ads

Selasa, 2 April 2013

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Ketegangan <b>di</b> Lahad Datu 3: <b>Sabah</b> Adalah <b>Negeri</b> Merdeka

Posted: 24 Feb 2013 08:16 PM PST

"Sila tukar baris tiga terakhir dan baris terakhir lagu Sabah Tanah Airku"
Sekarang ini adalah kurun ke-21. Negeri Sabah dicerobohi oleh anasir luar yang lengkap bersenjata dan mendakwa negeri ini adalah kepunyaan nenek moyang mereka.
Pada kurun ke-20, Penduduk Sabah telah memilih untuk merdeka dengan menyertai Persekutuan Malaysia. Memerdekakan diri maksudnya bertekad penuh  membebaskan diri dari  semua bentuk cengkaman luar dan himbauan masa lampau.
Bebas dari petualang penjajah feudal lampau yang sudah tidak berupaya menjaga negeri lalu menggadaikan negeri dengan menerima sekupang dua  setiap tahun asalkan dapat hidup selesa. Bebas dari penjajah yang menerima gadaian dan menyusahkan orang Sabah turun temurun. Bebas dari aksi petualangan penggadai dan penerima gadaian yang bermaharajalela memperjudikan negeri tanpa pengetahuan orang Sabah sendiri. Merdeka maksudnya termasuk juga berhenti membayar 'cession money' walaupun cuma RM5,300.00 setahun kepada orang luar.

Kenyataan bahawa 'Sabah negeri merdeka' ini bukan pandai-pandai penulis cipta sendiri. Demikian ia termaktub di dalam lirik lagu rasmi negeri Sabah yang dinyanyikan saban hari. 


Lagu 'Sabah Tanah Airku'

Sabah tanah airku
Negeri kita yang tercinta
Pemuda pemudi 
Semua marilah 
Bangunlah bersatu semua 
Marilah bersama serta maju jaya 
Merdeka sepanjang masa 
Bersatu segala bangsa sentosa 
Sabah negeri merdeka

Lagu ini boleh juga ditonton dan didengar di YOUTUBE.

Adakah lagu ini tidak bermakna apa-apa?

Jika ia hanya sekadar nyanyian pembuka majlis supaya pemimpin-pemimpin negeri Sabah boleh bersenaman dengan berdiri setiap kali, silalah tukar baris tiga terakhir dan baris terakhir lagu ini menjadi 


Dijajah sepanjang masa 
Bersatu segala bangsa sentosa 
Sabah hak Sultan Sulu
Artikel-artikel dalam siri ini:

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved