Khamis, 26 Julai 2012

10 di kudat - Google Blog Search


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


Huminodun: Tempat Menarik <b>Di kudat</b>

Posted: 17 Jul 2012 12:00 AM PDT

Selamat Datang Ke Bandar Kudat,..
biarpun nampak sederhana tapi indah,.indah bagi yang tahu menghayatinya.
Tapi sebelum aku cerita tempat-tempat menarik di kudat,aku nak cerita dulu tentang asal usul momogun kudat.sebab aku ini asalnya dari kudat hehe,.

Asal usul momogun kudat

Ringkas ja sebenarnya cerita ne,seperti yang aku cerita di post aku yang lalu,.tentang asal usul momogun rungus itu,kalau tak baca boleh baca sini,.
Rungusu di kudat ini sebenarnya berasal daripada Aki Rungusud yang telah berhijrah dari Nunuk Ragang.Aki Rungusud merupakan seorang tokoh momogun laut yang membuka kawasan Kudat-Bandau pada zaman dahulu.
Serba sedikit aku ceritakan tentang asal usul momogun kudat di sini.pada post aku yang selanjutnya nanti aku akan ceritakan lebih banyak tentang sejarah rungus kawasan kudat,tidak tertumpu di kawasan kudat saja sebenarnya.
Jadi,.jum kita p meronda-ronda tempat menarik di kudat pula,..

Tempat Menarik Di Kudat

The Trip Of Borneo Tanjung Simpang Mangayau..
Satu tempat yang sangat cantik untuk dikunjungi.Apa lagi kalau waktu senja,cantik sangat.Rasa macam mau buat rumah terus disitu hehe..
Gambar aku time p simpang mangayau hehe,..
Bersama dengan geng tersayang..
Peta Dunia ba kunun itu,..
Tempat aku dan geng aku duduk tadi,.kalau waktu senja ne,memang cantik sangat.samapi tak boleh diungkapkan dengan kata-kata.
tak percaya,.trylh sendiri pergi sana..^_^
Tong sampah yang ada di simpang mangayau.Comel gitu haha..
Tempat untuk bersantai sambil menikmati pemandangan yang indah.
Siapa yang nak tidur sehari dua pun boleh,ada disediakan chalet untuk tidur.
Papan tanda pergi ke chalet.




Ne bukan chalet ya,.tapi tandas.

Dewam makan pun ada juga disediakan,jadi jangan risau ada juga tempat makan.


Salah satu kedai makan yang ada di simpang mengayau.
Itu saja aku dapat bagi gambar di simpang mengayau.
thank for my info gambar ^_^
Akan datang aku akan ceritakan asal usul simpang mengayau pula.
Sebelum itu aku sertakan gambar waktu senja di simpang mangayau.

Tindakon Dazang Beach

First tadi di simpang mengayau,.ne kali aku bawa kamu pula pergi ke Tindakon Dazang Beach yang terletak di kampung Terongkungan Kudat Sabah.

Sebenarnya,pantai Terongkungan ini juga ada sejarahnya sendiri,tapi nanti aku akan cerita di post aku yang seterusnya.Disini aku hanya sertakan gambar-gambar saja untuk rujukam kamu.



Cantik dan tenang bukan?..sejuk mata memandang..
Ne pula waktu senja di Tindakon Dazang,..
Habis cerita tentang Tindakon Dazang,sekarang nak cerita tempat lain pula.Buy the way,.
gambar kat sini sedikit saja yang ada,kamu boleh tengok selebihnya Disini..
Tak baik tau klu da ambil pic orang tak promote sekali sumber tu hehehe..

Pulau Kelambu Kudat Sabah

Ini gambar "ori" dari aku ya,.boleh ambil kalau ada yang nak ambil
Aku tak marah juga kikiki...
Walaupun jarang dengar orang sebut nama tempat ne,apatah lagi semenjak ada pesaing dia wujud iaitu Simpang Mangayau,tempat ne jarang sudah orang pergi.
 My mumy and my sister,.
yang budak kecil dua orang nun jauh disana itu ialah adik aku juga.

Itu saja untuk Pulau Kelambu.Pulau Kelambu ne tidak jauh daripada simpang mangayau.satu jalan juga tu cuma lain arah hehe..
Pulau Kelambu pemandangan dari atas.

Pantai Kimihang Kudat Sabah


 Tidak banyak maklumat yang aku tahu tentang pantai kimihang,ini kerana aku jarang pergi sana,dan jarang juga aku dengar orang-orang bercerita tentang kimihang.

Pantai Bak-Bak Kudat Sabah

Kita pergi pulau ke Pantai Bak-Bak kudat.sama juga seperti pantai kimihang tadi,tidak banyak yang aku tahu tentang pantai bak-bak ini.Aku pernah pergi 3 kali sahaja.Selepas wujudnya Simpang Mengayau(memang wujud dari dulu cuma belum terkenal) tidak pernah sudah aku pergi ke pantai bak-bak.


Habis cerita tentang pantai-pantai.Banyak lagi sebenarnya pantai yand ada di kudat tapi hanya itu yang aku rasa selalu orang sebut dan pergi,terkenallh ba katakan,..
And now,.aku bawa pula kamu meronda kat tempat-tempat menarik di kudat selain pantai.
Selain daripada terkenal dengan pantai yang indah,kudat juga ada tempat lain yang menarik.Apa ka dia itu?..jum kita skodeng dulu hehe..^_^

Maranjak LongHouse Kudat Sabah

Firstly,kita pergi dulu meronda di kg Bavangazo Kudat kerana disanalh terletaknya rumah panjang rungus iaitu Maranjak Longhouse.


 Tradisional bukan??..^-^


Sapa yang berminat untuk melihat rumah panjang rungus yang asli,bolehlah pergi ke Maranjak Longhouse di kg bavangazo kudat.Selain dari Maranjak Longhouse,di kg Gombizau pula ada madu.Bukan madu bini hehe,.tapi madu lebah,..jum kita pergi sana..

Gombizau Honey Bee

Gombizau Kampung Madu tulisan kat papan tanda tu..


Tak takut ke?..hehe.sakit ne kalau kena senget..
Mestilah diorang ada teknik yang hebat kalau nak ambil madu ne.
Tempat terakhir yang aku nak bawa kamu meronda ialah 
Kg Sumangkap kudat tempat buang gong.

Kg Sumangkap Kudat Sabah



 Okelah..penat sudah aku menaip ne haha,.
mau rehat dulu kejap ba,.pening kepala sudah ne tengok-tengok lappy(laptop).
Sebelum tu,aku nak cerita sikit tentang kg Sumangkap.Kg sumangkap ini seperti yang kita tahu,di kampung inilah terletaknya bengkel untuk membuat gong.Kira pengeluar utama gonglh ini kampung sumangkap.Orang kampung disini jugalh yang membuat gong besar itu,
(jangan dekat kang gong tu runtuh,pengsan nanti haha..)
Bengkel tempat untuk buat gong.
Bintang-bintang kat atas tu tandanya penutup kata da tu hahaha..
Sila komen kalau tak tahu,ingin tahu jangan malu nak tanya..

Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Blog Aku ^_^

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved