ads

Selasa, 7 Jun 2011

10 di kota belud - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


Kelapa Mawar: PAS <b>KOTA BELUD</b> : APAKAH CALON PILIHAN?

Posted: 14 May 2011 06:10 AM PDT

Presiden PAGISA SDR.MILUS ALOH DAN SDR AKRIAH BARABAG.

Di kalangan orang Iranun di Kota Belud, perkataan politik membawa seribu pengertian, kerana setiapkali adanya pilihanraya, penggiat politik dari suku ini tidak pernah terlepas, bahkan ada yang begitu komited memperjuangkan idealisme politik mereka. Soalnya bukan sahaja politik parti pemerintah tetapi juga politik pembangkang.

Walaupun PRU 13 masih dianggap jauh, jika bersandarkan kepada kenyataan Tun mahathir bahawa Najib perlu lebih masa untuk memperolehi sokongan masdyarakat Cina sekurang-kurangnya sebelum tahun 2012, namun isu calon dikalangan masyarakat Iranun begitu panas saban hari. Panas bukan kerana perebutan tetapi panas dengan spekluasi yang pelbagai. Isu calon dari kalangan pendokong parti dan idealisme parti pemerintah juga isu calon dari ideologi parti pembangkang terutama PAS.

Antara kawasan yang menjadi perhitungan hebar pembankang di Kota Belud terutama PAS ialah kawasan Tempasuk apabila sebelum ini Usukan gagal dikuasai olehi parti Islam Semalaysia ini. Tempasuk dikatakan menjadi tumpuan dan percaturan penting kerana di kawasan ini majoriti adalah dari kalangan masyarakat Bajau dan Iranun yang beragama Islam , walaupun ada juga dari suku Dusun/Kadazan.

Calon yang disebut-sebut sebagai pilihan PAS Kota Belud ialah anak jati Kota Belud sendiri iaitu Sdr Akriah Barabag yang juga seorang usahawan farmasi yang berjaya. Mempunyai rangkaian perniagaan yang pelbagai, tokoh ini dikatakan kepada penulis oleh beberapa orang penggiat politik Iranun sebagai "sesuai' dan mampu memberi kejutan. Sebelum inipun sudah ada ura-ura sedemikian tetapi akhiranya disaat akhir sdr Akriah menunjukkan minat yang rendah untuk menjadi calon PAS, walaupun ramai yang mengakaui anak muda Iranun yang berjaya dalam perniagaan ini mempunyai pertalian erat dengan ideologi kepimpinan PAS negeri terutama pada era Allahyarham Datu Bandira Datu Alang.

Ada yang melahirkan keyakinan, jika calon UMNO di tempasuk pada PRU 13 akan datang dari kalangan pemimpin Iranun, adalah berkemungkinan besar PAS akan meletakkan calon pilihan mereka iaitu sdr Akriah. Ini selain memberi saingan yang hebat, jangkaan awal juga PAS boleh mengakhiri kemarau pencarian kerusi di Sabah. UMNO dan BN juga perlu bijak memilih calon supaya Tempasuk tidak menjadi galang ganti kepada kawasan PAS di semenanjung yang telah dapat dikuasai oleh UMNO.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved