ads

Ahad, 24 Julai 2011

10 di sandakan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di sandakan - Google Blog Search


[Terkini]Program Pemutihan : PATI <b>di Sandakan</b> Sabah—8303 telah <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2011 11:06 PM PDT

No of View :350

Seramai 8,303 pendatang asing tanpa izin (PATI) telah mendaftar di bawah program 5P (pendaftaran, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran) dalam tempoh tiga hari bermula Isnin lepas.

Proses pendaftaran akan berakhir 1 Ogos.

Pengarah Jabatan Imigresen Sabah, Mohammad Mentek, berkata daripada sembilan pusat pendaftaran yang dibuka di seluruh negeri, jumlah PATI paling ramai mendaftar ialah di Lahad Datu seramai 2,440 orang, diikuti Sandakan (1,619), Tawau (1,412) dan Kota Kinabalu (1,222). "Ramai PATI yang mendaftar adalah dari sektor perladangan hasil kerjasama yang diberikan oleh majikan di sektor itu yang membawa pekerja mereka dalam kategori PATI mendaftar di bawah program 5P," katanya kepada pemberita semasa melawat pusat pendaftaran 5P di Dewan Sibuga Batu 5, di sini, hari ini.

Mohammad berkata pada hari ketiga semalam, seramai 3,051 orang PATI mendaftar yang membabitkan 2,478 warga Indonesia, Filipina (557) Pakistan (10), India (lima) dan lain-lain (satu).

Beliau berkata, PATI yang sudah mendaftar dalam program 5P dikecualikan dari tempoh bertenang iaitu apabila mereka sudah balik ke negara asal, mereka boleh balik semula ke Malaysia pada bila-bila masa dengan menggunakan dokumen dan pintu masuk yang sah.

Tempoh bertenang ialah PATI perlu berada di negara asal selama tiga bulan sebelum boleh kembali semula ke Malaysia.

Mohammad menafikan khabar angin bahawa Jabatan Imigresen akan mengadakan operasi penguatkuasaan terhadap PATI selepas program 5P berakhir.

Sebaliknya, katanya selepas tarikh itu, pihaknya akan memberikan tempoh pengampunan selama dua bulan kepada PATI yang mendaftar di program tersebut untuk mereka menguruskan dokumen perjalanan dan perjalanan balik ke negara asal mereka. – BERNAMA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved