ads

Ahad, 14 April 2013

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


KEKOSONGAN JAWATAN <b>DI</b> JABATAN KERAJAAN <b>NEGERI SABAH</b>

Posted: 04 Apr 2013 05:41 AM PDT

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berasal dari Sabah yang berkelayakan dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan untuk mengisi kekosongan jawatan di Jabatan Kerajaan Negeri Sabah seperti berikut :-
Bilangan Kekosongan : Enam (06) Jawatan
Tempat Kekosongan: Seluruh Sabah
2. Jururawat Masyarakat Gred U19
Bilangan Kekosongan : Tiga (03)
Tempat kekosongan : 2 Jawatan di Tawau, 1 Jawatan di sembulan, Kota Kinabalu
Tarikh tutup 11 April 2013

Penanaman Sawit Tidak Menghalang Pemulihan Hutan <b>Di Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 04 Mar 2013 08:45 AM PST

Sebagai rakyat Sabah kita bersyukur kerana kerajaan negeri sentiasa berusaha untuk memastikan hutan di negeri terus terjaga dan dilindungi. Pelbagai usaha telah dilakukan untuk memastikan masalah kemusnahan hutan ini dapat ditangani. Tambahan lagi, kerajaan telah mengantikan hasil kayu balak yang sebelum ini pendapatan utama di Sabah kepada kelapa sawit yang mana lebih memberikan keuntungan dan mesra kepada alam sekitar berbanding dengan pembalakan yang lebih kepada pemusnahan hutan.
3 Ogos 2009 (Bernama) -- Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah Isnin meluluskan pindaan Enakmen Hutan (Penubuhan Hutan Simpan dan Pindaan) 1994 yang menyaksikan pewujudan 12 hutan simpan yang baru. Nasrun berkata dengan pewujudan kesemua hutan simpan itu, hutan simpan kekal kerajaan negeri Sabah akan bertambah keluasannya dari 3,594,366.000 hektar kepada 3,604,894.876 hektar atau lebih kurang 49 peratus daripada keluasan negeri Sabah.

13 Sept 2011 (Bernama) Kira-kira 326,000 daripada 340,000 hektar hutan bakau di Sabah diwartakan sebagai Rizab Hutan Bakau, kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

30 Mac 2012 (Sabahkini) DEWAN Undangan Negeri (DUN) Sabah meluluskan Rang Undang-undang Hutan (Penubuhan Hutan Simpan dan Pindaan) 2012 pada persidangan DUN kelmarin. Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri, Datuk Radin Malleh berkata, rang undang-undang itu bertujuan untuk menyempurnakan hasrat kerajaan, pertama, untuk membubarkan seluas 7,024,00 hektar hutan simpan kekal melalui ke arah landskap dengan tanah kerajaan.
"Kedua, untuk menubuhkan seluas 9,544,50 hektar hutan simpan kekal negeri yang baru bagi menggantikan hutan simpan-hutan simpan yang telah dibubarkan.
"Ketiga untuk mengkelaskan semula lima kawasan hutan simpan sedia ada dengan keluasan 129,209,00 hektar kepada kelas-kelas yang lebih sesuai selaras dengan fungsinya," katanya ketika membentangkan Rang Undang-undang Hutan (Penubuhan Hutan Simpan dan Pindaan) 2012 di Persidangan DUN kelmarin.
6 Nov 2012 (Utusan)- Menerusi sistem pengurusan yang mapan, Sabah berjaya memiliki 17 kawasan hutan simpan dan mempunyai 1.3 juta hektar kawasan hutan yang dilindungi sepenuhnya atau kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan negeri pada masa ini. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, keupayaan mengurus hutan secara bijak membolehkan negeri itu melepasi ketetapan piawaian yang dikenakan oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Perlindungan Semulajadi (IUCN) sebanyak 10 peratus.
(New Sabah Times) Kawasan-kawasan yang dilindungi seperti Ulu Segama-Malay melibatkan kira-kira 240,000 hektar hutan simpan untuk pelindungan Orang Utan, kira-kira 150,000 hektar sebagai ekosistem hidupan liar, pemuliharaan Lembah Kinabatangan dan Tanah Lembap Segama kira-kira 79,000 hektar dan Trusmadi, Lembah Danum, Maliau Basin dan Imbak Kanyon. Kita telah mengklasifikasikan semula kira-kira 180,000 hektar kawasan termasuk 54,000 hektar koridor hidupan liar menghubungkan Maliau Basin dan Imbak Kanyon ke Lembah Danum dan Ulu Segama dan 130,000 hektar Hutan Simpan Ulu Segama sebagai Hutan Simpan Kelas 1, yang dilindungi sepenuhnya.
Walaupun penanaman kelapa sawit dilakukan secara besar-besaran dan meluas di negeri Sabah namun kerajaan tetap mengambil langkah pemuliharaan hutan secara terancang. Itulah yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri untuk memastikan hutan dapat dipulihkan semula. 
24 July 2008 (http://forest.sabah.gov.my) The Director of Forestry, Datuk Sam Mannan, today handed over a cheque for RM11 million, to his Deputy, Fidelis Edwin Bajau, the officer in charge of development projects, being the latest allocation from the State Government of Sabah for forest restoration, rehabilitation, recreation and research planting activities, to be carried out by the department.

18 Nov 2008 (Utusan)- Sebanyak RM300 juta telah dibelanjakan untuk menggerakkan Unit Pengurusan Hutan (FMU) bagi menjalankan kerja-kerja penanaman dan pemulihan hutan di Sabah.
"FMU sudah pun dilaksanakan di kawasan seluas 384,342 hektar, daripada jumlah tersebut kerja-kerja pemulihan hutan sudah dilakukan di kawasan seluas 189,910 hektar manakala kerja-kerja penanaman sudah dilakukan di kawsan seluas 94,432 hektar.

28 July 2010 (Insightsabah) Datuk Musa Aman adalah satu-satunya lelaki yang boleh melindungi hutan Sabah, hidupan liar dan kepelbagaian hayat yang akan mampu memperseimbangkan pemanasan global. Beliau adalah ketua menteri yang menghentikan pembalakan di Ulu Segama Malua dan Maliau Basin serta mewujudkan hutan penampan yag mempunyai keluasan tiga kali besar daripada Singapura untuk melindungi Lembah Danum daripada pembalakan, perlombongan dan pembukaan tanah untuk tujuan pertanian. Tanpa Musa, hutan dan bahan galian seperti emas di pantai timur Sabah mungkin akan hilang. Kelapa sawit mungkin menggantikan hutan hujan yang ada.


25 August 2012 (Bernama) Tiga badan bukan kerajaan (NGO) di Sabah Jumat menyatakan sokongan terhadap langkah Jabatan Hutan Sabah mahu mewartakan semula 183,000 hektar Hutan Komersil Kelas 2 yang terlibat dengan kegiatan pembalakan secara besar-besaran, sebagai Hutan Perlindungan Kelas 1 yang menjadikannya kawasan yang dilindungi.
07 Nov 2012 (Insightsabah) Dalam satu inisiatif penting, empat syarikat kelapa sawit Malaysia iaitu IOI Corporation Berhad, TH Group, Kwantas Corporation Berhad dan Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor hari ini, mengumumkan Perjanjian Pemuliharaan Hidupan Liar Malua. Perjanjian ini adalah perkongsian unik dengan BioBank Malua bertujuan untuk meningkatkan perlindungan hidupan liar yang terancam di kawasan Heart of Borneo.
Menurut sumber Jabatan Perhutanan, BioBank Malua ditubuhkan untuk melindungi dan memulihkan Hutan Simpan Malua. Projek itu bermula pada 2008 yang meliputi kawasan seluas 34,000 hektar, kebanyakannya tanah pamah dipterokarpa yang terancam di Sabah dan terletak di Heart of Borneo, bahagian Malaysia.
Sabah merupakan pengeluar minyak kelapa sawit utama untuk Malaysia. Bukan itu saja malahan Sabah adalah pengeluar hasil kelapa sawit ke-3 Dunia. Ini membuktikan Sabah sememangnya berpotensi besar dalam perladangan kelapa sawit. Program pemulihan hutan tetap tidak dilupakan walaupun Sabah menjadi pengeluar hasil kelapa sawit utama negara dan dunia. Itulah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri dibawah kepimpinan Datuk Seri Musa Hj Aman.

23 May 2012 (Bernam) Menurut Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), pada 2009, Sabah mempunyai kawasan penanaman kelapa sawit terbesar berbanding negeri lain, seluas 1.36 juta hektar daripada 4.69 juta hektar keluasan tanaman di seluruh negara. 

Hasil juga secara umumnya lebih kukuh pada purata 4.3 tan sehektar pada 2010 - tertinggi berbanding negeri-negeri lain di Malaysia. Sabah Timur dikenal pasti sebagai lokasi baik untuk kelapa sawit, terutama di Tawau, Lahad Datu dan Sandakan.
Sabah muncul sebagai peneraju dalam usaha memajukan pengurusan ekosistem semula jadi dan dalam mengurus hutan sebagai kawasan simpanan air, karbon serta biodiversiti, bukan semata-mata sebagai sumber balak.

BLOG SABAH: <b>di negeri sabah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2013 01:48 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KEKOSONGAN JAWATAN <b>DI</b> JABATAN KERAJAAN <b>NEGERI SABAH</b>

Posted: 04 Apr 2013 05:41 AM PDT

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berasal dari Sabah yang berkelayakan dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan untuk mengisi kekosongan jawatan di Jabatan Kerajaan Negeri Sabah seperti berikut :-
Bilangan Kekosongan : Enam (06) Jawatan
Tempat Kekosongan: Seluruh Sabah
2. Jururawat Masyarakat Gred U19
Bilangan Kekosongan : Tiga (03)
Tempat kekosongan : 2 Jawatan di Tawau, 1 Jawatan di sembulan, Kota Kinabalu
Tarikh tutup 11 April 2013

Jawatan Kosong 2013 <b>di</b> Suruhanjaya Perkhidmatan Awam <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2013 03:10 AM PDT

Jawatan Kosong 2013 di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah (SPAN)

Jawatan Kosong 2013: Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri (SPAN) pada mulanya telah ditubuhkan atas Perintah Dewan, the North Borneo (Public Service Commission) Order in Council, 1963, yang diwartakan pada 1 Mac 1963 dalam Warta Kerajaan Bil. S. 43/63.Selepas Negeri Sabah mencapai kemerdekaan menerusi Malaysia pada 31 Ogos 1963, pewujudan SPAN diperuntukkan pula di bawah Bahagian (I), Artikel 36(1) Perlembagaan Negeri Sabah.

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berasal dari Sabah yang berkelayakan dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan untuk mengisi kekosongan jawatan di Jabatan Kerajaan Negeri Sabah seperti:

// ]]>

Nama Jawatan :

.JURUTERA (AWAM)

Gred :

.JA41

No. Notis SPA :

.001/2013

Klasifikasi :

.KEJURUTERAAN

Kumpulan Perkhidmatan :

.PENGURUSAN DAN PROFESIONAL

Taraf Jawatan/Bil. :

.TETAP (6)

.

Tarikh Tutup Permohonan :

.11 April 2013

Nama Jawatan :

.JURURAWAT MASYARAKAT

Gred :

.UA19

No. Notis SPA :

.002/2013

Klasifikasi :

.PERKHIDMATAN PERUBATAN DAN KESIHATAN

Kumpulan Perkhidmatan :

.SOKONGAN

Taraf Jawatan/Bil. :

.TETAP (3)

.

Tarikh Tutup Permohonan :

.11 April 2013

CARA MEMOHON

Permohonan hendaklah dibuat secara ONLINE SAHAJA dengan melayari
Laman web SPANS di alamat http://www.jawatan.sabah.gov.my/.
Kemudahan untuk memohon secara on line ini ada disediakan secara percuma di pejabat :

Urus Setia
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah,
Tingkat 3, Blok B, Wisma MUIS,
Peti Surat 10998,
88811 KOTA KINABALU.

Salinan sijil – sijil Asal (sijil lahir / kad pengenalan pemohon / kad
pengenalan kedua ibubapa [sijil mati jika berkaitan] / sijil-sijil akademik dan
dokumen – dokumen lain yang berkaitan dan disyaratkan dalam iklan ini HANYA
dibawa apabila anda berjaya dipanggil untuk ditemuduga kelak.

Permohonan yang diterima daripada calon – calon yang TIDAK MEMENUHI kelayakan yang disyaratkan dalam iklan ini tidak akan dilayan.
Hanya calon-calon yang layak selepas TAPISAN SAHAJA akan dipanggil untuk temuduga.
Pemohon – pemohon yang tidak mendapat sebarang jawapan selepas
EMPAT BULAN dari tarikh tutup iklan, hendaklah menganggap
permohonan mereka tidak berjaya.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN TIDAK LEWAT ATAU PADA 11 April 2013

Sila klik sini untuk maklumat penuh dan sumber iklan jawatan kosong 2013 ini.

———————————————————————————————-

Jgn ketinggalan utk mendapatkan pemberitahuan jwtn kosong di negeri anda.Isikan langganan email di sini
->> http://bit.ly/QH82aX

———————————————————————————————–

Jawatan Kosong 2013

from your own site.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved