ads

Khamis, 6 Oktober 2011

10 di sandakan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di sandakan - Google Blog Search


Kontraktor Pembinaan, BaikPulih, Tingkat taraf Bangunan <b>di Sandakan</b>

Posted: 25 Sep 2011 02:28 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Anda harus dapat mencari beberapa fakta yang tidak boleh diketepikan mengenai kontraktor pembinaan, pembaikan, menaik taraf bangunan di Sandakan dalam perenggan yang berikut.

Penyambungan Letrik Haram Berleluasa <b>Di Sandakan</b>?

Posted: 04 Oct 2011 08:18 PM PDT

SUARA BEBAS TUARAN: Penyambungan Letrik Haram Berleluasa Di Sandakan?


Pengurus Zon Timur (Sandakan) SESB, Charles K Dalansing berkata sebanyak 400 buah rumah dari sembilan kawasan setinggan di sekitar daerah Sandakan dikesan melakukan penyambungan elektrik secara haram menerusi operasi membanteras aktiviti itu oleh Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) setakat September lepas.
Antaranya, Kampung Lupak Meluas (Jalan Batu Sapi), kawasan pencawang dan perindustrian Sedco, Sentosa Jaya dan Cahaya Baru (Batu 3), Astana Height (Batu 1.5) serta Taman Mesra.
  • Charles berkata secara purata dianggarkan hampir 50 kilogram wayar pelbagai jenis dirampas di lokasi pada setiap operasi pemotongan sambungan haram dijalankan.
  • "Statistik setakat September lepas menunjukkan penurunan berbanding tahun-tahun sebelum ini. Ia hasil daripada pelaksanaan jadual khas operasi membanteras penyambungan haram selain maklumat yang disalurkan oleh orang awam, pihak keselamatan dan golongan pengusaha.
  • "SESB dengan kerjasama pelbagai pihak akan terus mempergiatkan operasi ini dalam usaha mengurangkan aktiviti penyambungan haram yang bukan sahaja menyebabkan berlakunya gangguan bekalan elektrik, malah boleh mengakibatkan kemalangan, kematian, kebakaran dan kerosakan harta benda," katanya.
  • Beliau berkata demikian pada sidang media Operasi Membanteras Penyambungan Elektrik Haram di Pejabat SESB Kawasan Sandakan di sini, kelmarin.
  • Tambahnya, setakat bulan ini dua rakyat tempatan yang dipercayai terlibat penyambungan haram telah ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan.
  • Menurut Charles, melalui tinjauan pada setiap operasi, pihaknya mendapati mereka yang terlibat mempunyai kemahiran selain menggunakan pelbagai taktik untuk membuat penyambungan haram.
  • "Individu tidak bertanggungjawab tahu talian SESB ada bekalan dan mereka boleh mematikan aliran elektrik. Selain itu, seperti kejadian sebelum ini mereka juga berupaya mencuri kabel bawah tanah sebesar 33kV, inikan pula kabel yang lebih kecil," katanya.
Katanya, mana-mana individu yang menggunakan elektrik secara haram atau mengganggu meter SESB akan didakwa mengikut Seksyen 37(3) Akta Bekalan Elektrik 1990 yang boleh dikenakan denda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Sumber: BERNAMA

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved