ads

Rabu, 13 Mac 2013

10 di sandakan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di sandakan - Google Blog Search


Dr MiM: PERTEMPURAN BERDARAH MEREBAK KE <b>SANDAKAN</b> <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2013 01:18 AM PST

Sebelum ini MiM telah mendedahkan pengakuan Nur Misuari, Pengerusi Moro National Liberation Front (MNLF) tentang penglibatan askar MNLF di dalam pencerobohan di Sabah.

Bagaimana pun, The Manila Times, portal berita Filipina sekali lagi melaporkan penyertaan askar MNLF di Sabah.

Di antara terjemahan laporan The Manila Times :
Krisis di Sabah telah bertukar beberapa bandar ke dalam zon pertempuran sebagai Malaysia memperhebatkan kempen untuk mengusir penceroboh bersenjata Filipina.
Krisis bertukar arah untuk menjadi lebih teruk apabila pertempuran merebak ke lebih banyak kawasan selepas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) menyertai pertempuran dengan menggerakkan askar mereka ke Sabah untuk menyokong kesultanan Sulu. 
Kesultanan telah mula memanggil pertempuran di Sabah Sultan Jamalul Kiram Spring, sempena Spring Arab Spring yang mencetuskan revolusi dan bantahan ganas di beberapa negara Arab pada tahun  2010. 

Menurut Abraham Idjirani, jurucakap Sultan Jamalul Kiram III, pertempuran antara tentera Malaysia dan anggota Tentera Diraja Sulu telah mencapai Sandakan, bandar kedua terbesar di Sabah. 
"Ini adalah Kesultanan Jamalul Kiram Spring. Kami lakukan ini atas nama rakyat Filipina," Idjirani kepada pemberita. 
Idjirani berkata sehingga hari Ahad, Sandakan telah bertukar menjadi zon perang yang lain walaupun sebagai "pertempuran Semporna" kekal di jalan buntu. 
Untuk mengelakkan kehilangan nyawa, Setiausaha Hal Ehwal Luar Albert del Rosario telah terbang ke Kuala Lumpur pada hari Isnin untuk bercakap dengan pegawai-pegawai Malaysia dan rayuan untuk toleransi maksimum bagi pengikut sultan. 
Tujuh orang dilaporkan terbunuh dalam pertembungan di bandar Semporna pada hari Sabtu sebagai anggota polis Malaysia juga telah mengikuti beberapa penceroboh bersenjata di pekan Kunak. 
Laporan mengatakan bahawa Semporna telah bertukar menjadi bandar hantu selepas pertempuran pada hari Sabtu kerana penduduk melarikan diri dari kawasan itu kerana mereka takut juga boleh ditangkap dalam persengketaan senjata. 
MNLF mendakwa bahawa orang mereka dapat memasuki Sabah pada hari Ahad.
Kumpulan itu berkata bahawa bantuan dari Mindanao telah melanggar kordon keselamatan Malaysia di Sandakan dan menyerang hendap dua trak askar yang dimiliki oleh Rejimen Tentera Wataniah Malaysia. - seterusnya
Sila baca laporan penuh The Manila Times : KLIK SINI

Persoalan besar sekarang ialah chain of command yang pasti memalukan Nur Misuari, pengerusi Moro National Liberation Front (MNLF). Beliau dilihat gagal mengawal dan memerintahkan askar-askar beliau untuk tidak serta di dalam pencerobohan di Sabah.

Beliau mendakwa menyokong keamanan tetapi dalam masa yang sama merelakan pengikut-pengikut beliau turut serta melanggar kedaulatan negara Malaysia.

Beliau juga menghina Al Haj Murad, pengerusi Moro Islamic Liberation Front (MILF) yang kononnya boneka kerajaan Filipina dan Malaysia yang secara langsung turut menghina kita rakyat Malaysia.

Inikah karakter seorang pemimpin yang boleh dipercayai?

Malah, sehingga di saat MiM menulis artikel ini, kenyataan jurucakap Jamalul Kiram III yang mendakwa bahawa pertempuran melarat ke Sandakan ternyata bercanggah dengan laporan pihak berkuasa Malaysia.

Media perdana melaporkan bahawa kira-kira 20 mayat pengganas Sulu setakat ini sudah ditemukan beberapa jam selepas serangan dilakukan oleh pasukan keselamatan ke atas kumpulan penceroboh itu di Kampung Tanduo di sini awal pagi.

Sumber Utusan Online memberitahu, operasi pembersihan masih diteruskan bagi mencari saki-baki pengganas.

Ketua Polis negara telah mengesahkan sehingga kini pasukan keselamatan masih tidak menemui mayat ketua penceroboh, Raja Muda Azzumudie dan pimpinan lain dalam serangan udara yang dilancarkan ATM di Kg Tanduo.

Timbul juga perumpamaan baru tentang kaitan di antara seorang politik yang kecewa di Selatan Filipina dengan seorang pemimpin politik pembangkang yang juga kecewa di dalam politik beliau di Malaysia.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved