ads

Ahad, 26 Jun 2011

10 di tenom - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tenom - Google Blog Search


abdnaddin: Hasrat naik keretapi Beaufort-<b>Tenom</b> tidak kesampaian

Posted: 08 Jun 2011 07:11 AM PDT

Ketika bangun pagi ini,kami mendapati sebahagian pekan Beaufort digenangi air.Walaupun hujan turun dengan agak lebat semalam, kami berharap agar ia tidak sampai mengakibatkan banjir.
Di daerah itu, banjir memang perkara biasa bagi penduduknya.Kejadian banjir bukan lagi satu peristiwa besar kerana ia sudah menjadi lumrah, setiap kali hujan turun, air yang mengalir di Sungai Padas akan melimpahi tebing dan melumpuhkan sebahagian kegiatan ekonomi masyarakatnya.
Tetapi banjir bukan yang kami harapkan.
Namun apa boleh buat, hasrat untuk menaiki keretapi dari Beaufort ke Tenom tidak tertunai dengan alasan, enjin keretapi itu diservis dan tiada perkhidmatan keretapi pada hari ini (8 Jun).
Sebelum ini, perkhidmatan keretapi dari Beaufort ke Tenom tiga kali sehari dan begitu sebaliknya. Jarak antara Beaufort dan Tenom mengambil masa kira-kira tiga jam dengan tambang RM2.70.Ada juga perkhidmatan railcar dengan penumpangnya sekitar 10-15 orang dan dikenakan tambang RM8.00 seorang.
"Saya pernah menggunakan railcar," kata Rainus Sagulau, 39, rakan seperjalanan dari Tenom.Beliau agak hairan bagaimana perkhidmatan keretapi dari Beaufort ke Tenom, bukan meningkat bahkan menurun walaupun barangkali berjuta-juta wang kerajaan digunakan untuk mwnaiktaraf perkhidmatan keretapi.Sedangkan kualiti perkhidmatan dari Stesen Tanjung Aru ke Beaufort agak memuaskan, keretapi berpenghawa dingin dan penumpang berasa selesa menaikinya.Rainus mengatakan menurun kerana jumlah perkhidmatan berkurangan berbanding dulu. Beliau juga mengatakan bahawa memang dulu wujud perkhidmatan troli haram kerana perkhidmatan keretapi tidak mencukupi, katanya yang pernah berkhidmat di Beaufort selama enam tahun.
Nampaknya harapan untuk menaiki keretapi dari Beaufort ke Tenom tidak kesampaian.
Mahu berpatah balik atau meneruskan perjalanan?
Akhirnya Rainus mencadangkan agar kami menaiki teksi dari Sipitang ke Tenom, kalau tidak mahu menunggu sehingga esok sementara menunggu perkhidmatan keretapi akan dipulihkan. Tapi bagaimana kalau hujan turun lagi dan air naik lebih tinggi?
Mahu tidak mahu kami check-out dari MelDe Hotel(terima kasih kepada ADO Mohd Shaid Othman yang menempah hotel)dan kemudian sarapan di Restoran Rahmat sebelum menaiki teksi melalui jalan Sipitang-Tenom yang mengambil masa kira-kira satu jam 15 minit.
Teksi Ah Liew, nama sebenarnya Liew Fui Kong atau lebih dikenali dengan Teksi Liew 2070, memang orang kelahiran Beuafort. Beliau bercerita mengenai tanah milik keluarganya yang sering dinaiki banjir. "Sudah cuba tanam macam-macam tetapi musnah apabila banjir datang,"katanya.
Liew bercerita mengenai keluarganya yang dulu memiliki ladang getah. Tapi harga getah waktu itu hanya 0.90 satu kilo hingga 1.05 satu kilogram. Jadi getah itu ditebang dan kayunya dijual. Tetapi sekarang harga getah meningkat RM11.00 sekilogram, dan lebih menguntungkan dari harga kelapa sawit.
Dengan itu, perjalanan kami tak terasa jauhnya.Sampai di banjaran gunung,pemandangan agak mengasyikkan.Kelihatan ada air terjun, dari jauh. Tempat itu, saya diberitahu kemudiannya tempat helikopter pernah jatuh.
Kami tiba di hadapan Hotel Sri Perdana kira-kira jam 10.55 pagi.Tambang teksi RM140 rupanya telahpun dibayarkan Rainus. Namun hotel itu penuh sehingga 12 Jun, kerana Sukan Saga yang sedang berlangsung di Keningau dan sebahagian acara diadakan di Tenom dan Tambunan. Kebanyakan hotel penuh.Hotel Perkasa yang terletak di atas bukit juga penuh.
Kami terpaksa mencari hotel lain. Tidak lama kemudian, Rainus memberitahu ada kosong di Orchid Hotel tetapi selepas jam 12 tengahari.
Kami bergegas ke sana untuk menyimpan beg. Saya teringat Jamawi Jaafar yang lebih mesra dipanggil JJ. Saya bertanya sama ada beliau di Tenom? Beliau menjawab sedang berada di KL tetapi beliau telah menempah bilik di Hotel Orchid atas nama saya. Ketika itu kebetulan saya berada di Hotel Orchid. Saya cepat-cerpat bertanya di kaunter, dan kebetulan pula, rupanya Jamal sedang menempah bilik untuk kami sekeluarga.
Saya tak putus-putusnya bersyukur atas kurnia Tuhan seperti ini. Bagaimana akan membalas budi baik mereka? Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved