ads

Khamis, 2 Mei 2013

10 di kunak - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kunak - Google Blog Search


Tyka Syazawanie: Cutiku <b>Di</b> Lahad Datu dan <b>Kunak</b> Sabah .

Posted: 02 Apr 2013 12:49 AM PDT


Yeayy ! Habis sudah cuti sekolah kan ? and , mesti , semua macam rasa mau cuti lagi kan ? Macam saya juga , dan , saya sambung cuti 2 hari lagi . esok baru mau sekolah . hhi ! Jangan contohi perangai yang kurang baik ini . Korang sabar , nanti bulan 5 , kita cuti 2 minggu . 
Dan , seperti tajuk entry di atas , saya meluangkan cuti 1 minggu saya di Lahad Datu dan Kunak . Tapi , kebanyakannya di Kunak lah . Semua orang tau kan , apa yang berlaku di Lahad Datu , Kunak , dan Semporna bulan March tu hari . Erm , memang menyeramkan , tapi ...
Sebenarnya , kita kena pecaya dengan pihak polis dan pihak ATM . Dorang sudah bertungkus lumus menjaga keamanan negeri Sabah . Memang , banyak khabar angin yang disebarkan , dan kita tidak boleh pecaya bulat2x . Kalau mau betul2x sahih , telefonlah ibu pejabat polis anda . Hha !
Masa sampai sana , roadblock memang ada . Dan , saya sangat kesian dan bangga dengan polis tuh , muka dia pucat , bawah mata dia hitam tapi dia masih meneruskan tugas dia cek semua kereta yang masuk kawasan tu dengan M16 di tangan dia tuh . Mau juga ambik gambar , tapi , untuk mengelakkan masalah , jadi lebih baik tingu jak . 
Dan , begitu juga di kampung kami . Ada pihak ATM tapi dorang di bahagian-bahagian yang pihak pengganas pernah pegi . Jadi , orang kampung kami xbegitu takutlah . Lagipun , pihak pengganas sudah berkurang , pihak ATM pun ada juga jaga di kawasan-kawasan tertentu , jadi keadaan di kampung kami macam biasalah . masih seperti dulu . 
gambar dari google ( bukan saya yang ambil )
Dan lagi satu , pernah satu hari tu , polis  ( macam di atas )  , round kampung kami dengan senapang dorang . Memang smart gaya dorang , eiyy . teringin mau ambil gambar , tapi3x , NDA BERANI ! biarlah dorang menjalankan operasi dorang . Nda mau ganggu , lagipun , time tu kami ada busy sikit sebab cousin saya yang mau bernikah . kalau nda , memang saya mau tingu jak durang sampai dorang keluar dari kampung . 
gambar dari google ( bukan saya yang ambil )


Dan nie masa pulang . mula-mula , ada 10 atau 11 lori askar dengan askar-askarnya sekali , pegi mana , nda tau . hha ! bukan saya ada tanya dorang mau pegi mana , lepas tu ada 7 ka 8 yang macam gambar di atas tu pun , tapi , sama juga la , nda tau mau pegi mana . smart . sungguh smart , dan time tu , berdoa juga , supaya operasi dorang dipermudahkan lepas tu Sabah bebas dari pengganas nie . Amin .
Dan , sememangnya , cuti saya tidak terganggu . Memang kadang-kadang rasa macam lain jak kan , tiba-tiba banyak polis berkeliaran begitu , tapi , itu kerja dorang . dorang mau memastikan kampung kami dan kampung-kampung lain bersih dari pengganas nie . Dan apa yang kami perlu buat , bagi kerjasama . jangan ganggu operasi dorang dan laporkan kalau tiba-tiba ada orang yang tidak dikenali dan mencurigakan bekeliaran di kampung .
Conclusionnya ,  marilah kita berdoa supaya negeri Sabah atau pun Malaysia kembali aman . Time pegi pasar pun , ada tentera , Bayangkan ?? Tapi , apa-apapun , saya percaya dengan kekuatan pihak polis dan tentera kita . Doakan mereka selamat . 
Gambar di belakang rumah nenek . Suka jalan di sini sebab , pendek jak kalau mau pegi rumah kazen . Kalau ikut jalan , lambat . hha ! Yaa , kampung kami memang banyak kelapa sawit . sekian ! 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved