ads

Khamis, 20 Jun 2013

10 di semporna - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di semporna - Google Blog Search


kerajaan rancang tempatkan semula perkampungan air <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 19 Jun 2013 04:36 AM PDT


KOTA KINABALU, 19 Jun (Bernama) -- Kerajaan merancang untuk menempatkan semula perkampungan air khususnya di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) sebagai sebahagian daripada usaha untuk memantapkan lagi aspek keselamatan di kawasan itu.
    Ketua Pengarah ESSCOM Datuk Mohammad Mentek berkata tiga daerah iaitu Semporna, Lahad Datu dan Sandakan dikenal pasti sebagai projek perintis untuk tujuan itu.
    Beliau berkata projek itu, bagaimanapun, masih di peringkat perancangan kerana banyak faktor perlu diambil kira sebelum melaksanakannya.
    "Kita akan tengok dua kemungkinan untuk menjayakan penempatan semula kampung air ini iaitu menempatkan semula perkampungan air semua sekali atau mengekalkan perkampungan air dengan lebih tersusun, maknanya khusus untuk warganegara kita.
    "Dalam hal ini, kita juga akan memastikan tidak ada lagi pertambahan rumah-rumah (di perkampungan air) yang menyusahkan kita mengawal. Pada masa ini, banyak rumah perkampungan air yang dibina terlalu rapat dan tidak tersusun," katanya pada sidang media di Bangunan Dewan Undangan Negeri Sabah di Likas,
dekat sini hari ini.
    Mohammad berkata pihak kerajaan akan mencari jalan yang terbaik untuk merealisasikan perancangan itu secara berperingkat atau berfasa demi kebaikan semua pihak terutama penduduk perkampungan air terbabit selaras dengan peruntukan Peraturan-Peraturan Pemeliharaan Keselamatan Awam 2013.
    "Apa yang penting ialah, sebelum melaksanakan pemindahan atau penempatan semula, mesti ada perbincangan kita dengan orang atau penduduk terlibat.
    "Saya ingin tegaskan kerajaan tidak akan membuat sesuatu tanpa perbincangan
dengan pihak yang terlibat...ini bermakna kita perlu ada perbincangan dengan penduduk kampung dan ketua-ketua masyarakat," katanya.
    Beliau berkata dengan adanya perbincangan, pelbagai isu berbangkit termasuk soal pendapatan mereka yang mungkin terjejas, kesihatan dan kemudahan awam yang disediakan serta aktiviti komersil.
    "Kita tidak akan tempatkan mereka kalau tempat baharu itu tidak ada aktiviti komersil," katanya.
    Mohammad berkata pihaknya juga memberi tumpuan kepada aspek kebersihan di kawasan perkampungan air.
    "Semua perkara ini, kita ambil kira dan kita akan berbincang dengan pegawai daerah di ketiga-tiga kawasan ini (Semporna, Lahad Datu, Sandakan) untuk sama-sama berbincang dari segi pemindahan. Banyak aspek yang perlu dikaji untuk tujuan penempatan semula," katanya.
    Beliau berkata pelbagai cabaran yang dihadapi untuk memindahkan mereka kerana "dulu rumah kampung air ini diduduki oleh campuran warga negara dan bukan warga negara dan rumah yang diduduki pun bukan rumah sendiri tetapi disewa dan sebagainya".
    "Sebab itu, kita perlu dapatkan data, maklumat mengenai demografi di kawasan atau kampung terlibat termasuk jumlah yang rumah terlibat dan penduduk yang terlibat khususnya orang tempatan dan jenis pekerjaan mereka, supaya penempatan semula itu tidak menjejaskan pendapatan mereka," katanya.
    Mohammad berkata berdasarkan laporan sebelum ini, terdapat perkampungan air yang digunakan pihak tertentu untuk aktiviti haram termasuk penyeludupan, mencuri bekalan air dan elektrik.
    Beliau berharap jika semuanya berjalan lancar, projek perintis penempatan semula perkampungan air di tiga daerah dalam kawasan ESSCOM itu dapat dilaksanakan tahun ini.
    Mohammad berkata mengikut perancangan ESSCOM, program penempatan semula itu akan diperluaskan ke daerah lain termasuk Tawau, Kunak dan Kudat.
    Penubuhan ESSCOM diumumkan secara dasar oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac lepas merangkumi kawasan pantai timur negeri itu termasuk Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.
    Penubuhan ESSCOM antara lain bertujuan memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh pelbagai entiti pasukan keselamatan termasuk Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Imigresen.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved