ads

Isnin, 16 April 2012

10 di tambunan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


Salib Belia SYD-3 kini berada <b>di</b> Paroki St. Joseph, Papar | Sabah <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2012 10:13 AM PDT



Salib Belia SYD-3 kini berada di Paroki  St. Joseph, Papar. Destinasi seterusnya adalah di Paroki Blessed Sacrament, Labuan pada 14 April 2012.

They call Me Mommy: At <b>Tambunan</b>..

Posted: 02 Apr 2012 07:10 PM PDT

Sekali dalam 2 minggu kami akan balik kampung. Kami sembahyang Palm Sunday di Gereja Spiritu Tobitua. Seperti biasa saya dan daddy saja balik. Anak-anak tak nak ikut sama sebab masing-masing ada program sendiri. Apa saya buat di sini? Tanam bunga depan rumah!
Singgah di Gunung Alab Resort, beli kuih, teringat pula dengan 1 kisah. Ini semua pasal anak-anak saya. Waktu itu kami balik kampung 1 family. Kami singgah di sini makan tengahari. Daddy cakap order makanan yang cepat dimasak. Masing-masing lah order. Anak-anak saya ini cerewet sikit pasal makanan. Ada yang order nasi goreng tanpa bawang dan macam-macam lagi. Anak perempuan saya pula order nasi goreng tanpa sayur. Then bila makanan sampai di meja, nasi goreng anak perempuan saya dicampur dengan kacang panjang. Kalau dipotong memanjang boleh diasingkan, ini kena potong nipis membulat. Apalagi bising lah mulut dia tu..papapapap!!! Saya cakap, itu bukan sayur, itu kacang! Dia pula menjawab, 'sama juga sayur, warnanya hijau'. Tidak tahan dengan leteran, anak lelaki saya menyampuk, 'Yo..sebelum kau makan, minta jaminan nyawa dulu, mana tau kau mati selepas makan sayur!!' Hahaha..semua ketawa..Buat malu saja, dah besar panjang tapi masih kena pujuk makan..Akhirnya licin juga. Sebenarnya sebelum itu saya dengar waitress tanya tukang masak, kenapa ada sayur? Tukang masak pula menjawab, 'itu bukan sayur, itu buah!!' ^__^
Biasanya ada free pattern, kali ini ada resipi free pula :))
Nak try? Kena masak sendiri..

Bahan-bahan :

Beras
Daging ayam
Ikan bilis yang digoreng dan ditumbuk hingga hancur
2 ketul kiub ayam Knor
Halia

Cara memasak :

Cuci beras dan rebus bersama daging ayam, kiub ayam dan halia dengan air yang banyak. Kecilkan api. Gaulkan selalu supaya tidak akarapan melekat di kuali.

Setelah bubur cukup lembut masukkan ikan bilis hancur dan garam secukup rasa.

Perasa tambahan : Kicap manis ( pilihan ), daun bawang, bawang goreng, serbuk lada putih dan sesame oil.

Sekian.

Selamat Memasak!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved