli keluarga yang ramai," keluh Din.
Katanya, beliau juga ada menghubungi Penolong Pegawai Daerah Tuaran, Abdullah Sani dan memaklumkan permasalahan itu, dan pegawai itu berjanji untuk memaklumkannya kepada pihak Jabatan Air segera.
Justeru, beliau menggesa pihak Jabatan Air agar mempercepatkan penyambungan semula bekalan air di kawasan itu sebelum terjadi sebarang perkara yang tidak diingini.
Beliau turut menggesa para pemimpin tempatan termasuk Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Ketua Kampung agar memberi perhatian serius mengenai isu ketiadaan air di kampung itu untuk difikirkan cara penyelesaiannya pada masa-masa akan datang.(ST)

Gejala Kekurangan Bekalan Air Masaalah Utama <b>Di Tuaran</b>

Posted: 26 Jul 2012 09:30 AM PDT

Isu ketiadaan bekalan air berseh di Tuaran ketika bulan ramadan ini seakan-akan sudah menjadi trend di daerah tersebut. Tahun lalu dan dalam bulan yang sama penghuni perumahan Taman Sri Rugading mengalamai masaalah tragedi kekurangan air sehingga penduduk disana dikatakan terpaksa membeli air 'mineral' dari penjaja yang menyediakan khidmat tersebut.
Dalama masa itu, mereka terpaksa memohon untuk di Kasihani dan merayu untuk mendapat keperihatin sikit serta jasa baik dari YB datuk Hajiji selaku ADUN kawasan Sulaman merangkap Menteri Kerajaan Tempatan Dan Perumahan Negeri Sabah agar dapat menyelesaikan masalah ini dengan kadar segera.
  • Tahun ini giliran Kg Giling Laut pula yang berhadapan dengan masaalah yang sama sehinggakan para penduduk di Kampung tersebut terpaksa merayu kepada pihak Jabatan Air agar mengambil tindakan segera terhadap masalah ketiadaan bekalan air di kampung mereka yang masuk hari kelima semalam.
  • Dalam isu ketiadaan bekalan air di Kg Giling laut ini, seorang penduduk Kg tersebut yang dikenali sebagai Din, 38 tahun, berkata setiap rumah sebanyak kira-kira 200 buah di kampung itu mendapat bekalan air melalui paip besar dari loji penapisan air Telibong, Tamparuli.
  • Katanya, beliau telahpun membuat aduan beberapa kali kepada Juruteknik Jabatan Air di daerah tersebut dan telah dijanjikan penyambungan semula bekalan air pada Isnin lalu, namun sehingga petang kelmarin masih belum ada air.
Juruteknik yang dikenalinya sebagai Abdullah Osman itu memaklumkan bahawa masalah yang berlanjutan tersebut dikatakan berpunca daripada projek pembaikan kebocoran paip di Kampung Lakang, Tamparuli menyebabkan kebanyakan kawasan termasuk Kampung Giling Laut juga terlibat.
Kata Din selanjutnya, sepatutnya jika mereka tahu bahawa masalah itu akan berlanjutan sehingga lima hari, perlu difikirkan inisiatif lain seperti penghantaran air melalui lori dari rumah ke rumah atau setidak-tidaknya mungkin sumber lain yang kami boleh pergi untuk mendapatkan air.
  • "Kami punya anak-anak kecil yang mahu ke sekolah, yang mahu makan dan minum, tetapi hal sedemikian nampaknya tidak difikirkan oleh pihak berkenaan, sehinggakan ramai penduduk kampung ini yang terpaksa menggunakan perahu untuk ke kampung berhampiran (Kampung Giling Tengah) semata-mata untuk mendapatkan sumber air," jelas bapa kepada 3 anak itu.
  • Menurut Din, oleh kerana tidak ada perigi langsung di kampung itu, beliau terpaksa mengangkut air dari Taman Sri Rugading menggunakan gelen kosong untuk keperluan mandi anaknya yang bersekolah.
  • "Kalau untuk minum, kebanyakan kami terpaksa membeli air dari mesin menjual air yang terdapat mana-mana di kawasan pekan.
  • Lebih menyedihkan, isteri beliau yang baru bersalin sebulan lepas juga terpaksa melalui situasi sedemikian, selain beberapa keluarga lain yang turut mempunyai anak-anak kecil.
  • "Mungkin ada di antara penduduk termasuk saya sendiri ada menyimpan air dalam tong-tong air sebagai bekalan tetapi kalau sudah sampai lima hari, mana cukup untuk menampung keperluan harian sekeluarga apatah lagi mereka yang mempunyai jumlah ahli keluarga yang ramai," keluh Din.
  • Katanya, beliau juga ada menghubungi Penolong Pegawai Daerah Tuaran, Abdullah Sani dan memaklumkan permasalahan itu, dan pegawai itu berjanji untuk memaklumkannya kepada pihak Jabatan Air segera.
Justeru, beliau menggesa pihak Jabatan Air agar mempercepatkan penyambungan semula bekalan air di kawasan itu sebelum terjadi sebarang perkara yang tidak diingini.
Beliau turut menggesa para pemimpin tempatan termasuk Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Ketua Kampung agar memberi perhatian serius mengenai isu ketiadaan air di kampung itu untuk difikirkan cara penyelesaiannya pada masa-masa akan datang.
Selain dari itu, fenomena kekurangan bekalan air di beberapa buah kampung saperti Kg Kindu, Kg Serusup dan kampung-kampung yang berhampiran maseh belum diselesaikan.
Sumber: SabahKini, Agensi

Rabu, 25 Julai 2012

10 di kota marudu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota marudu - Google Blog Search


Majlis Penerangan Perdana BN Sabah <b>Di Kota Marudu</b> Dan Keningau

Posted: 27 Feb 2012 02:25 AM PST

/gi, ob=/^(?:select|textarea)/i,pb=/^(?:color|date|datetime|email|hidden|month|number|password|range|search|tel|text|time|url|week)$/i,qb=/^(?:GET|HEAD)$/,Ra=/\[\]$/,T=/\=\?(&|$)/,ja=/\?/,rb=/([?&])_=[^&]*/,sb=/^(\w+:)?\/\/([^\/?#]+)/,tb=/%20/g,ub=/#.*$/,Ha=c.fn.load;c.fn.extend({load:function(a,b,d){if(typeof a!=="string"&&Ha)return Ha.apply(this,arguments);else if(!this.length)return this;var e=a.indexOf(" ");if(e>=0){var f=a.slice(e,a.length);a=a.slice(0,e)}e="GET";if(b)if(c.isFunction(b)){d=b;b=null}else if(typeof b=== "object"){b=c.param(b,c.ajaxSettings.traditional);e="POST"}var h=this;c.ajax({url:a,type:e,dataType:"html",data:b,complete:function(l,k){if(k==="success"||k==="notmodified")h.html(f?c("

").append(l.responseText.replace(nb,"")).find(f):l.responseText);d&&h.each(d,[l.responseText,k,l])}});return this},serialize:function(){return c.param(this.serializeArray())},serializeArray:function(){return this.map(function(){return this.elements?c.makeArray(this.elements):this}).filter(function(){return this.name&& !this.disabled&&(this.checked||ob.test(this.nodeName)||pb.test(this.type))}).map(function(a,b){var d=c(this).val();return d==null?null:c.isArray(d)?c.map(d,function(e){return{name:b.name,value:e}}):{name:b.name,value:d}}).get()}});c.each("ajaxStart ajaxStop ajaxComplete ajaxError ajaxSuccess ajaxSend".split(" "),function(a,b){c.fn[b]=function(d){return this.bind(b,d)}});c.extend({get:function(a,b,d,e){if(c.isFunction(b)){e=e||d;d=b;b=null}return c.ajax({type:"GET",url:a,data:b,success:d,dataType:e})}, getScript:function(a,b){return c.get(a,null,b,"script")},getJSON:function(a,b,d){return c.get(a,b,d,"json")},post:function(a,b,d,e){if(c.isFunction(b)){e=e||d;d=b;b={}}return c.ajax({type:"POST",url:a,data:b,success:d,dataType:e})},ajaxSetup:function(a){c.extend(c.ajaxSettings,a)},ajaxSettings:{url:location.href,global:true,type:"GET",contentType:"application/x-www-form-urlencoded",processData:true,async:true,xhr:function(){return new E.XMLHttpRequest},accepts:{xml:"application/xml, text/xml",html:"text/html", script:"text/javascript, application/javascript",json:"application/json, text/javascript",text:"text/plain",_default:"*/*"}},ajax:function(a){var b=c.extend(true,{},c.ajaxSettings,a),d,e,f,h=b.type.toUpperCase(),l=qb.test(h);b.url=b.url.replace(ub,"");b.context=a&&a.context!=null?a.context:b;if(b.data&&b.processData&&typeof b.data!=="string")b.data=c.param(b.data,b.traditional);if(b.dataType==="jsonp"){if(h==="GET")T.test(b.url)||(b.url+=(ja.test(b.url)?"&":"?")+(b.jsonp||"callback")+"=?");else if(!b.data|| !T.test(b.data))b.data=(b.data?b.data+"&":"")+(b.jsonp||"callback")+"=?";b.dataType="json"}if(b.dataType==="json"&&(b.data&&T.test(b.data)||T.test(b.url))){d=b.jsonpCallback||"jsonp"+mb++;if(b.data)b.data=(b.data+"").replace(T,"="+d+"$1");b.url=b.url.replace(T,"="+d+"$1");b.dataType="script";var k=E[d];E[d]=function(m){if(c.isFunction(k))k(m);else{E[d]=B;try{delete E[d]}catch(p){}}f=m;c.handleSuccess(b,w,e,f);c.handleComplete(b,w,e,f);r&&r.removeChild(A)}}if(b.dataType==="script"&&b.cache===null)b.cache= false;if(b.cache===false&&l){var o=c.now(),x=b.url.replace(rb,"$1_="+o);b.url=x+(x===b.url?(ja.test(b.url)?"&":"?")+"_="+o:"")}if(b.data&&l)b.url+=(ja.test(b.url)?"&":"?")+b.data;b.global&&c.active++===0&&c.event.trigger("ajaxStart");o=(o=sb.exec(b.url))&&(o[1]&&o[1].toLowerCase()!==location.protocol||o[2].toLowerCase()!==location.host);if(b.dataType==="script"&&h==="GET"&&o){var r=t.getElementsByTagName("head")[0]||t.documentElement,A=t.createElement("script");if(b.scriptCharset)A.charset=b.scriptCharset; A.src=b.url;if(!d){var C=false;A.onload=A.onreadystatechange=function(){if(!C&&(!this.readyState||this.readyState==="loaded"||this.readyState==="complete")){C=true;c.handleSuccess(b,w,e,f);c.handleComplete(b,w,e,f);A.onload=A.onreadystatechange=null;r&&A.parentNode&&r.removeChild(A)}}}r.insertBefore(A,r.firstChild);return B}var J=false,w=b.xhr();if(w){b.username?w.open(h,b.url,b.async,b.username,b.password):w.open(h,b.url,b.async);try{if(b.data!=null&&!l||a&&a.contentType)w.setRequestHeader("Content-Type", b.contentType);if(b.ifModified){c.lastModified[b.url]&&w.setRequestHeader("If-Modified-Since",c.lastModified[b.url]);c.etag[b.url]&&w.setRequestHeader("If-None-Match",c.etag[b.url])}o||w.setRequestHeader("X-Requested-With","XMLHttpRequest");w.setRequestHeader("Accept",b.dataType&&b.accepts[b.dataType]?b.accepts[b.dataType]+", */*; q=0.01":b.accepts._default)}catch(I){}if(b.beforeSend&&b.beforeSend.call(b.context,w,b)===false){b.global&&c.active--===1&&c.event.trigger("ajaxStop");w.abort();return false}b.global&& c.triggerGlobal(b,"ajaxSend",[w,b]);var L=w.onreadystatechange=function(m){if(!w||w.readyState===0||m==="abort"){J||c.handleComplete(b,w,e,f);J=true;if(w)w.onreadystatechange=c.noop}else if(!J&&w&&(w.readyState===4||m==="timeout")){J=true;w.onreadystatechange=c.noop;e=m==="timeout"?"timeout":!c.httpSuccess(w)?"error":b.ifModified&&c.httpNotModified(w,b.url)?"notmodified":"success";var p;if(e==="success")try{f=c.httpData(w,b.dataType,b)}catch(q){e="parsererror";p=q}if(e==="success"||e==="notmodified")d|| c.handleSuccess(b,w,e,f);else c.handleError(b,w,e,p);d||c.handleComplete(b,w,e,f);m==="timeout"&&w.abort();if(b.async)w=null}};try{var g=w.abort;w.abort=function(){w&&Function.prototype.call.call(g,w);L("abort")}}catch(i){}b.async&&b.timeout>0&&setTimeout(function(){w&&!J&&L("timeout")},b.timeout);try{w.send(l||b.data==null?null:b.data)}catch(n){c.handleError(b,w,null,n);c.handleComplete(b,w,e,f)}b.async||L();return w}},param:function(a,b){var d=[],e=function(h,l){l=c.isFunction(l)?l():l;d[d.length]= encodeURIComponent(h)+"="+encodeURIComponent(l)};if(b===B)b=c.ajaxSettings.traditional;if(c.isArray(a)||a.jquery)c.each(a,function(){e(this.name,this.value)});else for(var f in a)da(f,a[f],b,e);return d.join("&").replace(tb,"+")}});c.extend({active:0,lastModified:{},etag:{},handleError:function(a,b,d,e){a.error&&a.error.call(a.context,b,d,e);a.global&&c.triggerGlobal(a,"ajaxError",[b,a,e])},handleSuccess:function(a,b,d,e){a.success&&a.success.call(a.context,e,d,b);a.global&&c.triggerGlobal(a,"ajaxSuccess", [b,a])},handleComplete:function(a,b,d){a.complete&&a.complete.call(a.context,b,d);a.global&&c.triggerGlobal(a,"ajaxComplete",[b,a]);a.global&&c.active--===1&&c.event.trigger("ajaxStop")},triggerGlobal:function(a,b,d){(a.context&&a.context.url==null?c(a.context):c.event).trigger(b,d)},httpSuccess:function(a){try{return!a.status&&location.protocol==="file:"||a.status>=200&&a.status=0;a=f?a.responseXML:a.responseText;f&&a.documentElement.nodeName==="parsererror"&&c.error("parsererror");if(d&&d.dataFilter)a=d.dataFilter(a,b);if(typeof a==="string")if(b==="json"||!b&&e.indexOf("json")>=0)a=c.parseJSON(a);else if(b==="script"||!b&&e.indexOf("javascript")>=0)c.globalEval(a);return a}}); if(E.ActiveXObject)c.ajaxSettings.xhr=function(){if(E.location.protocol!=="file:")try{return new E.XMLHttpRequest}catch(a){}try{return new E.ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")}catch(b){}};c.support.ajax=!!c.ajaxSettings.xhr();var ea={},vb=/^(?:toggle|show|hide)$/,wb=/^([+\-]=)?([\d+.\-]+)(.*)$/,ba,pa=[["height","marginTop","marginBottom","paddingTop","paddingBottom"],["width","marginLeft","marginRight","paddingLeft","paddingRight"],["opacity"]];c.fn.extend({show:function(a,b,d){if(a||a===0)return this.animate(S("show", 3),a,b,d);else{d=0;for(var e=this.length;d=0;e--)if(d[e].elem===this){b&&d[e](true);d.splice(e,1)}});b||this.dequeue();return this}});c.each({slideDown:S("show",1),slideUp:S("hide",1),slideToggle:S("toggle",1),fadeIn:{opacity:"show"},fadeOut:{opacity:"hide"},fadeToggle:{opacity:"toggle"}},function(a,b){c.fn[a]=function(d,e,f){return this.animate(b, d,e,f)}});c.extend({speed:function(a,b,d){var e=a&&typeof a==="object"?c.extend({},a):{complete:d||!d&&b||c.isFunction(a)&&a,duration:a,easing:d&&b||b&&!c.isFunction(b)&&b};e.duration=c.fx.off?0:typeof e.duration==="number"?e.duration:e.duration in c.fx.speeds?c.fx.speeds[e.duration]:c.fx.speeds._default;e.old=e.complete;e.complete=function(){e.queue!==false&&c(this).dequeue();c.isFunction(e.old)&&e.old.call(this)};return e},easing:{linear:function(a,b,d,e){return d+e*a},swing:function(a,b,d,e){return(-Math.cos(a* Math.PI)/2+0.5)*e+d}},timers:[],fx:function(a,b,d){this.options=b;this.elem=a;this.prop=d;if(!b.orig)b.orig={}}});c.fx.prototype={update:function(){this.options.step&&this.options.step.call(this.elem,this.now,this);(c.fx.step[this.prop]||c.fx.step._default)(this)},cur:function(){if(this.elem[this.prop]!=null&&(!this.elem.style||this.elem.style[this.prop]==null))return this.elem[this.prop];var a=parseFloat(c.css(this.elem,this.prop));return a&&a>-1E4?a:0},custom:function(a,b,d){function e(l){return f.step(l)} var f=this,h=c.fx;this.startTime=c.now();this.start=a;this.end=b;this.unit=d||this.unit||"px";this.now=this.start;this.pos=this.state=0;e.elem=this.elem;if(e()&&c.timers.push(e)&&!ba)ba=setInterval(h.tick,h.interval)},show:function(){this.options.orig[this.prop]=c.style(this.elem,this.prop);this.options.show=true;this.custom(this.prop==="width"||this.prop==="height"?1:0,this.cur());c(this.elem).show()},hide:function(){this.options.orig[this.prop]=c.style(this.elem,this.prop);this.options.hide=true; this.custom(this.cur(),0)},step:function(a){var b=c.now(),d=true;if(a||b>=this.options.duration+this.startTime){this.now=this.end;this.pos=this.state=1;this.update();this.options.curAnim[this.prop]=true;for(var e in this.options.curAnim)if(this.options.curAnim[e]!==true)d=false;if(d){if(this.options.overflow!=null&&!c.support.shrinkWrapBlocks){var f=this.elem,h=this.options;c.each(["","X","Y"],function(k,o){f.style["overflow"+o]=h.overflow[k]})}this.options.hide&&c(this.elem).hide();if(this.options.hide|| this.options.show)for(var l in this.options.curAnim)c.style(this.elem,l,this.options.orig[l]);this.options.complete.call(this.elem)}return false}else{a=b-this.startTime;this.state=a/this.options.duration;b=this.options.easing||(c.easing.swing?"swing":"linear");this.pos=c.easing[this.options.specialEasing&&this.options.specialEasing[this.prop]||b](this.state,a,0,1,this.options.duration);this.now=this.start+(this.end-this.start)*this.pos;this.update()}return true}};c.extend(c.fx,{tick:function(){for(var a= c.timers,b=0;b-1;e={};var x={};if(o)x=f.position();l=o?x.top:parseInt(l,10)||0;k=o?x.left:parseInt(k,10)||0;if(c.isFunction(b))b=b.call(a,d,h);if(b.top!=null)e.top=b.top-h.top+l;if(b.left!=null)e.left=b.left-h.left+k;"using"in b?b.using.call(a, e):f.css(e)}};c.fn.extend({position:function(){if(!this[0])return null;var a=this[0],b=this.offsetParent(),d=this.offset(),e=Ia.test(b[0].nodeName)?{top:0,left:0}:b.offset();d.top-=parseFloat(c.css(a,"marginTop"))||0;d.left-=parseFloat(c.css(a,"marginLeft"))||0;e.top+=parseFloat(c.css(b[0],"borderTopWidth"))||0;e.left+=parseFloat(c.css(b[0],"borderLeftWidth"))||0;return{top:d.top-e.top,left:d.left-e.left}},offsetParent:function(){return this.map(function(){for(var a=this.offsetParent||t.body;a&&!Ia.test(a.nodeName)&& c.css(a,"position")==="static";)a=a.offsetParent;return a})}});c.each(["Left","Top"],function(a,b){var d="scroll"+b;c.fn[d]=function(e){var f=this[0],h;if(!f)return null;if(e!==B)return this.each(function(){if(h=fa(this))h.scrollTo(!a?e:c(h).scrollLeft(),a?e:c(h).scrollTop());else this[d]=e});else return(h=fa(f))?"pageXOffset"in h?h[a?"pageYOffset":"pageXOffset"]:c.support.boxModel&&h.document.documentElement[d]||h.document.body[d]:f[d]}});c.each(["Height","Width"],function(a,b){var d=b.toLowerCase(); c.fn["inner"+b]=function(){return this[0]?parseFloat(c.css(this[0],d,"padding")):null};c.fn["outer"+b]=function(e){return this[0]?parseFloat(c.css(this[0],d,e?"margin":"border")):null};c.fn[d]=function(e){var f=this[0];if(!f)return e==null?null:this;if(c.isFunction(e))return this.each(function(l){var k=c(this);k[d](e.call(this,l,k[d]()))});if(c.isWindow(f))return f.document.compatMode==="CSS1Compat"&&f.document.documentElement["client"+b]||f.document.body["client"+b];else if(f.nodeType===9)return Math.max(f.documentElement["client"+ b],f.body["scroll"+b],f.documentElement["scroll"+b],f.body["offset"+b],f.documentElement["offset"+b]);else if(e===B){f=c.css(f,d);var h=parseFloat(f);return c.isNaN(h)?f:h}else return this.css(d,typeof e==="string"?e:e+"px")}})})(window); //]]> prchecker Permanent Link 1 Malaysia Backlink

10 di lahad datu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


Pemandu lori maut lori terbabas <b>di Lahad Datu</b> | Inimajalah dot com

Posted: 30 Jan 2012 07:18 PM PST

[unable to retrieve full-text content]LAHAD DATU: Seorang lelaki maut selepas lori yang dipandunya terbabas sebelum melanggar tiang telefon di Kilometer 14, Jalan Tawau-Lahad Datu dekat sini, semalam.
 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved