ads

Khamis, 29 September 2011

10 di tambunan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


Seminar Perbandingan Agama <b>di Tambunan</b> « Blog Maahad Al <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2011 10:23 AM PDT

Maahad Al-Kautsar Tambunan sekali lagi melakar satu sejarah apabila menjadi tuan rumah dalam penganjuran Seminar TOT ROSE- CRS (Comparative Religion Sharing) oleh Kumpulan CRS Team – IKRAM Johor Bahru Tengah. Seminar anjuran bersama Maahad Al-Kautsar Tambunan dan USIA Bahagian Tambunan selama dua hari pada 22 dan 23hb Julai 2011 terlaksana dengan jayanya. Apa yang menarik ialah, program tersebut telah mendapat sambutan di luar dugaan bukan saja masyarakat Islam dari sekitar Tambunan, bahkan juga dari Keningau dan Kota Kinabalu. Lebih 100 orang yang hadir. Dewan Mini Maahad Al-Kautsar di tingkat bawah yang baru disiapkan dipenuhi dengan peserta-peserta yang hadir selama dua hari.

Antara para peserta dan pengendali seminar yang sempat bergambar

Antara penceramah utama yang membuat pengisian selama 2 hari itu ialah Tuan Muhammad Jaysuman Pusppanathan yang didatangkan bersama rombongannya dari Johor. Pengisian beberapa slot menarik berkisar kepada persoalan seperti why Islam?: A journey for the believers, understanding Hinduism, understanding Christianity, Bible & Quran: Textual Criticism, 10 Questions about Christianity & Hinduism, Conversation Practice: How to dakwah dan The signs of creation. Tema utama adalah perbandingan agama.

Seminar tersebut dilihat begitu penting untuk mempersiapkan para daie atau pendakwah Islam dengan ilmu perbandingan agama bagi menghadapi masyarakat baik dari kalangan Islam mahupun bukan Islam. Penyampaian yang berkesan dan mudah difahami terserlah dengan adanya penggunaan alat bantu seminar seperti LCD-SKRIN yang besar. Sedutan-sedutan gambar dan video yang dipaparkan menurut kajian saintifik amat berkesan membangkitkan semangat dan keyakinan jitu para peserta akan kehebatan Islam dan keagungan Allah s.w.t sebagai pencipta ala mini.

Turut menyentuh perasaan para peserta ialah ketika beberapa peserta dijemput untuk berkongsi kisah mengenai pengislaman mereka dan perasaan mereka setelah memeluk Islam. Perasaan sebak para peserta begitu terasa sekali semasa sesi pekongsian kisah dan pengalaman sebelum dan selepas memeluk Islam.

Sesi perkongsian kisah hidup sebelum dan selepas memeluk Islam

Berkongsi kisah hidup, sebak.... dan terharu

Dulu.. sebelum saya masuk Islam.... tapi sekarang.....alhamdulillah, segalanya berubah

Sesi penghujung seminar turut menyaksikan salah seorang tenaga penting dalam CRS Team iaitu Tuan Zulkifly Khair menghadiahkan beberapa buku hasil karangannya kepada Tuan Guru Ustaz Hj. Hadiq Ismail bagi pihak Maahad Al-Kautsar. Seperti biasa, para pelajar Maahad Al-Kautsar turut menyerikan majlis dengan persembahan pidato, kata-kata hikmah, hafazan al-Quran dan terjemahan kepada para hadirin.

Tak kira di hadapan siapa.. anak Maahad siap siaga berentap ke hadapan demi kebenaran

Dengar sini semua.. "Waktu itu lebih berharga dari emas!".

Hafazan Surah al-Soff dan terjemahan

Antara buku karya Tuan Zulkifli Khair sebagai cenderahati

Beberapa peserta termasuk CRS Team turut berkesempatan melawat Pertapaan Kramel-Gereja Katholik sebelah petangnya yang terletak di kawasan tanah tinggi yang mengambil lebih kurang 7 kilometer dari Pekan Tambunan. Para Sisters telah menyambut dengan baik kedatangan rombongan yang menggunakan 3 buah kereta. Beberapa tempat menarik seperti tempat pertapaan penganut Kristian yang luas telah dikunjungi. Para peserta turut merakamkan gambar beramai-ramai bersama para Sisters sebagai tanda harmoni dan perpaduan.

Laluan ke Pertapaan Sister Puteri Karmel

Pemandangan bangunan di sekitar Sister Puteri Karmel dari atas

Rombongan disambut mesra oleh Sisters lambang keharmonian dalam kepelbagaian

Memerhati penorama sekeliling

sekitar pertapaan dengan struktur binaan yang unik

Gambar sebagai lambang harmoni dan perpaduan sesuai slogan "1Malaysia"

Setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat dalam penganjuran seminar selama 2 hari tersebut. Gandingan kerjasama antara USIA Bahagian Tambunan dan Maahad Al-Kautsar dalam memastikan kejayaan program tersebut mampu melahirkan gerak kerja dakwah yang tersusun dan berkesan khususnya di Daerah Tambunan pada masa hadapan. Dr. Yusof Jasmin, selaku Pengerusi Lembaga Maahad Al-Kautsar dan merangkap Presiden Perkumpulan Muallaf Sabah dalam ucapan penutupannya melahirkan rasa kesyukuran dan penghargaan atas komitmen yang dicurahkan oleh semua yang terlibat, khususnya kepada CRS Team dari Johor yang telah memberikan input yang berguna kepada para peserta. Komitmen yang tinggi dari Cikgu Azmi Hj. Sidik selaku Pengarah Program sesungguhnya amat bermakna dalam memastikan seminar tersebut mencapai objektifnya.

Semoga program seumpama ini dapat diteruskan pada masa hadapan. Maahad Al-Kautsar sentiasa bersedia untuk dijadikan sebagai lokasi pengendalian program-program penting Islamiah dan kemasyarakatan demi kelangsungan pencarian ilmu dan dakwah Islamiah di daerah ini.

Lontugi.com » Blog Archive » Kolej KDM akan dibina <b>di Tambunan</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2011 08:29 PM PDT

Posted on May 29, 2011 | Category: Pendidikan


TAMBUNAN: Kolej Kadazandusun Murut atau Kolej KDM akan dibina di kawasan Kaingaran, di sini, kata Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Beliau berkata pegawai Daerah Tambunan telah diarah untuk mengenalpasti lokasi sebenar pembinaan kolej itu.

"Saya sendiri akan buat tindakan susulan (follow-up) perkara ini dengan pihak yang berwajib untuk memastikan cadangan penubuhan Kolej KDM ini dapat direalisasikan," katanya yang juga pemimpin Agung Kadazandusun Huguan Siou.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Pesta Kaamatan peringkat derah Tambunan di sini Sabtu.

Persatuan Kebajikan dan Pendidikan Kadazandusun dan Murut (Pekadin) sebelum ini mencadangkan penubuhan Kolej KDM di Sabah untuk membantu menyerlahkan peranan masyarakat Kadazandusun dan Murut dalam pendidikan seiring dengan negara untuk menjadi sebuah negara maju menjelang 2020.

Terdahulu, Persatuan kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA) menggesa kerajaan agar mengiktiraf Huguan Siou dengan mewujudkan Huguan Siou sebagai sebuah institusi yang diperakui kerajaan Persekutuan.

Pengerusi Perhubungan KDCA Tambunan, Daniel Kinsik berkata pengwujudan institusi Huguan Siou bukan sahaja mengiktiraf peranan masyarakat Kadazandusun dalam menyumbang kepada pembangunan negara tetapi juga memastikan keterlibatan langsung masyarakat itu. – BERNAMA

Sumber: mstar

» Filed Under Pendidikan


Leave a Reply

ZIARAH SAUDARA SEAQIDAH <b>DI</b> KAMPUNG TONOP, <b>TAMBUNAN</b> <b>...</b>

Posted: 13 Aug 2011 07:16 AM PDT

Bersama-sama dengan sahabat akrab, Ustaz Akub Baba menuju ke Kampung Tonop yang terletak sekitar 20km daripada Pekan Tambunan. Kampung ini terletak di tepi jalan besar menuju ke Daerah Ranau.

Kehadiran ini adalah bagi melengkapkan lawatan ajk USIA Tambunan pada kesekian cawangan yang wujud. Maklumlah USIA Tambunan mempunyai cawangan sebanyak 15 buah mengikut kampung di seluruh Daerah Tambunan.

Alhamdulillah, setibanya di sana kelihatan komuniti umat muslimin dan muslimat sudah menunggu lebih awal. Difahamkan ada yang datang dari jauh antaranya kampung Tampasak Liwan, Kampung Tiang, Kampung Puntingabai dan Kampung Kirokot.

Syabas pada sdr Jasrin Sipai yang telah bertungkus lumus menyediakan apa yang sewajarnya. Beliau merupakan antara penggerak USIA di cawangan berkenaan.

Syabas juga pada sahabat saya sdr Azmi Sidik, Ustaz Zaki Laumin, Kak Hajah Nursuhana Abdullah, Ust Salehuddin Rusinin, Ustaz Akub Baba dan ajk yang lain kerana punyai ruh perjuangan yang tidak pernah lentur.

Seusai majlis berbuka puasa, majlis seterusnya dimulakan dengan tazkirah yang di sampaikan oleh Ustaz Salehuddin, selaku ketua biro dakwah USIA Tambunan. Tazkirah panjang lebar banyak menyentuh mengenai kesedaran beragama, mengenai ramadhan dan mengenai kewajipan solat lima waktu.

Sebelum itu, saya sempat berbicara mengenai peranan USIA Tambunan dari dulu sehingga kini. Sekalung penghargaan pada para pejuang dan pendokong  USIA terdahulu kerana antara penyumbang kemasukan nur Islam di Daerah ini.

Seusai menunaikan solat Isya dan Terawih, sahabat seperjuangan iaitu Imam Daerah mengumumkan nama-nama penerima bantuan zakat di kalangan asnaf fakir miskin dan mualaf.

Sesungguhnya, saya amat berbangga mereka yang meskipun baru sahaja memeluk agama ini namun sudah menunjukkan kecintaan terhadap pengamalan agamanya. Alhamdulillah, inilah yang terjadi di kampung ini.

Saya berdoa, semoga sahabat-sahabat seperjuangan tidak akan luntur jiwanya dalam mendekati saudara baru ini. Mereka perlukan belaian bimbingan dan kasih ukhuwah sejati.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved