ads

Rabu, 30 Oktober 2013

10 di kota belud - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


Kelapa Mawar: TOLAK PEMIMPIN NAIK DENGAN KEKUATAN <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2013 05:24 PM PDT

'Baju Melayu Berbutang Lima, Ada Juga Berbutang Suasa, Orang Melayu Jangan Lupa, Hilang Kuasa Hilang Semua'-
Dr Rais Yatim AMT UMNO mengingatkan perwakilan bahawa musuh utama parti bukanlah keinginan seseorang untuk bertanding atau mencabar penyandang tetapi musuh utama UMNO adalah politik wang. Begitu lama UMNO bergelumang dengan skandal politik wang, sudah berapa lama ia berlaku? dan sudah berapa ramai pemimpin yang didapati terlibat yang kemudiannya diambil tindakan oleh lembaga displin parti? Namun nampak gayanya ia tidak memberi 'ancaman' kepada pemimpin yang menggunakan kekuatan poket untuk dipilih perwakilan.
Di Kota belud, tidak ada siapa yang dapat menafikan bahawa gejala politik wang juga berlaku dalam pemilihan parti itu. Sehingga akhirnya para perwakilan menjadikan pemilihan Bahagian sebagai pesta mengumpul 'angpau'. Setiap kali pemilihan, wang akan berjalan dan ia sangat mempengaruhi pemilihan pemimpin di Kota Belud.
Fenomena kelabu asap ini jika tidak dibendung lebih awal akan menimbulkan impak memanjang yang tragis dan memilukan. UMNO KB bukan sahaja akan kehilangan sinar dan bakat pemimpin muda atau pelapis, malah ia akan turut mewujudkan situasi tumpul di kalangan orang muda. Akibatnya generasi baru akan kurang berminat menyertai parti itu diperingkat cawangan hatta akan memandang sinis kepada kepimpinan yang naik atas faktor "poket" dan bukannya kelayakan yang sebenar menjadi pemimpin. Ulasan Tun Mahathir sangat relevan untuk kita renungi:
"Para pemimpin UMNO mesti komited membersihkan imej parti daripada tuduhan penyelewengan dan amalan 'cantas' sekiranya ingin menarik sokongan golongan muda serta profesional.

Tun M berkata, segelintir individu menyertai UMNO semata-mata untuk kepentingan peribadi , amalan 'cantas' juga sering berlaku apabila pihak yang tidak dicalonkan untuk jawatan yang diingini berusaha menjatuhkan lawan mereka.

"Pada pandangan saya, bukan UMNO yang bermasalah tetapi mereka yang menguruskannya,"

Para perwakilan digesa mengubah paradgima politik dengan tidak membenarkan langsung politik bercirikan wang mengambil tempat dalam pemilihan kali ini. Pengorbanan ini adalah sangat dituntut untuk memastikan tidak ada lagi pemimpin recycle yang berjaya menduduki singahsana atas faktor wang ringgit. Budaya mendapatkan undi dengan cara menabur wang ringgit wajar dihentikan. Bertarunglah dengan umpama panglima berada di padang yang rata berbekalkan ilmu di dada. Selamat bersidang!

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved