ads

Ahad, 30 September 2012

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Macam <b>Di</b> KK...: Kerajaan <b>Negeri Sabah</b> : Sokong Penubuhan RCI <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2012 05:09 PM PDT


Parti-parti politik di Sabah dinasihati supaya menyokong penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bersabit dengan pendatang tanpa izin. Ini melibatkan soal bangsa atau agama, tidak sekali, tetapi ianya difokuskan kepada soal undang-undang Negara, peraturan dan kedaulatan negara kita Malaysia. Apa yang penting sekali jangan sesiapa berani membuat kenyataan untuk menakut-nakutkan rakyat negeri ini tentang penubuhan RCI. Ini hanya untuk kepentingan peribadi semata-mata. Jadi jangan mengunakan kesempatan ini untuk kepentingan peribadir. Ini selalu dibuat oleh pihak Pembangkang.

Mengenai penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bukanlah perkara baru. Berkenaan dengan ini telah diusahakan sejak beberapa tahun yang lalu. Perkara ini sudah menjadi masalah universal di seluruh dunia bukan sahaja di Malaysia atau di Sabah khasnya.

Kerajaan dan penduduk Sabah telah menandatangani surat rayuan (petition) untuk merayu kepada Kerajaan Persekutuan supaya ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) demi untuk menyelesaikan masalah PTI yang sudah sampai jumlah ratusan ribu di Sabah. 
Surat rayuan tersebut telah pun disampaikan kepada Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Sesiapa sahaja berhak memohon Kad Pengenalan (I.C) melalui proses-proses yang sah dan telus menurut Undang-undang yang diaktakan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.

Maka jika benar kerajaan persekutuan serius, maka laksanakanlah perkara ini secepat yang mungkin. Kerana jika berterusan tertangguh akan menjejaskan sokongan kepada kerajaan Negeri Sabah sendiri nanti. Semoga yang terbaik akan dilaksanakan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved