ads

Rabu, 13 Februari 2013

10 di lahad datu - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


Ayam Sabung Bongawan: Jaguh2 Sahabatku Roman <b>di Lahad Datu</b> <b>...</b>

Posted: 10 Feb 2013 08:02 AM PST

Roman adalah di antara sahabat2 ku yang baik hati dan iklas... dan beliau telah banyak bercerita ttg asal usul keturunan baka ayam2 beliau yg jelas bagi ku beliau adealah antara penyimpan bibit2 terbaik ayam laga di Pantai timur Sabah. Duduk di Felda Sahabat 2. Anjung Teduh dan berasal dari Samporna Sabah.
BANTAIAN adalah jaguh  Semporna dan Lahad Datu suatu ketika dahulu.... Nama ini amat sinonim meniti dari bibir ke bibir masyarakat Pantai Timur Sabah.... Sebagai jaguh yang di galatkan di kelangan kaki2 sabung di daerah ini. Bantaian berasal dari nagara gajah puteh dan antara ayam laga pertama datang ke Sabah saat itu.... Di miliki olen Nenek Roman.
Bantaian telah banyak melahir kan Jaguh jaguh nya dan di antara nama besar anak bantaian ialah Dinosor, Kaki Utara, Het man, Ombak, Hitam manis, AQnahu, Perkasa, Lembu Dada, Shahrokan, Ashi kumar, Minggu2,Juara Kerati,Teradah dan banyak lagi hingga saudara Roman pun lupa nak menginggat kesemuanya.
Di antara cucu Bantaian yang melakar nama ialah Kipas, Nusantara, Mandala, Pakayau, Yango dan banyak lagi.
Yang ini Kipas dah menang 6x.... Sekarang ayam ni berada di rebanku Pemberian Sahabatku Roman..... Ayam ini sedang ku piara dengan baik dan akan ku turun kan kebonbila sudah cukup trenning.
Yang ini Desy boy juga ada di tempatku..... anak ayam ni masih muda lagi dan belum ada hati lagi nak bergaduh... mungkin sebulan dua nanti boleh sudah di bubuk.
Ciri2 terbaik ayam Roman ialah pukul berat tiru, main kapala, pukul serong, dan yag dyashat bila dia pukul dari dapur..... hahahaha..... nahas jadi nya.

Yang ini kira boxer Roman lah kira kita pangil ayam cigu saja....

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved