ads

Selasa, 6 Ogos 2013

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Kastam nafi berlaku penyeludupan diesel <b>di Sabah</b> – BorneoPost <b>...</b>

Posted: 29 Jul 2013 10:32 AM PDT

by RUZAINI ZULKIFLIruzainiub@gmail.com. Posted on July 30, 2013, Tuesday

KOTA KINABALU: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Sabah menafikan berlakunya kegiatan penyeludupan diesel sehingga menyumbang kepada faktor kekurangan bekalan bahan api berkenaan di negeri ini.

Pengarahnya, Datuk Janathan Kandok berkata pihaknya setakat ini tidak menerima sebarang kegiatan berhubung kegiatan atau mana-mana percubaan berkaitan penyeludupan di lokasi-lokasi pendaratan yang sah di negeri Sabah.

"Kita tidak menerima sebarang laporan berkenaan berlaku aktiviti penyeludupan diesel termasuklah tempat-tempat pendaratan yang sah seperti pelabuhan-pelabuhan di Kota Kinabalu, Menumbok, Kunak, Tawau dan Lahad Datu.

"Sehubungan itu, Kastam menolak dakwaan bahawa isu bekalan diesel yang berkurangan sejak kebelakangan ini adalah disebabkan kegiatan penyeludupan kerana kita telah mengawal seketat-ketatnya mana-mana lokasi yang di bawah penguatkuasaan kita," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menangkis dakwaan berlaku aktiviti seludup membabitkan bekalan minyak diesel di negeri ini dalam sidang media di pejabatnya, Wisma Kastam di sini kelmarin.

Terdahulu, masalah berkenaan dikatakan meruncing sejak minggu lalu di mana beribu-ribu pengguna jalan raya telah terjejas berikutan kehabisan bekalan diesel di kebanyakan stesen minyak sedia ada.

Bagaimanapun, Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Jainab Ahmad Ayib tampil membuat kenyataan masalah terbabit adalah disebabkan kelewatan penghantaran oleh depot yang bertanggungjawabkan.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

<b>DI</b> MANA DATUK SALLEH DALAM KABINET <b>NEGERI SABAH</b> 2013?

Posted: 10 May 2013 05:17 AM PDT

Senarai kabinet negeri Sabah yang mengangkat sumpah jawatan di hadapan TYT negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin , petang tadi sangat-sangat memeranjatkan pemerhati politik Sabah. Situasi panik seketika itu berlaku berikutan dua situasi yang diluar jangkaan umum.
Pertama ialah senarai kabinet negeri Sabah pasca PRU13 ini tidak tersenarai ADUN USUKAN, YB Datuk Seri Dr. Salleh Tun Said yang sebelum ini disebut-sebut akan kembali menyertai kabinet Datuk Musa Aman setelah dicalonkan semula pada PRU 13 lepas dan mencatat majoriti besar di DUN USUKAN. Datuk Salleh adalah merupakan nama paling popular bersandarkan kedudukannya sebagai timbalan pengerusi Perhubungan negeri. Selain itu, Datuk Salleh juga dilihat antara yang paling kuat dan lantang mempertahankan kepimpinan Datuk Musa Aman tatkala menghadapi krisis kepercayaan dari parti-parti komponen BN Sabah terutama LDP. Datuk Salleh adalah antara bekas Ketua Menteri Sabah era sistem penggiliran dan juga mantan menteri Kewangan Sabah. Jika dilihat kepada pengalaman luas beliau dalam kabinet, adalah diluar jangkaan Datuk Salleh tidak dibawa masuk dalam kabinet negeri.
Kedua yang 'menggemparkan' senarai kabinet negeri Sabah 2013 ini ialah pengguguran timbalan menteri di jabatan ketua Menteri iaitu Datuk Nasir Tun Sakaran. pada PRU 13 yang lepas Datuk Nasir juga mencatat kemenangan majoriti besar di DUN SENALLANG.
Biasanya barisan kabinet yang dibentuk adalah mencerminkan satu teamwork yang boleh berkerjasama. Sayugia dingatkan bahawa pasukan kerja adalah sangat penting terutama berkaitan dengan kesetiaan dan kepatuhan kepada ketua.
KOTA KINABALU: Lima muka baru dilantik sebagai anggota Jemaah Menteri Sabah yang menerima watikah pelantikan dan mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri di sini hari ini.

Mereka ialah Datuk Teo Chee Kang, Datuk Radin Malleh, Datuk Siringan Gubat, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan dan Datuk Jainab Ahmad Ayid.

Tan Sri Joseph Pairin Kitingan mendahului istiadat penyerahan watikah pelantikan dan angkat sumpah, diikuti Datuk Yahya Hussin dan Datuk Raymond Tan Shu Kiah.

Anggota Jemaah Menteri yang dikekalkan ialah Datuk Hajiji Mohd Noor dan Datuk Masidi Manjun.
Mereka mengangkat sumpah di hadapan Juhar disaksikan Hakim Mahkamah Tinggi P. Ravinthran.

Turun mengangkat sumpah ialah barisan pembantu menteri seramai 18 orang.

Sembilan muka baharu dilantik sebagai pembantu menteri ialah Datuk Arifin Mohd Arif, Masiung Banah, Datuk Ramlee Marahaban, Datuk Zakaria Idris, Datuk Joachim Gunsalam, Datuk Hamisa Samad, Datuk Nilwan Kabang, Datuk Kamarlin Ombi dan Anita Baranting.

Pembantu menteri yang dikekalkan ialah Datuk Edward Yong Oui Fah, Datuk Ellron Angin, Datuk Michael Asang, Datuk Bobbey Ahfang Suan, Datuk Ghulam Haidar Khan Bahadar, Datuk Sirin Karno, Datuk Musbah Jamli, Datuk Bolkiah Ismail dan Pang Yuk Ming.

BN Sabah melakar kejayaan dalam pilihan raya umum ke-13 yang menyaksikan BN mengekalkan kuasa dengan majoriti dua pertiga, memperoleh 48 daripada 60 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri manakala pembangkang memenangi 12 kerusi berbanding tiga pada 2008.

Berikutan itu Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mengangkat sumpah jawatan buat penggal keempat Isnin lepas.

Turut hadir pada majlis itu ialah isteri Yang Dipertua Negeri Toh Puan Norlidah RMJasnidan Musa serta isteri Datin Seri Faridah Tusin.

Mampu Kah Kerjaan <b>Negeri Sabah</b> Jayakan Pelaksanaan Projek <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 03:05 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Agensi yang dimaksudkan termasuk lah JKR Sabah, Jabatan Air Sabah, SESB dan Agensi Kerajaan Tempatan saperti pejabat daerah dan juga Majlis Daerah Negeri Sabah...Selain nya di laksanakan oleh KKLW dengan ...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved