ads

Ahad, 31 Mac 2013

10 di nabawan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di nabawan - Google Blog Search


BLOG SABAH: 10 <b>di nabawan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Mar 2013 09:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

UPKR N.37 SOOK: Balai bomba perlu dibina <b>di Nabawan</b>

Posted: 20 Aug 2010 07:48 PM PDT


marcus Mojigoh (kiri) menerima surat memorandum lesen Kelas F daripada wakil syarikat Kharsani Welder Technology & Services (KWTS) semasa mengadakan lawatan di Putatan, semalam.
NABAWAN 20 Ogos – Kerajaan diminta mewujudkan sebuah Balai Bomba dan Penyelamat di daerah ini bagi meningkatkan tahap pengawalan kebakaran sekali gus menyelamatkan harta benda dan nyawa penduduk di sini.

Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Bobbey Suan berkata, pada masa ini pihaknya telah mengenal pasti tapak yang sesuai bagi membina sebuah balai bomba di daerah itu.

"Pembinaan Balai Bomba dan Penyelamat di daerah ini penting bagi membolehkan pengawalan kebakaran dapat dijalankan dengan cepat.

"Jadi saya berharap agar sebuah Balai Bomba dan Penyelamat dibina di daerah ini dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) akan datang jika ia tidak tersenarai dalam RMK-9," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyerahan pakaian dan jentera pasukan Bomba Sukarela Daerah Nabawan di perkarangan bangunan Majlis Daerah Nabawan di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Penguasa Jabatan Bomba Dan Penyelamat Sabah, Ariffin Haris; Pegawai Daerah Nabawan, Bubudan Majalu dan Pemangku Penguasa Bomba Dan Penyelamat Bahagian Keningau, Mausi Sitim.

Pada majlis itu Bobbey turut menyumbangkan sebanyak RM2,000 kepada pasukan Bomba Sukarela Daerah Nabawan.

Menurut beliau, pada masa ini kes kebakaran di daerah ini hanya bergantung kepada balai bomba daerah Keningau yang terletak kira-kira 70 kilometer dari Nabawan menyebabkan terdapat kelewatan dalam mengawal kebakaran.

Sementara itu, beliau berharap ahli-ahli Bomba Sukarela di daerah ini dapat menggunakan peralatan yang dibekalkan dengan sebaik-baiknya sesuai dengan latihan yang diberikan.

Selain itu, katanya, beliau juga berharap bomba sukarela di daerah ini sentiasa aktif dan menambah lebih ramai keahlian.

"Sehubungan itu, saya meminta ketua-ketua jabatan dan agensi kerajaan di daerah ini menguar-uarkan kepada kakitangan masing-masing agar mereka menyertai Bomba Sukarela," katanya.

Pembangunan Pekan Baru <b>Nabawan</b>: Tapak 200 ekar akan <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2013 10:10 AM PDT

NABAWAN: Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah telah bersetuju menyediakan kawasan seluas kira-kira 200 ekar untuk tapak pembangunan pekan baharu daerah Nabawan.
Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Bobbey A. Suan berkata, kementerian berkenaan telah menimbang untuk menyediakan kawasan itu bagi mengatasi masalah pembangunan pekan baru di daerah ini yang tidak dapat dilaksanakan atas faktor keluasan yang tidak mencukupi.
Katanya, sebelum ini perancangan pembangunan pekan baru telah dikemukakan kepada pemaju tetapi ia tidak dapat dilaksanakan kerana keluasan kawasan yang dicadangkan tidak mencukupi.
"Ini kerana kawasan yang telah dicadangkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) kebanyakannya telah dipohon oleh jabatan-jabatan dan agensi-agensi kerajaan di daerah ini" katanya semasa berucap pada Majlis Angkat Sumpah Ahli-Ahli Majlis Daerah Nabawan di sini pada Isnin.
Bobbey yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Nabawan berkata, kawasan bagi pembangunan yang terancang memerlukan kawasan yang luas bagi membolehkan pemaju akan melaksanakan pembangunan berpakej.
"Dalam pembangunan pekan yang terancang, ia membabitkan pembinaan bangunan kedai komersial, perumahan dan kemudahan-kemudahan lain yang berkaitan," jelasnya.
Justeru itu katanya,kawasan yang luas adalah lebih sesuai dibangunkan bagi tempoh jangka panjang pembangunan sesebuah pekan.
Beliau berkata, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan telah menyediakan tapak dan terserahlah kepada Majlis Daerah Nabawan untuk merancang pembangunan pekan baru itu nanti.
Dalam masa yang sama Bobbey menasihatkan supaya Ahli-Ahli Majlis yang telah dilantik menjalankan tanggungjawab dengan ikhlas dan jujur.
Katanya, jalankan tugas degan penuh komitmen mengikut termasuk menghadiri mesyuarat-mesyuarat ahli jawatankuasa kecil selain mesyuarat penuh.
"Kehadiran dalam mana-masa mesyuarat jawatankuasa dan mesyuarat penuh amat penting bagi mengelakkan korum tidak cukup dalam mesyuarat. Jika mesyuarat tidak cukup korum dalam mesyuarat ia boleh membantutkan perancangan Majlis Daerah," tegasnya.
Hadir sama Pegawai Daerah Nabawan Bubudan O.T Majalu yang juga Pengerusi Majlis Daerah Nabawan, Pegawai Eksekutif Majlis Daerah Nabawan Rizal Maulah dan ketua-ketua jabatan.
Ahli-Ahli Majlis Daerah Nabawan yang mengangkat sumpah pada majlis itu terdiri dari Ahuar Rasam, Jubilin Kilan, Mohd. Hanafi Ansaom Putiang, Barahim Andipoh, Suhailin Hj. Arshad Maning Ambikin, Maturin Hj. Hasbollah, Williamson Kunum, Marutin Ansiung, Paul Yambak, Puan Beaty Goh, Jainip Antaim, Ahmad Adini Angilas dan Steven Lewin.

Kejadian-kejadian aneh <b>di Nabawan</b>, Sabah - blog rasmi djkc <b>...</b>

Posted: 11 Feb 2013 08:32 AM PST


Saya peminat setia MJ12 dari JB. Saya tak pernah mengalami kisah aneh, misteri dan seram tetapi kisah ini adalah kali pertama berlaku pada saya dan saya harap ini adalah kali yang terakhir... Cerita ini agak panjang jadi kalau boleh pendekkan, silakanlah.

Peristiwa ini baru saja berlaku pada malam tahun baru. Saya bersama adik kembar lelaki saya telah ke Sabah atas satu urusan. Dari Kota Kinabalu (KK) kami menyewa sebuah kereta menuju ke sebuah daerah pendalaman di Sabah bernama Nabawan. Cubalah pendengar semua mencari di ruang siber dan cari di mana letaknya daerah Nabawan di Sabah kerana itulah yang kami lakukan sebelum bertolak. Hakikatnya ini kali pertama kami memandu di Sabah dan kali pertama kami ke Nabawan. Adik kembar saya jenis pemandu tegar. Setiap pelusuk Semenanjung Malaysia telah mereka jejaki dan mereka memang gila memandu. Sebab itulah mereka sanggup menyewa kereta dan memandu sendiri menuju ke Nabawan. 

Mereka pernah memandu dalam semua keadaan, pagi petang, tengah malam, awal pagi, ribut taufan dan apa sahaja bentuk muka bumi semua mereka pernah jejaki. Memandu ke Nabawan adalah satu pengalaman baru untuk mereka kerana jalan yang kami lalui adalah jalan di lereng-lereng gunung-ganang yang membentuk banjaran Croker. Pemandangannya sangat indah kerana kami melalui celah-celah kepulan awan. Kereta yang berselisih dengan kami yang menggunakan jalan itu boleh dikira dengan jari.


Berbalik kepada cerita saya tadi, kami ke Nabawan sebanyak dua kali iaitu hari pertama bertolak ke Nabawan dan malamnya pulang semula ke KK. Dan hari kedua pergi lagi ke Nabawan dan malamnya pulang semula ke KK. Maknanya kami melalui jalan yang sama sebanyak empat kali. Sebagai pemandu tegar yang melalui jalan yang sama lebih dari sekali menyebabkan adik-adik kembar saya boleh menghafal setiap laluan dan apa yang ada di kiri kanan jalan. Di mana kawasan rumah, kawasan hutan, selekoh2 tajam, bukit yang tinggi, kawasan gaung dan laluan turun bukit. Kami tidak mengalami masalah dalam perjalanan pertama, kedua dan ketiga tetapi pada perjalanan terakhir menuju semula ke KK, kembara kami benar-benar diuji...

Nama pun laluan lereng gunung, jadi jalannya mestilah penuh dengan selekoh tajam dan menurun kawasan gunung. Adik saya memandu agak laju (100km/j) walaupun laluan agak merbahaya sebabnya adalah kerana sudah terlalu lewat malam iaitu hampir 11 malam. Kami perlu segera sampai di KK. Sepanjang sejam perjalanan tiada sebuah kereta pun yang kelihatan kecuali tiba-tiba kami ternampak sebuah kereta di hadapan kami yang menuju ke arah yang sama. Kereta tersebut sejenis lori jenis lama dan saya masih ingat lagi nombor pendaftarannya. Kereta tersebut kelihatan terhoyong-hayang. Sekejap ke kiri, sekejap ke kanan dan dipandu dengan sangat perlahan. Apabila adik saya cuba memotong, dia melajukan kenderaannya. Bila adik saya tak nak memotong dia memperlahankan kenderaannya sehingga 30km/j dan menyebabkan adik saya naik angin. Seorang lagi adik saya cuba menyabarkan kembarnya dan mengingatkan yang ini adalah tempat orang. Mungkin pemandu itu baru pulang dari parti tahun baru dan berada dalam keadaan mabuk.  Apabila ada kesempatan adik saya akhirnya dapat juga memotong lori tersebut. Saya cuba melihat ke arah pemandunya tetapi keadaan terlalu gelap. Yang ada cuma lampu dari kereta kami dan lampu malap dari lori tersebut.

Setengah jam selepas memotong lori tersebut dan meninggalkannya jauh ke belakang sehingga tidak kelihatan lagi, tiba-tiba kami diterpa keanehan. Walaupun keadaan cuaca gelap, kami tahu yang kami sedang melalui lereng gunung jadi di sebelah kanan kami adalah tebing batu tinggi dan di sebelah kiri ialah gaung curam yang sudutnya hampir 90 darjah. Tidak jauh di hadapan kami ternampak satu jalan susur ke kiri. Aneh, kiri kan gaung? Adik saya yang memandu bersuara, "Eh, tiga kali lalu jalan ni, aku tak pernah perasan pula ada susur kiri kat sini. Memang ada ke?" Abang kembar dia menjawab, "Mana ada susur kiri sebelum ni? Jalan ni kan sebatang je? Mana ada simpang? Lagipun bawah tu kan gaung?" Mendengar saja jawapannya, dada saya berdebar. Kalau ada susur kiri patutnya ada papan tanda menunjukkan jalan menuju ke mana. Ini, apa-apa pun tiada. Jalan itu seperti jalan yang baru di tar dan garisan putihnya masih memancar lagi. Ketika saya menjenguk ke jalan itu, saya tak nampak di mana penghujungnya kerana gelap dan yang saya nampak hanyalah bayang-bayang pokok di bawah gaung sana. Kalaulah jalan itu benar-benar wujud, tak mengapalah. Tapi bagaimana pula kalau jalan itu memang tak pernah wujud dan ada kereta yang memasuki susur kiri? Fikir-fikirkanlah...

Adik saya memecut lagi kereta sehingga kami bertemu sebuah kereta di hadapan kami. Belum habis debar tadi tiba-tiba adik saya terjerit dan beristighfar, kenderaan di hadapan kami adalah lori yang kami potong dua jam awal tadi. Macamana dia ada di hadapan kami semula? Lori yang sama, nombor pendaftaran yang sama dan masih dipandu dalam kadaan yang sama. Waktu itu saya rasa seperti hendak menangis. Beginilah rupanya perasaan orang yang berada dalam ketakutan yang amat sangat. Saya memegang bahu adik, cuba meneramkannya manakala abang kembarnya yang tidak memandu mula membaca Ayatul Kursi dengan suara yang kuat, saya risau kalau adik saya yang memandu itu panik dan itu boleh membahayakan nyawa kami bertiga. Saya rasa lori itu memang betul2 mahu mengganggu kami dan kalau kami hilang pertimbangan mungkin kemalangan akan berlaku.

Dengan suara yang perlahan dan yakin, adik yang memandu mengarahkan abangnya melaungkan azan dan dengan satu pecutan akhirnya kami sekali lagi berjaya memotong lori tersebut. Aneh, sebaik sahaja berjaya memotong, lampu dari lori tersebut terus hilang dari pandanagn cermin sisi kereta. Seolah-olah ia hilang begitu sahaja. Seram. Kami potong lori itu dua jam yang lalu. Macamana ia boleh berada di hadapan kami semula? Ada jalan potong ke di lereng gunung ni? Kalau ada kami tak nampak simpang pun kecuali susur kiri ke gaung yang mencurigakan itu. Dan kenapa lampu lori dimatikan sebaik sahaja kami memotong? Kami tak dapat pastikan kerana keadaan terlalu gelap. Kalaulah ia muncul lagi di hadapan kami, saya tak tahu di mana pengakhiran kembara kami malam itu. Mungkin ia takkan puas hati selagi kami tak tersasar masuk ke gaung atau menghentam tebing batu gunung di sebelah kanan jalan.

Tiga jam perjalanan kami lalui dengan tenang. Debar di dada semakin berkurangan. Kami mula berbual seperti biasa setelah kejadian mendebarkan tadi. Lebih-lebih lagi, kurang lebih 15 batu lagi kami akan melalui kawasan penempatan penduduk asli. Itulah kampung pertama yang kami lalui setelah hampir 6 jam perjalanan. Kawasan di situ agak terang dengan lampu jalan. Sebelum memasuki kawasan tersebut, kami perlu melalui tiga selekoh terakhir menuruni gunung. Di kiri kanan jalan dipenuhi pokok-pokok besar dan gaung di sebelah kiri tidaklah terlalu curam seperti awal perjalanan tadi. Pokok-pokok besar di kiri kanan jalan mempunyai dahan yang banyak dan menganjur ke jalan. Gabungan dari dahan dan daun-daun pokok di kiri kanan itu membentuk kanopi jalan yang sangat cantik tetapi tidak di waktu malam lebih-lebih lagi pada awal pagi sebegini. Di awal perjalanan, adik saya menggunakan lampu tinggi dan ia hanya direndahkan apabila bertemu dengan lori yang aneh tadi. Jadi sepanjang perjalanan kami menggunakan lampu tinggi. 

Apabila kami menuruni selekoh terakhir, lampu kereta kami menyuluh tepat ke hadapan dan dari kedudukan kami yang tinggi, lampu itu menyuluh ke arah rimbunan dahan yang membentuk kanopi jalan. Ya Allah, tahu tak apa yang kami nampak? Di bahagian atas dahan kami ternampak sesuatu seperti terikat di dahan, dalam keadaan baring dan mukanya menghadap ke bawah (jalan yang kami akan lalu). Susuk tubuh yang dibaluti kain putih, dikafan seperti mayat. Mungkin itu yang dipanggil Pocong tapi yang kami nampak dalam keadaan baring dan mukanya menghadap ke jalan.

Ketiga-tiga kami terdiam terkaku. Saya memang tak berani toleh ke belakang, lutut saya bergetar, bulu roma saya meremang, peluh menitis-nitis keluar walaupun keadaan sangat sejuk. Dan itulah juga yang dialami oleh kedua-dua orang adik saya. Perlahan-lahan adik saya yang memandu mengadu, "Kak, kaki aku kebas. Aku tak dapat rasa 'pedal brake'". Kereta kami hampir terbabas. Sekali lagi adik saya melaungkan azan untuk meneneramkan kembarnya yang sedang memandu. Keadaan sangat sunyi kecuali suara azan yang  kedengaran. Laungan azan berulang-ulang kali itu berhenti apabila kami memasuki kawasan perkampungan orang asli. Walaupun kawasan itu lebih kurang sama sahaja seramnya kerana rumah di situ jarak-jarak, sekurang-kurangnya kawasannya terang dengan lampu jalan. Dan yang penting sekali, kami selamat.

Itulah peristiwa terakhir yang kami lalui sebelum sampai semula ke KK. Kain kafan di bahagian kepala pocong yang terbuai-buai di tiup angin, lori aneh dan laluan susur kiri yang mencurigakan itu masih lagi tebayang2 di mata saya. Sehingga kini saya masih lagi tidur tanpa mematikan lampu kerana bayang-bayangan itu masih lagi menghantui saya sehingga kini.

p/s Seorang teman saya yang berasal dari Sabah terkejut apabila mengetahui kami memandu ke Nabawan melalui jalan itu kerana menurutnya jalan tersebut sangat angker dan misteri kerana terlalu banyak kejadian aneh berlaku dengan kemalangan yang mengerikan. Dia menganggap kami sangat berani kerana melakukannya.

Sekian, selamat tengah malam...
Asyikin, Ulu Tiram, Johor

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved