ads

Ahad, 28 Oktober 2012

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


Shahzan hafiz Blog..: 10 Tempat menarik <b>di KOTA KINABALU</b> <b>...</b>

Posted: 09 Oct 2012 12:00 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t.

Setelah hampir setahun aku berada di kota kinabalu sabah ni.. bekerja sambil melancong.. kali nie aku ingin bercerita tentang 10 destinasi yang menarik di kota kinabalu sabah yang sempat aku melawat bersama2 kawan2... skop dia hanya di kota kinabalu sabah sahaja tidak lebih daripada itu..

Bismillah..

1. GUNUNG KINABALU (KINABALU PARK & PASAR SAYUR)


KINABALU PARK yang terletak di kundasang adalah tempat yang wajib dikunjungi bila berada di KK... Cuaca yang sejuk dan nyaman serta keindahan permandangan mmg dapt merelease kan stress kat otak ni... Kamera DSLR mmg wajib ditry kat sini sbb dapat shoot permandangan yang cantik.. dan cuaca dia lebih kurang sejuk seperti cameron dan genting highland.. Anda boleh menyinggah ke PASAR SAYUR DAN BUAH yang terletak di bahu jalan ketika pergi dan balik  dari Kinabalu park.. 



Di sini juga terdapat tempat SUSU LEMBU yang 'Pure' (macam new zealand lembu nya) dan bley beli susu fresh. Ada juga beberapa destinisi lain di sini yang sangat menarik cumanya kene lalu bukit yg curam sahaja halangannya.. kalo okey then anda bley pergi ke kawasan tanaman LADANG TEH DAN SAYUR disini.. 

2. RANAU - (PORIM & CANOPY WALK)


Di ranau ni tedapat 2 tempat yang kamu bley kunjungi iaitu PORIM - KOLAM AIR PANAS dan juga CANOPY WALK (tali tergantung atas pokok yang super tinggi dan anda akan menyeberangi nya menggunakan jambatan atau titi yang disediakan- kalo lemah semangat jgn naik!).... kalo masa cuti sekolah.. adalah tidak disarankan pergi ke tempat ini.. sbb depenuhi orang ramai.. huhu xprivacy.. tapi okey je.. cuma bersesak sikit... 

3. PULAU - (MANUKAN DAN MANUTIK)

 Di sabah ni bab pulau.. mmg cantik dan terbaik.. disebabkan itu ia dipenuhi pelancong xkiralar waktu tu weekend atau weekday.. kalo kamu datang tengah hari.. mesti ramai yang bersidai kat tengah pantai tue.. so pakai sunglass k.. yang selalu datang kat sini permerhatiannya adalah orang korea, jepun dan eropah.. huhu :P

 Dua pulau ni xde perbezaan sangat cumanya kalo kamu nak pergi perlu menaiki boat yang disediakan.. shuttle boat nie akan bawa anda pergi ke manukan dan seterusnya manutik.

4. PASAR FILIPINE... PASAR IKAN KERING & MASIN


Kat sini aku dgn member2 makan sekali sahaja tp harga dia kira okey dan sedap juga.. yang penting pilih tempat yang paling xmencurigakan dari segi kebersihan.. takut sakit perut.. menarik tu mungkin sbb ramai orang jual ikan bakar dan segala jenis makanan laut yg dibakar.. agak unik.. dan kat sini setiap malam akan dibuka, kalo bosan xtau nak buat apa.. ley jalan2 di kawasan ini..  Tempat ni bersebelahan dengan PASAR FILIPINE dan mmg xsahlar kalo xshopping ke tempat ni.. ikan bilis dan ikan masin yang berkualiti ada di jual kat sini.. senang citer kalo 1kg ikan bilis dah siap kopek rm20.. kene pandai deal dengan tukang jual.. kalo bley speak sabah k..

5. PASAR MALAM - PASAR JUAL MUTIARA
Pasar ni juga tidak jauh dari Pasar philipine.. Tempat lain bley jadi sangat mahal.. kene pandai memilih tempat.. tapi setelah diselidik ada satu kawasan ni jual mutiara yang paling murah dan berbaloi. Berdekatan dengan hotel (lupa dah nama dia).. tapi harga mmg berbeza siap dapat extra atau free lagi..

6. PANTAI TANJUNG ARU


Terdapat 3 slot xsalah saya untuk pantai tanjung aru.. pantai pertama sangat happening.. kamu bley beli jeruk dan kopok lekor dan ada kawasan makan yang luas.. dan dihadapannya adlah pantai tanjung aru yang sgt bersih dan putih.. pantai kedua dan ketiga kawasannya lebih tenteram dan nyaman.. sesuai untuk berpiknik dan bbq (angin dia kuat, senang nak buat bara api)

7. PANTAI TANJUNG LIPAT..

kawasan ni lebih sesuai ketika diwaktu malam.. tempat yang sesuai untuk pasangan kekasih "CANDLE LIGHT DINNER"... romantik.. makanan dia xder sedap mana..tp tempat dia ok juga.. romantik..

8. KEPAH BAKAR DAN AIR KELAPA BAKAR
Selalunya orang yang datang ke sini nak melancong... diorang akan singgah tempat yang diorang rasakan unik.. kat sini juga agak uniknya dimana dapat rasa keenakan rasa KEPAH bakar dan Air Kelapa bakar atau sejuk yang terbaik bila dirasa bersama.. terletak berdekatan dengan politeknik kota kinabalu dan terletak di sepanjang bahu jalan on the way ke tuaran dari poli kk.....

9. Bukit Bendera Kota Kinabalu
Ni kira check point bagi orang di KK.. nak tengok permandangan bandar kota kinabalu dari atas bukit.. sambil menghirup udara segar.. tempat nie mmg sesuai utk para pelancong mengambil gambar dan berehat sebentar...
Inilar tempat dimana kami dibawa oleh En. Ali bin Hamzah (orang yang paling mengambil berat ke atas kami yang baru terkontang kanting kat bumi sabah nie.. terima kasih abg Li.. u are the best...) en.Khalil (KJ paling sporting..) dan Rashid (Li bezfrend juga byk menolong.. thankz).. 

10. Jesselton Point...

Tempat merilexkan mind sambil minum kopi dan membaca buku.. tempat menghilangkan stress.. yup.. suasana yang tenang dan tempat hangout dengan member yang sesuai.. 
harga makanan xterlampau mahal wpun mostly mahal.. tp okey lar worth it.. hee.. 
selamat mengunjungi Sabah..... :)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved