ads

Rabu, 10 Julai 2013

10 di penampang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di penampang - Google Blog Search


Apa Salah Bernard Dompok <b>di</b> P174 <b>Penampang</b> <b>...</b> - borneo bullet

Posted: 06 May 2013 05:14 AM PDT

Apa salah Tan Sri Bernard Dompok sehingga para penduduk di daerah Penampang menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin baru yang belum terbukti kemampuannya dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Penampang? Adakah kerana Bernard Dompok berumur 60-an, maka penduduk menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin yang berumur 40-an? Bullet amat kecewa jika faktor umur menjadi penentu kepada keputusan yang dibuat oleh penduduk Penampang.
Disebabkan kesilapan memilih ini, penduduk Penampang bakal berhadapan dengan kesulitan dari aspek pembangunan. Dompok, bukanlah jenis pemimpin yang tidur selama 28 tahun sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang dan penyokong-penyokongnya, malah pelbagai inisiatif telah dilaksanakan beliau bagi memastikan pembangunan daerah Penampang seiring dengan daerah lain. Dompok, bukan sahaja komited dalam memajukan kawasan yang diwakilinya, malah beliau juga adalah pemimpin yang mudah didekati dan bersifat mesra rakyat.
Jika benar Dompok gagal melaksanakan tanggungjawabnya, bagaimana boleh wujud Kolej Komuniti di Penampang? Adakah Kolej itu tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk Penampang? Dan, adakah cadangan pembinaan jalan dua hala dari Donggongon ke Papar dan sepanjang jalan ke Beaufort yang sudahpun diluluskan, juga tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk di daerah itu?
Masalah bekalan elektrik juga berjaya diselesaikan terutamanya di kawasan pedalaman seperti di Togudon. Bagi menyalurkan bekalan elektrik itu kepada 581 penduduk kampung dan 83 rumah di Kampung Tegudon, RM22 juta telah dibelanjakan untuk projek pemasangan talian kuasa sepanjang perjalanan dari Penampang ke Tambunan.
RM15 juta juga telah diperuntukkan untuk pembinaan 3 buah klinik kesihatan di Kampung Dambai baru-baru ini dimana seramai 132, 390 orang dari 24 buah kampung dan tujuh mukim akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini apabila ia siap kelak.
Sebuah bandar teknologi menerusi pembinaan Pusat Komersial dan Teknologi Antarabangsa (ITCC) Penampang di Jalan Pintas, yang bernilai RM300 juta akan dibangunkan di tanah bekas sawah padi terbiar seluas kira-kira empat hektar. Projek ini dijangka siap pada tahun 2014.
Semua ini adalah sebahagian daripada usaha Dompok dalam memastikan pembangunan di daerah Penampang seiring atau mungkin lebih baik dari daerah lain. Namun amat malang apabila kerja keras Dompok selama ini bukan sahaja dinafikan, malah tidak dihargai oleh sebilangan penduduk di daerah itu yang taksub dengan agenda perubahan yang dimomokkan calon PKR, Darell Leiking, yang belum terbukti kewibawaannya dalam melaksanakan aktiviti pembangunan di daerah itu.
Berbanding dengan Dompok, apa kelebihan yang ada pada Darell Leiking? Adakah penduduk Penampang telah merasai suatu manfaat yang luar biasa sekembalinya Darell Leiking dari Manila bersama-sama Tian Chua dan Sivarasa? 
Darell, sebelum ini tersentak apabila Menteri Pertahanan mengumumkan bahawa 3 orang pemimpin pembangkang terlibat dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu. Walaupun Menteri Pertahanan tidak menyebut nama ketiga-tiga pemimpin pembangkang itu, namun Darell dengan lantas menafikan penglibatan beliau dalam insiden tersebut dan dalam masa yang sama mengakui beliau bersama-sama dengan Tian Chua dan Sivarasa terbang ke Manila sebelum insiden itu berlaku.
--FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI PENDUDUK PENAMPANG!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved