ads

Rabu, 11 April 2012

10 di tambunan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


KAMPUNG WIDU, <b>TAMBUNAN</b> | KEMBARA ABU AL-GHAZALI

Posted: 24 Mar 2012 06:43 AM PDT

Jalan Kampung Kirokot

Jambatan Kampung Tontolob

Jalan Menuju Kampung Widu

Jalan Sedang Dinaik Taraf

Menghijau dan Kebun Durian

Sudah lama tidak berkunjung ke Kampung Widu. Seingat saya sejak tahun 2009. Kali terakhir adalah ketika bersama sahabat USIA Tambunan ber-ihya ramadhan tahun 2009.

Sememangnya Kampung Widu amat lekat dalam hati ini malah juga pada sahabat lain yang pernah berkunjung ke sini. Tanyalah siapa sahaja, tentu akan bercerita mengenai keindahan alam semulajadi di sini.

Keindahan bukit bkau yang terdapat di kiri kanan, sungai  yang mengalir jernih berkilau, udara yang segar dan jauh dari hiruk pikuk kota.

Sesuatu yang menarik, Kampung Widu menyimpan sebuah lagenda yang sememangnya telah diketahui umum iaitu tentang Gantung Sorili. Gantung Sorili (sebuah tajau besar) dikatakan dimiliki oleh bunian dan mempunyai banyak cerita menakjubkan. (- untuk cerita lanjut akan diceritakan selepas mendapat input orang tua-tua..-:)

Alhamdulillah, kini kampung ini sedikit sebanyak tampak perubahan. Kini jalan menuju ke sana sedang di naik taraf dan tiang-tiang elektrik sudah terpacak menunggu pemasangan kabel elektrik.

Malah kelihatan deretan paip besar di tepi jalan siap untuk di pasang untuk membekalkan air bersih ke setiap rumah di kampung tersebut.

Antara Sahabat Mengiringi Lawatan

Meninjau Lokasi Pembinaan Musalla

…….. Lawatan kali ini adalah untuk menyampaikan rasa simpati kepada sebuah keluarga di kampung berkenaan kerana kematian ahli keluarga.

Allahyarham Julian, telah meninggal dunia tiga hari sebelum kedatangan kami. Dengar kabarnya beliau meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya ketika balik dari menunaikan tanggungjawabnya sebagai pengawal kesalamatan di Sekolah Kampung Tiong, 10km dari rumahnya.

Menurut saudara Ipin Yadam yang merupakan Ketua Kampung Widu, pemergian Allahyarham amat dirasai bukan sahaja keluarganya malah penduduk lain di Kampung Widu.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri dan anak-anak yang masih kecil serta ibunya.

Mudah-mudahan roh Allahyarham ditempatkan di kalangan arwah para solihin. Al-fatihah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved