ads

Selasa, 10 April 2012

10 di kota belud - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


Dua Pelajar IPTS Maut Kemalangan <b>Di Kota Belud</b> | MenGiRinG <b>...</b>

Posted: 10 Apr 2012 08:25 PM PDT

KOTA KINABALU: Dua pelajar Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) terbunuh sementara dua lagi rakan cedera setelah terlibat dalam satu kemalangan ngeri berhampiran Kilometer 14 Jalan Kota Belud-Kota Kinabalu dekat sini.

Difahamkan mangsa, Jeniffer L. Sevilla, 22, meninggal dunia serta merta di tempat kejadian sementara rakannya dikenali sebagai Ady Mohd Firdaus Abdullah, 23, meninggal dunia di Hospital Kota Belud ekoranmengalami kecederaan serius di bahagian kepala.

Kejadian yang berlaku pada jam 6.30 petang Sabtu lalu dipercayai melibatkan sebuah kereta jenis Perodua Kancil yang dinaiki mangsa dikatakan hilang kawalan dan terbabas ke lorong kanan sebelum bertembung dengan sebuah bas kilang dari arah bertentangan.

Bas kilang terbabit yang membawa muatan seramai 31 penumpang, walau bagaimanapun tidak membabitkan sebarang kecederaan dalam insiden itu.

Ketua Polis Daerah Kota Belud, Deputi Superintenden Mohan Nadasen yang mengesahkan kejadian itu berkata, insiden terbabit turut melibatkan sebuah bas kilang yang mengangkut 31 orang penumpang.

Menurutnya, kesemua yang menaiki kereta Kancil terbabit adalah pelajar di salah sebuah IPTS di Kota Kinabalu dan ketika kejadian difahamkan mereka telah hilang kawalan, sebelum terbabas ke sebelah jalan lalu bertembung dengan bas.

"Dua mangsa yang meninggal dunia adalah Jennifer dan Ady Mohd Firdaus Abdullah sementara seorang lagi penumpang dirujuk ke Hospital Queen Elizabeth untuk rawatan lanjut manakala pemandu kereta itu mengalami kecederaan di bahagian kepala, badan dan kiri.

"Bas kilang terbabit dinaiki oleh 31 orang penumpang dan tiada sebarang kecederaan dialami oleh pemandu dan penumpang bas berkenaan," katanya sambil mendedahkan kes itu akan disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Dalam pada itu, Mohan menyeru kepada orang ramai agar berhati-hati semasa memandu terutamanya pengguna jalan raya di kawasan daerah Kota Belud memandangkan keadaan cuaca buruk dan hujan pada masa ini sehingga menyebabkan jalan licin.

#Ketam batu tengok pemandu-pemandu di sabah  kalau memandu ikut suka hati dorang jer,(tempat lain pun macam tu jugak) ketam tak salahkan orang mangsa yang terlibat dalam kemalangan seperti yang diceritakan diatas, Tapi apa y ketam batu cakap tadi adalah situasi pemandu d KK.. Harap mereka lebih berhati-hati dan ingatlah orang yang tersayang. 

10 di ranau - Google Blog Search

1 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


Berlibur <b>di Ranau</b> Ronggojalu « joeprikitiew

Posted: 25 Mar 2012 02:58 PM PDT

24 Maret 2012

Ronggojalu,merupakan ranau besar yang fungsi awalnya dimanfaatkan oleh pemerintah daerah Leces sebagai penadah dan penyebar air bersih ke seluruh desa. Kepemilikanya sebagai PDAM Leces dan sekitarnya menjadi sangat bermanfaat. Seiring dengan waktu, ranau yg dikenal dengan airnya yg jernih ini menjadi objek wisata daerah yang laik dikunjungi kalo kita singgah di kota Probolinggo.

Lokasi ranau Ronggojalu di desa Leces, kabupaten Probolinggo.

Kisah Daerah

Terdapat kisah daerah yang mentautkan cerita masyarakat yang di hubungkan dg keberadaan Ronggojalu.

Konon terdapat cinta kasih antara nyi Ronggo dan Raden Djalu yang berakhir dg perseteruan diantara keduanya. Diakhiri kecemburuan raden Djalu terhadap tingkah laku nyi Ronggo. Di akhir cerita raden Djalu bunuh diri utk menunjukkan kesetiaanya kepada nyi Ronggo, dengan sebilah keris yang tertancap di perutnya menembus tanah. Anehnya, jantung si raden Djalu tetap berdenyut dalam keadaan sekarat dan dia akan benar-benar mati jika keris yang menancap di tubuhnya di tarik oleh orang yang dia cintai.

Akhirnya, nyi Rooggo merasa iba dan mau melepas keris di badan kekasihnya. Ketika keris dicabut bukan darah yang keluar melainkan air yang keluar dari badan dan tanah sekitarnya. Air yg deras tersebut menenggelamkan dua insan cinta tersebut. Yang sekarang di kenal dengan nama ranau Ronggojalu

Keunikan

Airnya yang jernih dan bersih

Teduh dg pohon2 yg rindang

Terdapat jembatan2 utk membantu pengunjung bs ke tengah ranau

Lumut2 dan ganggang airny yang hijau

Pohon Anyang, konon diyakini hanya tumbuh di daerah ronggojalu saja'

==

Writen : johanbudiman

Relisten by alm. Kakek Sunayanto

==

di negeri sabah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Maharum Bugis Syah (MBS): Yang <b>Di</b>-Pertua <b>Negeri Sabah</b> DiMajlis <b>...</b>

Posted: 02 Mar 2012 05:47 AM PST

02.03.2012, Jumaat - Malam ini Yang Di-Pertua Negeri Sabah Tuan Yang Terutama Tun Haji Juhar bin Haji Mahiruddin dan Isteri, Yang Amat Berbahagia Toh Puan Datin Seri Panglima Hajah Norlidah Datuk R.M. Jasni telah menghadiri Majlis Akad Nikah dan Merenjis sempena Perkahwinan anak kedua mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ahmad Bahrom Abu Bakar Titingan. Pasangan pengantin, Danial Anis Marzuki dan Farah Putrinegara Ahmad Bahrom telah diijab kabulkan oleh Imam Daerah Tawau, Imam Abdul Rahman Ibrahim malam ini. Turut serta dalam majlis ini adalah Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.
 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved