ads

Rabu, 30 Mei 2012

10 di ranau - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


~ckwriteanythin~: Rumah Terbalik - Kinabalu Park - <b>R.A.N.A.U</b>

Posted: 06 May 2012 09:30 AM PDT

HaLu..ini adalah sambungan kisah di Sabah :))

Jika sehari sebelumnya kami telah berterik panas di Pulau Manukan dan Mamutik, hari yang seterusnya perjalanan adalah ke tempat yang lebih nyaman layaknya. Plan asal adalah ke Rumah Terbalik, Kinabalu Park, Poring Hot Springs, cow farm ala New Zealand (katanya) dan strawberry farm. Wohooo...di atas kertas, hanya Kundasang (tempat belian sayur & buahan) saja yang sudah aku sampai. So perasaan adalah teruja untuk lawat kesemua tempat-tempet tersebut! :D Yeay!

Perjalanan kami dari Kota Kinabalu ke Kundasang didahului dengan singgah di Rumah Terbalik di Tamparuli. Kabarnya ini lah satu-satunya rumah terbalik di Malaysia and even di Asia Tenggara! WOW!! Entrance fees bagi setiap dewasa adalah RM10/- saja uolss. Tapi kami tak masuk pon, hanya snap piccas dari luar saja..hehee.. jangan marah ya tuan rumah.. :))

entrance fees @ the upside down house - Tamparuli, Sabah :))
Although we not going inside, we bought some drinks..Ok lorr.. ^_^
yeahhhh...I'm the supper woman :p

ouchhh...can't stand!! Super hot day!!! 

clean and tidy toilet~ thumbs up !!
courtesy BERNAS club ~ weols in front of the upside down car!! 

Perjalanan diteruskan ke Kinabalu Park yeeehuuu :))
Entrance ke Kinabalu Park ini ialah RM3/person dan tiket yang sama boleh digunakan di Poring Springs. Jadi kalau kau ke sini dan bercadang mahu ke Poring Springs, sila lah simpan tiket kau kemas-kemas ya senah. Tak baik membazir uols  ^_^

Well hanya sekejap meluang masa di Kinabalu Park ni dan kami hanya bersantai di area main shop & tourism centre saja. Tak puas rasanya menghirup udara segar..pheww~ Namun sempat beli tshirt 'Mountain TORQ' sebagai buah tangan walaupun puncak kinabalu belom lagi pernah ditawan! Hiks!!
Tak apa nanti kita repeat dengan daki Mount Kinabalu ya!! XD

nice view..I'm alway LAV being in nature 


dedicated to mountain lovers :))

courtesy BERNAS club ~ weols @ Kinabalu Park :))
Kami teruskan perjalanan menuju ke Poring Spings..yey..mahu rendam kaki di air yang hangat! *budget sesuai la untuk pemain futsal kan activiti nie kan.. :p*:)) 
Kata orang, kita hanya merancang, Allah yang tentukan. Perjalanan kami tergendala di pekan RANAU kerana kabarnya jalan ditutup sebentar untuk memberi laluan kepada pelumba basikal 'Jelajah Borneo'. Owhh..maka kami singgah makan lunch lah dulu eaa.. :))
heading to Poring & about to hit RANAU

Owhh suddenly we were informed the main road has been closed due to 'Tour of Borneo 2012
owhh..have to give the road to cyclists TOT~ (>_<")
Waktu ini cuaca panas ya amat!! Owhh..tak bleh bayang. Kami ambil keputusan untuk berhenti makan lunch dan kemudiannya sambung perjalanan bila jalan dibuka semula. 

what a symbolic of our trip for the day :p
courtesy BERNAS club ~ weols after had lunch ~ pic in front of Maybank, Ranau
courtesy BERNAS club ~ halluewww DANISH..come here baby..;))
Lepas lunch, kami difahamkan jalan telah pun dibuka semula dan untuk mengelakkan perjalanan tergendala lagi, kami ambil keputusan untuk berpatah balik ke KK. Maka terpaksalah lupakan Poring Springs. Kami akan teruskan perjalan balik ke KK dan singgah di cow farm & strawberry farm. 
Owhh..that still sounds OHSEM bebeh!! U know I LAV Straberry ..indeed! ;))
Sekali lagi, kita hanya merancang. Masa kami cuba berpatah balik dan keluar dari pekan RANAU jalan telah kembali ditutup. Lagi malang laluan balik ke KK juga ditutup rapat tanpa boleh diaccess oleh mana-mana kenderaan pon! Owhh..kami fikir sekejap saja..malang nampaknya ianya berlarutan :(
owhh perlukan baca berita ini di saat terik panas membakar begini..hati pon naik panas!! :p

I was JUST thinking IF we need to stay in R.A.N.A.U..here we go..RANAU INN!! :P
I can't stand waiting in our van & starts roaming around

name of the road which we were stranded for 5 hours!! 
u will never be forgotten!! ::p

hanjing juga setia menunggu para cyclists :p

nothing we can do..its exceed the limits of patience
:: just go with the flow ::

emmm...waiting and waiting but the cyclist does not arrive

yeahh ...faster3 can huh?? :p
wohopp..agaknya kat KL tak dapat tengok pelumba basikal begini, jadi diberikan peluang untuk nonton aksi begini disini..phewww~ 
Nak tunggu semua pelumba nie habis pon makan masa jugak uols..tak faham aku kenapa nak tutop 2-3jam awal sebelum mereka lalu! haihh!! in KL ade jugak 'Le Tour de Langkawi' kan tapi jalan tutop tak de la berejam macam nie uolss!! Ciann..1st time anjurkan eaa..xoxoxo ^_^
Akhirnya 12.30-5.30 masa yang dah dihabiskan di R.A.N.A.U tu kan! 5 jam lah jugak kami stranded kan!!  Makanya semua tempat-tempat lawatan lain yang disenaraikan awal tadi memang tak lah nak pegi kan. Dah malam kot!! Ahh..jadi uols faham la makna aku tulis R.A.N.A.U begitu ya, nak menggambarkan betapa lamanya kami stranded!!! Woooo horror uolss!! :p
OK finally last stop sebelum van kami terus laju menuju Kota Kinabalu 



we wanna hit the PEAK!! 


dinner time @ KK City :p oookofffffkofffokoffff.. ;))

Keindahan Danau <b>Ranau di</b> Kaki Gunung Seminung - Unic29

Posted: 15 May 2012 01:00 AM PDT

Keindahan Danau Ranau di Kaki Gunung Seminung



Tak sedikit wisatawan yang jatuh hati melihat kehidupan masyarakatnya yang masih kental dengan budaya tradisional, sesuatu yang sangat jarang dijumpai di tengah hiruk pikuknya kota. Anda dapat menikmati panorama indah danau Ranau yang dikelilingi hamparan permadani hijau Bukit Barisan. Menurut legenda, danau ini tercipta setelah gempa besar dan letusan vulkanik Gunung Seminung yang meniggalkan sebuah cekungan besar. Sungai besar yang sebelumnya mengalir di kaki gunung berapi itu lalu menjadi sumber air utama yang mengisi cekungan besar itu.


Di sekeliling danau itu mulai ditumbuhi banyak tanaman, di antaranya tumbuhan semak yang warga setempat menyebutnya ranau. Itulah mengapa danau ini dinamakan Danau Ranau. Kini Gunung Seminung berdiri kokoh di tepi danau berair jernih tersebut yang menyajikan panorama alam yang sungguh indah. Di kaki Gunung Seminung terdapat sumber air panas alam yang keluar dari dasar danau. Di sekitar danau ini juga dapat ditemui air terjun Subik. Tempat lain yang menarik untuk dikunjungi adalah Pulau Marisa yang terletak tidak jauh dari air panas. Sepanjang perjalanan menuju Danau Ranau, Anda bisa melihat hamparan perkebunan holtikultura yang diselingi perkebunan kopi rakyat dan areal persawahan. Sebagian besar masyarakat Lampung Barat bermata pencaharian dari sektor perkebunan kopi dan hortikultura, maka tak heran holtikultura dan palawija yang ada di Propinsi Lampung disuplai dari daerah ini.


Danau Ranau masuk dalam kawasan wisata Seminung Lumbok Resort. Sebelum sampai ke kawasan wisata itu, kita melewati Bukit Johor, dari ketinggian kita dapat melihat langsung Danau Ranau secara keseluruhan. Di bukit ini Pemkab Lampung Barat sebagai pengelola kawasan wisata itu mengembangkan Wisata Dirgantara Paralayang. Bagi Anda yang menyukai Paralayang, Anda bisa berparalayang sembari menyaksikan keindahan panorama ke bawah yang menampilkan wajah tenang Danau Ranau. Bagi yang takut ketinggian pun tidak perlu khawatir, karena disana akan dipersiapkan tempat untuk sekadar duduk-duduk sambil menghirup udara yang segar terasa membersihkan paru paru.


Melihat tingginya animo wisatawan yang berkunjung ke Kawasan Wisata Seminung Lumbok akhir-akhir ini, pihak pengelola senantiasa berusaha mencukupi sarana prasarana wisata yang ada. Seperti Jogging Track hingga ke air terjun terdekat, juga bagi perusahaan yang akan mengadakan kegiatan "Team Building" bagi karyawannya, pihak pengelola telah mempersiapkan fasilitas outbond lengkap dengan instruktur yang berpengalaman. Bahkan Convention Hall berkapasitas 400 orang peserta telah dipersiapkan untuk menyelenggarakan acara rapat, seminar, meeting, dll. Dengan menggabungkan antara suasana rapat sambil berlibur, tentu akan memberikan nuansa tersendiri bagi para pengambil keputusan.


Ini dia beberapa fotonya :




















Dengan banyaknya obyek wisata yang berada di sekitar Kawasan Wisata Seminung Lumbok Resort tentu bisa menjadi alternatif pilihan kunjungan saat anda menginap di Hotel Seminung. Jadi bila sudah sampai ke Bandar Lampung, tujuan wajib Anda berikutnya adalah Danau Ranau. Istirahatlah sepuasnya di Seminung Lumbok Resort, karena masih banyak obyek wisata menarik lainnya yang dapat Anda kunjungi. Dijamin liburan Anda akan sangat mengesankan.


Jika ingin ke tempat ini dari bandara Radin Inten II Anda bisa langsung mencarter mobil minibus travel yang biasa mangkal di depan Bandara. Anda tinggal menyebutkan tujuan ke Seminung Lumbok Resort, Lampung Barat dan tinggal bernegosiasi. Jika melalui jalur darat Anda langsung ke Terminal Rajabasa lalu naik bus jurusan Ranau turun di Way Tanding. Dari Pertigaan Way Tanding, naik kendaraan umum (angkot) menuju Hotel Seminung.


Tinggalkan Komentar

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved