ads

Sabtu, 17 September 2011

10 di tawau - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tawau - Google Blog Search


Blog Si Mamat: Raya <b>di Tawau</b>

Posted: 31 Aug 2011 04:51 AM PDT

Ini merupakan kali pertama kami menyambut Aidil Fitri di Tawau. Kalau Aidil Adha memang dah biasa la. Hihihi... Walaupun tidak pulang ke kampung, tapi suasana raya tetap. Raya tetap raya walau di mana berada. Saya anak beranak bertakbir sepuas-puasnya pada malam raya. Hehehe...

Seawal pagi, selepas makan sedikit makanan, saya dan Taufiq bersiap-siap untuk ke masjid bagi menunaikan solat sunat Aidil Fitri. Kita disunatkan untuk menjamah sedikit makanan sebelum pergi menunaikan solat sunat Aidil Fitri.

Punya la semangat budak kecik ni, macam faham betul je dia nak sambut raya. Dia yang sibuk-sibuk nak keluar awal.

Setibanya di masjid, seperti juga sambutan Aidil Adha, saya memang akan duduk di luar masjid kerana telah penuh. Memang dah tau dah. Memang bawa tikar dan sejadah siap-siap dari rumah untuk nak sembahyang di luar masjid.

Kali pertama Taufiq ikut sembahyang sama-sama di masjid

Selepas sembahyang, kami mendengar khutbah raya. Walaupun hari mula panas, tapi masih lagi duduk mendengar khutbah. Bagus lak budak kecik ni, duduk je dengar sama.

Sampai habis khutbah budak kecik ni setia menunggu. Memang semangat raya ni. Hehehe...

Selepas itu kami ke kubur arwah Nurfatihah Humairah, anak saya yang baru sahaja meninggal sebulan yang lalu. Kebetulan dapat dikebumikan di kawasan perkuburan di masjid yang biasa saya pergi bersolat Jumaat.

Beberapa minit selepas kami pulang dari kubur, kami telah 'diserang' oleh rakan-rakan yang berada di Tawau. Hehehe.....

Dua keluarga yang datang. Satu keluarga memang beraya di Tawau, satu keluarga lagi standby nak ke airport untuk pulang ke kampung beraya.

Tetamu pertama dah balik, baru start masak kuah lodeh atau kuah lontong ni. Kesian diorang, nasib la ye. Awal sangat datang, tak sempat nak masak.

Budak kecik ni pulak tiba-tiba minat nak melantak amplang.

Sementara belum ada lagi tetamu seterusnya, kami bergambar keluarga sempena Aidil Fitri kali ini.

Dari pagi hingga ke petang, memang tak henti-henti budak-budak sekitar kawasan datang beraya. Alhamdulillah, ramai tetamu, banyak rezeki. Hehehe...

Petang tu ada dua lagi keluarga yang datang menziarah. Rakan-rakan yang juga turut tidak balik kampung untuk beraya.

Untung diorang ni sebab diorang dapat makan juadah raya full version. Walaupun sebenarnya takde la full version, tapi kira ok la daripada juadah yang sempat terhidang untuk tetamu pertama tadi. Hihihi...

Terlupa pulak nak ambil gambar juadah raya. Dah nak habis baru teringat.

Pada raya kedua pula, seawal pagi lagi kami sudah menerima tetamu lagi. Sebuah keluarga, iaitu rakan yang juga tidak pulang beraya.

Mereka merupakan tetamu yang terakhir yang dapat merasa juadah raya full version yang saya masak. Hehehe... Lepas tu lauk semua dah habis. Ramai juga yang datang menziarah walaupun baru hari kedua beraya.

Walau apa pun kami tetap gembira dengan sambutan raya pada kali ini walaupun tidak berpeluang untuk pulang ke kampung halaman.

Saya mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.

Tidak lupa juga Selamat Hari Kemerdekaan yang ke-54

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved