ads

Ahad, 31 Mac 2013

10 di ranau - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


Lelaki Filipina ditahan <b>di Ranau</b> disiasat mengikut Akta Pasport <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 05:27 AM PST

Posted on January 29, 2013, Tuesday

KOTA KINABALU: Penahanan seorang lelaki warganegara Filipina di daerah Ranau baru-baru ini tidak mempunyai sebarang agenda tuntutan atau tekanan daripada pihak tertentu, tegas Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib.

Menurut beliau, tangkapan terbabit dilakukan setelah suspek terbabit memiliki identiti meragukan dan kini ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 12 (1) (d) Akta Pasport 1966.

Sehubungan itu, beliau menegaskan tangkapan terbabit langsung tidak kena mengena dengan tuntutan daripada mana-mana pihak tertentu memandangkan beliau difahamkan suspek mempunyai kesalahan lampau di negara asal.

"Dakwaan pihak tertentu mengenai polis menahan suspek adalah ekoran ditekan, adalah tidak benar dan dakwaan itu sama sekali boleh menjejaskan kredibiliti kita dalam melaksanakan tugas.

"Setakat ini, saya telah periksa dengan Bukit Aman dan tiada sebarang permintaan rasmi daripada pihak negara Filipina berhubung suspek.

"Suspek hanya ditahan berikutan kita dapati dia mempunyai identiti meragukan dan masih ditahan mengikut Seksyen 12 (1) (d) Akta Pasport 1966," katanya sambil menambah, penahanan suspek adalah berlandaskan undang-undang sedia ada.

Terdahulu, suspek yang berusia 40an berkenaan difahamkan kini diburu pihak negara Filipina ekoran terlibat dengan penipuan skim melibatkan kerugian berbilion mata wang peso.

Bagaimanapun, Hamza berkata pihak polis Sabah terbuka untuk membuka kertas siasatan sekiranya menerima permintaan rasmi daripada mana-mana pihak termasuklah dari negara Filipina.

"Kalau ada permintaan rasmi, kita akan berkerjasama. Sebab kita mahu memastikan keharmonian antara kedua negara terus terjalin," katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan, Hamza berkata polis masih mengenal pasti motif penculikan melibatkan dua rakyat negara ini dalam tragedi di ladang kelapa sawit Felda Sahabat, Lahad Datu penghujung November tahun lepas.

Menurutnya, kerjasama antara polis dengan pihak berkuasa Filipina masih berterusan dalam memastikan kes itu diselesaikan secepat mungkin.

"Setakat ini kedua-dua mangsa yang telah diculik masih hidup.

"Bagaimanapun, motif penculikan atau permintaan wang tebusan daripada penculik belum lagi diketahui," katanya.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

BLOG SABAH: 10 <b>di ranau</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 01:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Ranau</b> | Sabah World Heritage

Posted: 07 Mar 2013 06:20 PM PST

Asal Usul Nama Daerah Ranau
Ranau berasal dari perkataan 'RANAHON' yang membawa maksud kawasan SAWAH PADI. Biasanya masyarakat Kadazandusun di Daerah Ranau mengusahakan tanaman padi huma atau padi bukit memandangkan bentuk muka buminya yang berbukit-bukau. Tetapi bagi mereka yang tinggal di Lembah Ranau, mereka mengusahakan tanaman padi sawah atau dalam bahasa tempatan 'RANAHON'. Panggilan singkat bagi 'RANAHON' ialah RANAU. Kebetulan kawasan ini telah membangun sebagai pusat pentadbiran daerah dan nama RANAU telah diambil sebagai pengenalan Daerah RANAU. (Sumber : sabah.gov)
Latar Belakang Daerah Ranau
Daerah Ranau terletak di antara garisan lintang (Latitude) 5° 30' U dan 6° 25' U dan garisan bujur (Longitude) 116° 30' dan 117° 5' T dan dikelilingi oleh 7 buah daerah lain iaitu Tuaran, Kota Belud, Tambunan, Keningau, Pitas, Kota Merudu dan Beluran. Keluasan Daerah Ranau ialah 3,555.51km persegi.
Ranau merupakan sebuah daerah yang berbukit bukau. Di antara ciri-ciri utamanya ialah anjaran Crocker dan kemuncak Pinousuk di bahagian Utara, Lembah Ranau di Timur dan Banjaran Trus Madi serta Tanah Tinggi Labuk di Selatan. Saliran yang utama ialah Sungai Liwagu. Secara ringkasnya Daerah Ranau adalah berciri undulating (mengalun dan mengombak di tempat-tempat tertentu) dan dataran lembah, tanah beralun dan bergunung ganang di kebanyakan tempat. Ranau beriklimkan cuaca yang lembap dan sejuk.
Ranau terletak di bahagian Pantai Barat Sabah. Daerah berbukit ini terleatak 1,176 meter di atas paras laut. Ia didiami oleh masyarakat etnik yang hampir keseluruhannya Dusun dan lebuhrayanya yang menghubungkan Kota Kinabalu dan Sandakan. Jarak dari Taman Kinabalu (Kinabalu Park) hanya 20 kilometer. Ranau juga adalah pintu masuk ke National Park, Poring Hot Spring dan Sabah Tea Garden. 
Pemandangan dari pekan Ranau 
Kundasang yang terletak di daerah Ranau adalah tempat di mana megah berdiri gunung Kinabalu yang menjadi mercu Sabah sehingga kini. Kundasang War Memorial yang berdiri segak di sini dibina dengan tujuan untuk memperingati pengorbanan dan keberanian wira-wira yang jatuh. 
Pengunjung yang datang ke sini tidak perlu risau pasal tempat tinggal kerana "lodge-lodge" dengan mudahnya didapati di sepanjang Kundasang dan Ranau.

Antara keistimewaan yang terdapat di Ranau dalah "tamu" atau  "Night Market".
"Night Market" or Tamu Ranau bermula pada pukul 6 petang pada 31hb dan seawal 6pagi pada 1hb pada setiap bulan. Tamu Ranau ini terletak 5 minit "drive" dari Pekan Ranau" dan 10 minit berjalan kaki. Ianya terbuka untuk orang ramai. Tamu ini adalah sebagai tempat kepada penduduk tempatan untuk menjual barangan mereka seperti sayur-sayuran, buah-buahan serta haiwan peliharaan. Dalam masa yang sama, kadang-kadang ada juga peniaga yang datang dari Kota Kinabalu, Tamparuli dan sebagainya untuk sama berjual barang dagangan mereka.
Antara tempat menarik di daerah Ranau :
 By: Sabah World Heritage

Dua maut dalam kemalangan <b>di Ranau</b> - The Borneo Post Online

Posted: 03 Feb 2013 03:01 PM PST

Posted on February 4, 2013, Monday

RANAU: Dua orang maut dalam kemalangan yang melibatkan dua buah kenderaan di Km40, Jalan Ranau-Telupid kelmarin.

Yang terbunuh dalam kejadian jam 5 petang itu ialah Haris Palisan, 26, yang memandu kereta Myvi dan penumpangnya Fuzianah Dominding, 29.

Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Superintenden Abdul Rahman Kassim dalam satu kenyataan berkata, kedua-duanya maut di tempat kejadian dan mayat mereka dibawa ke Hospital Ranau.

Haris merupakan pemandu bas sebuah syarikat pengangkutan sementara Fuzianah seorang guru yang berasal dari Kampung Rani Tenghilan, Tuaran.

Sementara pemandu kereta Nissan Navara yang turut terlibat, Lin Jia Yeh, 21, cedera pada paha kanan dan dirujuk ke Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu untuk rawatan lanjut. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved