ads

Isnin, 10 Disember 2012

10 di beluran - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di beluran - Google Blog Search


Kg. Iran Baru <b>Beluran</b> - Kaingaran.ComKaingaran.Com

Posted: 26 Oct 2012 04:58 AM PDT

"Sejauh mata memandang, sejauh kaki melangkah".

Pada pertengahan tahun 1960-an, dengan tekad untuk mencari kehidupan yang lebih baik beberapa penduduk dari Kg. Kaingaran telah berhijrah ke Pekan Beluran semata-mata untuk mencuba nasib disana. Rombongan ini yang di ketuai oleh En. Angkut bersama-sama dengan ahli keluarganya serta beberapa rakan telah meredah Sg. Sugut dan kemudian merentas bukit bukau selama hampir tiga hari tiga malam untuk ke Pekan Beluran.

Tujuan utama mereka datang ke Pekan ini pada mulanya hanyalah semata-mata untuk mendapatkan pekerjaan demi secebis wang saku buat perbelanjaan khususnya untuk persekolahan dan bagi memenuhi kehendak mereka selain dari mendapatkan khidmat perawatan di premis perubatan kerajaan yang ada di sediakan di pekan ini.

Seramai lebih kurang 10 orang dalam rombongan tersebut telah tiba di Beluran pada ketika itu dan menetap di pondok tamu Beluran yang kini telah pun dirobohkan.

–Nota–>Pada awal tahun 1970-an, beberapa orang penduduk kampung telah berhijrah pula ke Beluran yang diketuai oleh En. Angkut  (1964-1965 dan 1970-1971) bersama beberapa rakan yang lain dan ahli saudaranya. Penghijrahan ini adalah sesuai dengan keperluan untuk mendapatkan rawatan kesihatan, peluang pekerjaan serta pendidikan yang lebih terjamin. Petempatan baru di Beluran ini di kenali sebagai Kg. Iran Baru dan Kg. Piniuludan Beluran.

Use this unique QR (Quick Response) code with your smart device. The code will save the url of this webpage to the device for mobile sharing and storage.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved