ads

Selasa, 10 September 2013

10 di kota belud - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


lawatan kerja timbalan menteri petanian malaysia <b>di kota belud</b>

Posted: 28 Aug 2013 05:45 PM PDT

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani(MOA)Malaysia Datuk Haji Tajuddin Abdul Rahman di Kota Belud,
bertujuan meninjau perkembangan terkini projek kerajaan persekutan dalam bidang pertanian terutama sekali Jelapang Padi dan adalah menjadi harapannya kesan lawatannya, merangsang usaha petani ke arah meningkatkan lagi pendapatan mereka pada masa akan datang.

Tajuddin berkata, Kota Belud merupakan pengelur padi yang utama di Sabah dan bagi memperkasakannya lagi usaha dalam industri padi, daerah ini dipilih untuk melasanakan projek EPP 11 dalam program ETP di bawah NKEA pertanian
bermula pada tahun ini.

i


Katanya, 5,000 hektar daripada 10,000 hektar tanah sawah disasarkan untuk penanaman padi secara komesial buat masa ini.

"Hasil Purata pengeluaran dijangka akan meningkat dari 2.5-3.5 tanmetrik bagi perhektar semusim kepada 8,5 tan metrik/hektar semusim menjelang tahun 2020 sebaik sahaja segala prasarana yang melibatkan pelbagai kemudahan yang diperlukan untuk memajukan Jelapang Padi Sabah, Kota Belud," katanya kepada media selepas Majlis Rama Mesra Pemimpim bersama peserta projek padi NKEA EPP11 Kota Belud di Dawan Datuk Musbah Kampung Taun Gusi, di sini, baru-baru ini.

Turut hadir Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan SabahDatuk Musbah Jamli, Penolong Pegawai Daerah Kota Belud(pentadbiran)Peter Jiton, kaki tangan kerajaan negeri dan persekutuan dan 224 orang penerima intensif NKEA EPP11.

Tajuddin buat julung kalinya mengadakan lawatan kerja di Kota Belud sempat melihat perkembangan projek NKEA EPP-11 bersama Wakil Rakyat Tempasuk Datuk Musbah Jamli dan rombongan

Terdahulu dari itu Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani(MOA) Malaysia itu berkenaan menyampaikan sebanyak RM537,410.60 kepada 224 orang penerima Insentif NKEA EPP11.

Kelapa Mawar: TOLAK PEMIMPIN NAIK DENGAN KEKUATAN <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2013 05:24 PM PDT

'Baju Melayu Berbutang Lima, Ada Juga Berbutang Suasa, Orang Melayu Jangan Lupa, Hilang Kuasa Hilang Semua'-
Dr Rais Yatim AMT UMNO mengingatkan perwakilan bahawa musuh utama parti bukanlah keinginan seseorang untuk bertanding atau mencabar penyandang tetapi musuh utama UMNO adalah politik wang. Begitu lama UMNO bergelumang dengan skandal politik wang, sudah berapa lama ia berlaku? dan sudah berapa ramai pemimpin yang didapati terlibat yang kemudiannya diambil tindakan oleh lembaga displin parti? Namun nampak gayanya ia tidak memberi 'ancaman' kepada pemimpin yang menggunakan kekuatan poket untuk dipilih perwakilan.
Di Kota belud, tidak ada siapa yang dapat menafikan bahawa gejala politik wang juga berlaku dalam pemilihan parti itu. Sehingga akhirnya para perwakilan menjadikan pemilihan Bahagian sebagai pesta mengumpul 'angpau'. Setiap kali pemilihan, wang akan berjalan dan ia sangat mempengaruhi pemilihan pemimpin di Kota Belud.
Fenomena kelabu asap ini jika tidak dibendung lebih awal akan menimbulkan impak memanjang yang tragis dan memilukan. UMNO KB bukan sahaja akan kehilangan sinar dan bakat pemimpin muda atau pelapis, malah ia akan turut mewujudkan situasi tumpul di kalangan orang muda. Akibatnya generasi baru akan kurang berminat menyertai parti itu diperingkat cawangan hatta akan memandang sinis kepada kepimpinan yang naik atas faktor "poket" dan bukannya kelayakan yang sebenar menjadi pemimpin. Ulasan Tun Mahathir sangat relevan untuk kita renungi:
"Para pemimpin UMNO mesti komited membersihkan imej parti daripada tuduhan penyelewengan dan amalan 'cantas' sekiranya ingin menarik sokongan golongan muda serta profesional.

Tun M berkata, segelintir individu menyertai UMNO semata-mata untuk kepentingan peribadi , amalan 'cantas' juga sering berlaku apabila pihak yang tidak dicalonkan untuk jawatan yang diingini berusaha menjatuhkan lawan mereka.

"Pada pandangan saya, bukan UMNO yang bermasalah tetapi mereka yang menguruskannya,"

Para perwakilan digesa mengubah paradgima politik dengan tidak membenarkan langsung politik bercirikan wang mengambil tempat dalam pemilihan kali ini. Pengorbanan ini adalah sangat dituntut untuk memastikan tidak ada lagi pemimpin recycle yang berjaya menduduki singahsana atas faktor wang ringgit. Budaya mendapatkan undi dengan cara menabur wang ringgit wajar dihentikan. Bertarunglah dengan umpama panglima berada di padang yang rata berbekalkan ilmu di dada. Selamat bersidang!

RAHMAN DAHLAN NAK BUAT PASAR BARU <b>DI KOTA BELUD</b>

Posted: 16 Jul 2013 10:00 PM PDT

Setelah bergelar menteri, MP Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan ' terlalu' banyak idea yang ingin dilakukan kepada masyarakat Kota belud. Belumpun idea pembinaan rumah rakyat yang dicanangkan oleh belum dalam FB, kini beliau tampil lagi dengan idea ingin membina bangunan baru untuk dijadikan Pasar Besar. Sebagai rekod, Pasar Besar kota belud sekarang terletak di tengah-tengah pekan, dan sedikit sebanyak menyumbang kepada kesesakan di pekan tersebut.

Sebagai blogger, idea pembinaan Pasar Besar ini sangat menarik perhatian saya kerana menurut Datuk Rahman dahlan, seperti yang di postkan dalam Wall Fb peribadinya.... "Ramai yang mengadu kepada saya bahawa pasar Kota Belud yang terletak di tengah-tengah pekan Kota Belud adalah antara penyebab utama kesesakan lalu lintas di situ. Saya bercadang untuk membina bangunan pasar baru Kota Belud di lokasi lain (ada cadangan lokasi?) dan mengubahsuai bangunan pasar sekarang ini untuk dijadikkan Pusat Perlancongan yang akan mempamirkan kehebatan kebudayaan penduduk Kota Belud. Apa pandangan sahabat semua?

Namun pada hemat saya, lokasi Pasar besar yang berada di tengah-tengah pekan sekarang ini,bukanlah faktor besar yang menyebabkan kesesakan. walaupun ia merupakan salah satu dari faktor itu. Apa yang menjadi sebab utama ialah keadaan Jalanraya yang memasuki pekan ini yang sempit dan tidak dapat menampung kesesakan bilangan kenderaan yang memasuki ekan tersebut. Dari segenap pelusuk jalan masuk ke pekan kota belud boleh dikatakan mengalami kesesakan.Dari Kadamaian misalnya melalui jalan Hospital, Tamu, ia juga sesak walaupun pengguna tidak berhasrat ke Pasar besar yang terletak agak jauh..dan pasar tani yang menjadi tumpuan.

Jalan dari Tempasuk juga iaitu melalui jalan kampung Bobot menuruni Jalan Masjid pekan Kota Belud turut mengalami kesesakan. begitu juga dari jalan lebak Moyoh. Hampir ke semua susur jalan memasuki Pekan ini mengalami kesesakan. Daripada pemerhatian, mendapati bahawa keadaan jalan raya yang sempit, ketiadaan tempat parking, serta ketiadaan jalan alternatif untuk keluar dari pekan KB, menjadi punca kepada kesesakan yang dialami saban hari.

Sebagai alternatif, Majlis kerajaan tempatan boleh membuat jalan sementera keluar dari sebelah Kg Kota belud iaitu di kawasan Bangunan Baru Alapbana, supaya kenderaan yang menggunakan kemudahan di kawasan tersebut termasuk pasaraya Gmart dapat keluar melalui jalan tersebut terutama bagi pengguna di kawasan Tempasuk dan Usukan. Bagi kawasan Kadamaian, mungkin susur jalan baru dapat difikirkan berdekatan Pasar Tani menuju ke JKR.

Apa yang ditakuti ialah permindahan bangunan Pasar besar nanti tidak akan menyelesaikan masalah kesesakan yang dialami seperti pembinaan jalan raya Bypass Kudat -KB..yang kononnya dulu dikatakan akan mengekang kemasukan kenderaan dari Kota Marudu dan Kudat seterusnya menyelesaikan kesesakan di pekan KB. Akhirnya setelah beberapa tahun berlalu, isu kesesakan di pekan KB terus meruncing.

Pemindahan Pasar besar KB ke lokasi lain , pada saya sangat tepat, kerana tidak manis ia berada di tengah-tengah pekan. Namun ia perlu dirancang termasuk mencari lokasi yang sesuai..dan pada hemat saya kawasan yang berpotensi ialah kawasan berdekatan dengan pusingan bulatan di Kg, Sembirai..walaupun agak jauh tetapi agak sesuai memandangkan ia berdekatan dengan jalanraya Bypass Kudat-KB dan kemudian berdekatan dengan lokasi pendaratan ikan bagi nelayan-nelayan kecil di perkampungan pesisir pantai. Walaupun begitu masalah banjir yang kerap berlaku di kawasan itu perlu juga diambil kira.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved