ads

Rabu, 13 Julai 2011

10 di kudat - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


PESTA KELAPA <b>KUDAT</b> 2011 ~ ! samizul.net !

Posted: 12 Jul 2011 12:42 AM PDT

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.


Sudah lama aku tidak menzahirkan kehadiran ke Pesta Kelapa - satu-satunya acara sosio-budaya yang mempopularkan Kudat selain fenomena Gerhana Bulan Penuh [1994/1995], beberapa pusat pelancongan mini [Pusat Gong, Madu Lebah dsb] dan dewasa kini, Esplanade Sidek dan Simpang Mengayau.

Sekilas Imbasan Sejarah

Nama 'Kudat' itu berasal dari 'pelat' atau loghat orang-orang Rungus - selaku kaum 'paling asal' dan majoriti di Kudat. Mereka [orang Rungus] memanggil kawasan ini pada masa dahulu dengan panggilan 'Kutat' yang bermaksud rumput hijau atau padang rumput. Mungkin pada masa itu, ada banyak kawasan berumput yang luas. Geografi Kudat sebenarnya juga banyak berbukit dan di pesisiran pantai.

Kudat pernah menjadi Ibu Negeri Borneo Utara British [waktu itu] yang pertama tetapi diubah kerana pusat pentadbiran Syarikat Berpiagam Borneo Utara [atau Syarikat Borneo Utara British] kerap diserang oleh lanun lalu memaksa pusat pentadbiran dipindahkan ke Elopura [Sandakan]. Sejak itu, nama Kudat tenggelam dan muncul semula pabila Allahyarham Tun Datu Mustapha [Bapa Kemerdekaan Sabah] menjadi ikon Borneo Utara dan seterusnya ditukarkan nama kepada Sabah. Dikatakan nama 'Sabah' diambil [berasal] dari sejenis pokok pisang iaitu pisang Saba'. Entah kenapa pisang ini tidak 'sebaris' dengan G. Kinabalu, Si Bayau dll.

Itulah serba sedikit secara ringkas latar belakang Kudat yang aku ingat masa menulis artikel ni, ehe.

Pesta Kelapa 2011

Tahun ini, ianya akan diadakan pada 16 - 17hb Julai. Aku cuba mencari maklumat terkini berupa butiran lanjut aturcara aktiviti pesta ini di alam maya, tetapi sedikit hampa. Tiada maklumat baharu yang aku jumpa di laman web Pelancongan Sabah melainkan secoret ayat ringkas. Nampaknya, aku kena turun ke bandar dan mencari sepanduk iklan dan catit maklumat. Sempena pesta pada tahun ini, Music Fest juga akan diadakan pada 16 - 17hb di Tip of the Borneo alias SImpang Mengayau. Boleh rujuk di sini.

Apapun, aku jumpa maklumat ini [gambar bawah] di Facebook. Walaupun tentatif ini adalah tahun 2010, serba-sedikit ada juga idea atau gambaran acara yang telah diadakan sempena Pesta Kelapa. Tema yang aku ingat ialah, "Sememangnya Kelapa...".

Aku harap, pesta ini akan terus kekal sebagai identiti Kudat. Manalah tahu ada pihak yang mahu mewujudkan atau menggantikan pesta kelapa ini kepada Pesta Kelapa Sawit pula.. Di Kudat ni, kena juga tempias kelapa sawit ni, oho.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved