ads

Ahad, 2 Jun 2013

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


<b>Negeri</b> Termiskin <b>di</b> Malaysia. Kelantan VS <b>Sabah</b>? | Berita Semasa

Posted: 19 Feb 2012 08:51 PM PST

Kalau sebelum ini berdasarkan laporan Bank Dunia meletakkan negeri Sabah sebagai sebagai negeri termiskin di Malaysia. Itu data sekitar tahun 2010. Sekarang? 

Kredit gambar : puadede.com

Walaubagaimanapun, maklumat dan data yang diterima oleh Datuk Najib dan memaklumkan kepada penduduk di Sabah tempoh hari, yang mana negeri termiskin di Malaysia adalah Kelantan bukannya Sabah. 

Sedutan Ucapan Datuk Najib : Negeri Termiskin di Malaysia Adalah Kelantan

Sempat juga Datuk Seri Najib Razak bermain teka-teki dengan penduduk Kampung Nala, Lahad Datu Sabah…..

Dan Datuk Najib turut bersama-sama menjawab soalan tersebut dan mengatakan Kelantan, negeri paling termiskin di Malaysia.

Kepada Datuk Najib, boleh kami rakyat Malaysia melihat data tahun 2012 yang terkini itu? Ini kerana kami cuba membuat semakan di Unit Perancang Ekonomi (EPU). Malangnya data dan statistik yang disediakan hanyalah berakhir pada tahun 2009 sahaja. Mengapa masih tidak mengemaskinikan data tersebut?

Hasil rujukan kami di laman web Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan juga laman web Unit Perancang Ekonomi (EPU) menunjukkan data seperti di bawah ini :

Statistik tahun 2007

Statistik tahun 2009

Bagi kami tidak kira di mana-mana negara sekalipun, pasti akan ada data kawasan yang kurang maju, kawasan yang maju, negeri terkaya dan negeri yang termiskin. Itu sudah pasti. Tetapi yang paling pentingnya, tidak kira mana-mana negeri sekalipun yang dikategorikan sebagai negeri termiskin di Malaysia Perdana Menteri mesti ada tanggungjawab terus bersama-sama memajukannya.

  • Kalau negeri itu meningkat daripada kurang memberangsangkan kepada yang lebih baik, kerajaan persekutuan juga yang untung
  • Kalau negeri tersebut bertambah maju, kerajaan persekutuan juga yang untung

Bukankah negeri Sabah, negeri Kelantan, negeri Terengganu, negeri Selangor, negeri Johor dan semua negeri yang lain merupakan gabungan negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu dan juga Malaysia? Dan sebagai seorang Perdana Menteri dan barisan kepimpinannya memang tugas dan peranannya memajukan setiap pelusuk kawasan dan mana-mana negeri di Malaysia. Apatah lagi memperlekehkan mana-mana negeri di Malaysia tidak boleh sama sekali.


hikmah <b>di</b> sebalik nurul izzah mahu menyaman kerajaan <b>negeri sabah</b>

Posted: 01 Jun 2013 09:21 PM PDT

Hasrat naib Presiden PKR yang juga MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar mahu menyaman kerajaan negeri Sabah ekoran penghalangannya memasuki negeri itu, dilihat mempunyai kesan politik yang sangat besar. Nurul Izzah dalam kenyataan medianya berkata kerajaan Sabah melanggar peraturan undang-undang negara kerana menghalang seorang warganegara memasuki negeri mengikut Seksyen 67 Akta Imigresen 1959/1963. Dalam insiden 30 Mei yang lepas, Nurul Izzah ditahan di lapangan terbang kota Kinabalu, dan tidak dibenarkan memasuki negeri Sabah, sebelum anak Ketua Umum Keadilan itu dihantar semula ke Kuala Lumpur. Berikutan tindakan pejabat KETUA MENTERI yang mengeluarkan arahan itu, pelbagai reaksi dari pelbagai pihak kedengaran. yang paling lantang adalah MP Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin yang menyifatkan tindakan itu sebagai satu kesilapan dan malapetaka.

Selang beberapa hari selepas kejadaian itu, akhirnya Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman mengeluarkan kenyataan sebab mengapa Nurul Izzah tidak dibenarkan memasuki negeri Sabah. Dalam kenyataan itu Musa Aman menyifatkan tindakan menghalang Nurul Izzah adalah sebab faktor keselamatan dan bukannya faktor politik. Musa Aman dipetik sebagai berkata bahawa pintu Sabah sentiasa terbuka kepada mereka yang mahu melihat dan menghayati kepelbagaian etnik dan budaya selain menyertai perayaan di negeri itu."Sabah juga mengalu-alukan mereka yang menghormati masyarakat sivil iaitu yang berpegang kepada undang-undang bagi mengekalkan keamanan dan keharmonian.

"Bagaimanapun, jika kami ada sebab untuk percaya kehadiran anda di sini akan menggugat suasana ideal yang dinikmati Sabah selama ini, anda tidak dialu-alukan."Kami ada sebab untuk percaya niat Nurul Izzah ke Sabah kali ini mungkin tidak sebaik seperti yang beliau dan rakannya dalam pakatan pembangkang nyatakan,"

Keistimewaan Kerajaan negeri Sabah mengenai perkara berkaitan imigresen adalah termaktub dalam 20 perkara dimana perkara 6 imigresen berbunyi

Kawalan ke atas penghijrahan dari luar ke mana-mana tempat di Malaysia seharusnya terletak di bawah kuasa kerajaan Persekutuan tetapi kemasukan ke Borneo Utara sepatutnya juga memerlukan persetujuan Kerajaan Negeri. Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya berkuasa membatalkan kemasukkan sesiapa pun ke dalam Borneo Utara jika ia berkaitan dengan urusan kerajaan negeri kecuali atas sebab-sebab keselamatan sahaja. Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa yang tidak terhad ke atas pergerakan seseorang, kecuali mereka yang bertugas di bawah kerajaan Persekutuan daripada tempat-tempat lain Malaysia di Borneo Utara.

Ini bererti kerajaan negeri ada hak dari segi perundangan untuk menghalang seiapa juga pun yang pada hemat dan kaca mata kerajaan yang memerintah menganggu gugat keamanan dan keselamatan negeri Sabah.Justeru itu, perkara dan keisitimewaan ini secara lahiriahnya tidak boleh dicabar di mahkamah.Itupun bergantung kepada tafsiran sama ada perkara 20 itu "MASIH" dianggap perjanjian perundangan ataupun sudah menjadi catatan Sejarah.

Dengan tindakan Nurul Izzah membawa kes ini ke mahkamah, maka hikmah terbesar ialah status 20 perkara ini akan diketahui oleh mahkamah, sama ada ia boleh diterima sebagai perundangan ataupun sebaliknya.Termasuk taraf Sabah sebagai sebuah "NEGARA" yang turut menyertai pembentukan Malaysia.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved