ads

Sabtu, 4 Februari 2012

10 di kinabatangan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kinabatangan - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Indeks jenayah <b>di Kinabatangan</b> turun 30 peratus

Posted: 06 Nov 2011 03:03 PM PST

KINABATANGAN 6 Nov. – Daerah ini mencatatkan penurunan 30 peratus indeks jenayah dalam tempoh 10 bulan pertama tahun ini berbanding tempoh sama pada tahun lalu.

Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Jaini Abdul Kadir berkata, sebanyak 174 kes direkodkan dari Januari hingga Oktober tahun ini berbanding 249 kes dalam tempoh yang sama tahun lalu.

"Pada peringkat awal pelancaran kempen mengurangkan jenayah mungkin ramai yang berasa sangsi terhadap sasaran dan pencapaian Polis Diraja Malaysia (PDRM).

"Bagaimanapun berkat usaha gigih daripada semua pihak membolehkan tugas yang berat ini dicapai dengan jayanya dan jenayah dapat dikurangkan," jelas beliau.

Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani Nota Persefahaman Strategik antara PDRM dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Kinabatangan di sini semalam.

Turut hadir Pegawai Daerah Kinabatangan, Hashim Abdul Hamid dan Pegawai JPNIN Kinabatangan, Marry Tai.

Menurut Jaini, penurunan indeks jenayah berkenaan membuktikan PDRM telah berjaya mencapai sasaran mengurangkan kes jenayah.

Bagaimanapun katanya, penurunan itu memberi cabaran yang lebih besar kepada pihak polis untuk menurunkan indeks jenayah ke paras yang lebih rendah pada masa akan datang.

"Pada masa depan polis akan menggiatkan usaha membanteras jenayah dan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai pihak termasuk masyarakat setempat," katanya.

Sementara itu beliau berkata, kebanyakan kes yang dilaporkan pada tahun ini berlaku di kawasan ladang kelapa sawit.

"Sebanyak 53 peratus kes dilaporkan berlaku di kawasan ladang manakala 47 peratus berlaku di kampung dan pekan," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Sikarap: Tanah runtuh <b>di Kinabatangan</b> Sabah | Lima keluarga <b>...</b>

Posted: 03 Jan 2012 01:45 AM PST

KINABATANGAN: Lima keluarga di Kampung Menggaris dekat sini dipindahkan dari rumah mereka kelmarin akibat kejadian tanah runtuh di lereng Bukit Mansuri berdekatan kediaman mereka.
Pegawai Daerah Kinabatangan Arisin Arifin ketika dihubungi berkata arahan berpindah dikeluarkan selepas pihaknya mendapati keadaan tidak selamat. Lima keluarga itu kini tinggal sementara di rumah saudara mereka di kampung itu, katanya.
Beliau berkata pemantauan dilakukan terhadap kejadian itu. Arisin berkata Pusat Kawalan Operasi Banjir di daerah itu juga dibuka pada waktu bekerja bagi memantau bencana alam terutama banjir.
Katanya paras air sungai Kinabatangan sehingga petang ini meningkat tetapi terkawal.
Menurutnya sebagai persiapan awal menghadapi bencana banjir, anggota Jabatan Pertahanan Awam telah ditempatkan di Kampung Abai sejak 28 Dis lepas.
**Tempat rendah banjir, tempat tinggi tanah runtuh, mana lagi nak lari..huhu**
  • Dapatkan buku-buku digital yang akan membantu anda menjadi bloger hebat berjaya dalam perniagaan online Download Sekarang 
  • Lindungi rumahtangga anda daripada gangguan pihak ketiga. Caranya di SINI 
  • Ingin tahu 99 punca perceraian di Malaysia? Jawapannya di SINI SINI
Full content generated by Get Full RSS.

LifE Is BeaUtiFuL...: I Will Survive!

Posted: 29 Jan 2012 06:55 PM PST

Assalamualaikum.....Salam bahagia...
Macam tak produktif langsung sekarang... Nak update blog pon tak sempat... Cuti seminggu ni semuanya full dengan aktiviti... Haiyyyaaa... Actually hari Ahad-Selasa sekolah ada buat program. Jadi, dalam bercuti pon masih juga ke sekolah untuk memantau aktiviti pelajar2 di sana. Then, hari Selasa petang nani ke Sandakan, tidur di rumah kawan sebab esok paginya nak naik flight ke Kota Kinabalu. Ada sedikit hal yang perlu diselesaikan...
Tapi, nak ceritanya... Bagi mereka yang belum tahu la especially... bekerja di Kinabatangan ini bukan sekadar elaun tinggi sahaja.. Sebenarnya tak adalah tinggi mana pun. Kalau di Kinabatangan, elaun perumahan wilayah (EPW) hanya RM830. Kalau di bandar Sandakan RM880 manakala di Kota Kinabalu pulak RM9++. Katanya, rumah sewa di bandar jauh lebih mahal berbanding rumah sewa di kawasan luar bandar seperti Kinabatangan ni. Realitinya, rumah di Kinabatangan la yang paling mahal! Cuba bayangkan rumah kecik dengan 2 bilik + 1 bilik air = RM500. Rumah kampung yang macam pasang siap, hokay! Bukan juga nani nak merungut, tapi itulah hakikatnya. 
Kesusahan tinggal di Kinabatangan ni hanya orang2 di sini sahaja yang tahu...Bagi mereka yang ada transport mungkin tidak ada masalah. Tapi, bagi nani yang menumpang ni, memang susah. Kalau nak buat urusan rasmi @ nak beli barang di Sandakan, kena naik prebet sapu dengan bayaran RM60 untuk 2 hala (pergi & balik). Itu kirenya dengan pakcik yang dah biasa naik. Ada juga yang minta sampai RM80. Jarak nak ke Sandakan lebih kurang 70-80km bergantung kepada tempat yang kita nak pergi la. Perjalanan pula ambil masa sejam setengah. Itu bukan kerana jem, atau traffic light, tapi sebab jalan di sini amatlah teruk, berlubang2, senget benget dan macam2 lagi lah..Kalau orang yang pernah lalu memang tahu keadaan macam tu.. Jauh sekali kalau nak banding dengan Federal highway ke, Karak highway ke...
Macam kes hari tu, nani ada call sorang pakcik prebet tu minta hantar ke airport Rabu pagi. Katanya dia tak dapat hantar sebab ada hal sendiri. Jadi, nani cuba call kawan2 lain kot2 ada yang ke bandar hari Selasa petang, tapi semua orang tak turun ke bandar. So, terpaksa buat keputusan untuk tunggu bas di Pekan Kinabatangan hari Selasa petang. Nasib baik kawan di bandar ada di rumah. Kira-kira jam 2 petang, nani tunggu prebet untuk ke pekan di tepi jalan. Setengah jam menunggu masih juga tidak ada orang yang nak tumpangkan. Tiba2 ada kereta berhenti bertanyakan nak ke mana. Nani jawab nak ke pekan Kinabatangan sebab nak tunggu bas ke bandar Sandakan. Dia kata, kalau tunggu bas, nanti lambat. Dia deal dengan Nani dengan minta tambang RM20 untuk hantar Nani ke bandar kebetulan dia pun ada urusan di bandar. Memang tawakal dengan Allah sajalah naik kereta dengan dia tu. Harap2 tiada apa2 perkara buruk berlaku. Tapi rasa macam yakin sikit tu sebab rumahnya berdekatan dengan rumah cikgu2 di sini juga dan dia ada bawa bersama 2orang anaknya pada ketika itu.
Alhamdulillah selamat juga sampai di depan rumah kawan tu...syukur sangat2...Sebenarnya lagi jimat berbanding naik bas sebab orang ni hantar sampai betol2 depan rumah...

Full content generated by Get Full RSS.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved