ads

Khamis, 6 Disember 2012

10 di sipitang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di sipitang - Google Blog Search


Wujud pusat latihan, kolej komuniti <b>di Sipitang</b> | Berita | Terkini <b>...</b>

Posted: 13 Oct 2012 02:40 AM PDT

Wujud pusat latihan, kolej komuniti di Sipitang

KOTA KINABALU: Ahli Parlimen Sipitang, Datuk Sapawi Ahmad menyarankan supaya diwujudkan pusat latihan dan kolej komuniti di daerah Sipitang bagi memenuhi keperluan modal insan, khususnya berkaitan teknikal serta industri minyak dan gas.

Beliau berkata penubuhan pusat latihan dan kolej sedemikian dirasakan semakin mendesak berikutan pelaksanaan beberapa projek mega di kawasan berkenaan.

"Ia juga seiring dengan cadangan menerusi Bajet 2013 bagi menjadikan Sipitang sebagai hab minyak dan gas," katanya ketika membahas bajet berkenaan di Dewan Rakyat kelmarin.

Sambil merakamkan penghargaan kepada Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana merealisasikan impian menjadikan Sipitang sebagai hab minyak dan gas, Sapawi berkata, pelaksanaan projek itu diyakini merancakkan lagi pembangunan Sipitang dan kawasan sekitarnya, menerusi lonjakan dalam pelbagai sektor ekonomi.

Beliau berkata untuk memenuhi keperluan sebagai hab minyak dan gas, Sipitang kini memerlukan penubuhan kolej berasaskan teknikal dalam bidang berkaitan bagi memberi latihan kemahiran, khususnya kepada belia tempatan untuk mengisi peluang pekerjaan di masa depan.

Mengenai kolej komuniti, Sapawi berkata ia perlu diwujudkan sebagai strategi jangka panjang membangunkan bidang pendidikan, iaitu aspek yang diberi penekanan dalam Bajet 2013, yang menyaksikan sejumlah RM38.7 bilion dikhususkan bagi sektor pendidikan.

"Kita menyokong usaha agresif kerajaan menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025), justeru kita mengharapkan agar sebahagian daripada bajet ini disediakan khusus bagi meningkatkan prasarana pendidikan di Sabah, dan juga Sarawak, demi merapatkan jurang antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung.

"Kita juga berharap agar pelan pembangunan ini, yang merupakan agenda besar Kementerian  Pelajaran, disokong oleh kementerian dan agensi lain yang berkaitan, termasuk dalam usaha meningkatkan kualiti guru.

"Kita berpendirian pentingnya guru berkualiti sebagai jaminan kejayaan transformasi, misalnya meningkatkan guru Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik -- yang merupakan subjek teras yang tidak boleh dipinggirkan," katanya.

Di samping itu, beliau turut mencadangkan supaya diwujudkan `Makmal Berpusat' yang berperanan sebagai pusat pembelajaran Bahasa Inggeris untuk sekolah-sekolah yang berselerak di kawasan luar bandar.

Menurutnya, usaha itu perlu untuk menentukan pelajar dari kawasan luar bandar turut mendapat pendidikan berkualiti, termasuk pengajaran Bahasa Inggeris.

Sapawi juga meminta kerajaan supaya menyegerakan pelaksanaan projek menaik taraf lebuh raya Sipitang-Kota Kinabalu, menjadi lebuh raya empat lorong, demi menjamin kesejahteraan pengguna, pelabur, peniaga dan pekerja.

Katanya, ketika ini telah dimulakan kerja-kerja pelaksanaan melebarkan sesetengah bahagian lebuh raya itu, untuk dijadikan kawasan memotong, tetapi ia masih tidak memadai bagi menampung keperluan dan peningkatan trafik dalam jangka panjang.

Bajet 2013 yang bertemakan "Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati" yang dibentangkan oleh Najib pada 28 September lalu.

Sapawi turut merakamkan penghargaan kepada Kerajaan Pusat kerana memberi perhatian terhadap pembangunan dan keperluan negeri Sabah.

"Lebih mengembirakan bagi kami dari Sabah, perkhabaran gembira dibawa bersama belanjawan ini, iaitu  paling utama penyeimbangan kadar harga barangan pengguna yang bakal menyaksikan kadarnya lebih murah berbanding waktu ini.

"Penyeragaman kadar harga itu, yang turut menjangkau ke Sarawak dan WP Labuan bakal menghapuskan jurang harga yang begitu memeritkan selama ini," katanya.

Menurutnya, walaupun Sabah letaknya jauh dari Putrajaya, namun ia tetap dekat di hati Perdana Menteri.

"Nyata jarak bukanlah penghalang, dan keterpisahan bukan lagi alasan. Jauh di mata, tapi dekat di hati. Itulah lambang pimpinan sejati," katanya.

Sapawi juga membidas tindakan pembangkang yang mempertikai dan memperkecilkan bajet 2013 itu.

"Kita sedih lagi terkilan mendengar suara-suara sinis kritikan dan hentaman yang dilemparkan oleh pihak pembangkang. Pembangkang ini menuduh BN macam-macam, itulah...inilah...gimiklah. Mereka kata gimik, walhal mereka sebenarnya panik.

"Soal royalti minyak untuk Sabah cuba diputarbelit, pembangkang konon menjanjikan sehingga 20 peratus, tetapi mereka tidak sedar, atau barangkali terlena dalam buai mimpi mereka, bahawa apa yang disumbangkan oleh Kerajaan Pusat untuk Sabah selama ini jauh lebih besar daripada apa apa yang mereka cuba umpankan itu," katanya.

Kepada rakyat, Sapawi mengajak semua untuk mendokong kepemimpinan Perdana Menteri sebagai nahkoda dinamis yang sentiasa bingkas, bergerak tangkas dan pantas, mengemudi perjuangan.

"Rentak dan irama kita mesti senada bersama pimpinan, kita perlu berani dan lantang bersuara. Dalam mengharungi perjuangan ini, kita patut kuat gegar bersuara dan tidak lagi boleh bersifat defensif, tapi sebaliknya kita mesti lebih offensif," katanya.

Colours Of Life : Hujung Minggu <b>Di Sipitang</b>.

Posted: 04 Dec 2012 04:52 AM PST

Agak senyap naz kan di hujung minggu? Actually naz berada di luar radar... luar area Kota Kinabalu time tu. Naz ikut kawan satu ofis balik kampung di daerah Sipitang.
Bertolak pada hari Jumaat, saja keluar awal dari ofis...singgah balik umah ambik beg, tukar pakaian sume..then naz drive ambik kawan naz. Kali ni, naz pakai kereta naz...Unser tu..besar dan lebih luas.
Actually offer dari kawan, untuk join dia balik kampung. Tengah musim buah sekarang. Woott Woot. Last week, dia ada bagi naz durian. Pergghh, soodap! So, kali ni naz join kawan naz...bawa Unser supaya senang nak angkut banyak-banyak durian dari Sipitang.
Gitu gini, jam 4.30pm camtu..baru bertolak dari umah Justina, sahabat naz tu. Jalan raya agak lengang..tak banyak kenderaan menuju ke Sipitang, tapi tak terlalu sunyi. Jam 7.15pm.. selamat sampai di rumah Justina :)
Sesampainya naz kat umah, mak Justina hidangkan durian. Hahaa..sabo jer la kan? ^_^
Esoknya, naz bangun awal sket..sebab nak gi kenduri kahwin sepupu Jus. Dekat jer ngan rumah. Pelamin simple, tapi tak sempat pun bergambar dengan pengantinnya. Naz, makcik Justina dan Justina jer sempat bergambar di pelamin. Jom layankan gambar :)

After dari majlis perkahwinan, kitaorang terus balik umah. Rehat jap..then tukar baju, masuk kebun yang ada di sekeliling rumah Jus...untuk pungut durian :)
Salah satu pokok durian depan umah. Rimbun kan buahnya? 
Sekitar rumah Justina. Penuh pokok buah-buahan
Agak best rasa memungut buah durian di kebun. Naz tak pernah lalui pengalaman ni kat kampung sendiri walaupun kampung naz kat Terengganu jugak ada kebun durian. Tapi, di sini...naz dapat merasakan pengalaman tu.
Dalam masa 20min, hanya disekeliling rumah..kami dah dapat banyak ni. Best. Then naz dapat jugak pengalaman mengikis durian, iaitu membuang daun2 dan tanah-tanah yang terlekat di duri-duri tu dengan menggunakan lidi yg dibuat macam penyapu lidi, tapi kecik. Penat, tapi best!
Esoknya Ahad, hanya duduk kat umah. Tidur jer banyak. Then petang tu..dah asing-asingkan buah nak bawa balik KK. Naz ambik durian jer, dalam 23kg.. ni naz beli la dari bapa Justina..tak bagus jugak kan ambik free2, sumber pendapatan diorg juga tu. Walaupun, mak dia mendesak untuk beri jer. Huhu. 23kg ni, dapatlah dalam 15 biji durian. Then mak dia tambah lagi free 4 durian. Kat Sipitang, durian hanya RM3 sekilo. Murah 2x ganda dari kat KK. Then bawa balik buah bambangan, rambutan, dan cempedak. Langsat tak sempat panjat..buah manggis fav naz tak masak lagi. Huhuh.
Naz balik ke Kota Kinabalu semula Isnin tu, after subuh. Jam 5.40am camtu baru bergerak dari umah Justina. Kali ni jalan raya betul-betul lengang, naz bawa dalam kelajuan 100-120km/jam. Sampai kat KK, hantar Jus ke rumah dulu...dalam jam 7.45am camtu...naz sampai kat umah plak dalam 7.55am...turunkan barang-barang, buah-buahan...then direct ke tempat kerja dalam keadaan tingtong. 

OPERASI <b>DI SIPITANG</b> SABAH DAN SIBU SERAWAK 28 OGOS <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2012 06:05 PM PDT

OPERASI DI SIPITANG SABAH DAN SIBU SARAWAK 28 OGOS 2012 HINGGA 10 SEPTEMBER 2012

Bertolak dari Kuala Lumpur 28 Ogos 2012 ke kota kinabalu  Sabah untuk menunaikan undangan keluarga hamba Allah untuk membantu mencabut saka dan menyelesaikan ganguan yang membelengu selama ini.

Lokasi Terlibat

Kampung Bangsal Sipitang Sabah

Pitas, Keningau,

Engkalat Sibu Sarawak

Bertolak pulang ke Kuala Lumpur dan meneruskan undangan seterusnya.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved