ads

Ahad, 20 Mei 2012

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


KEPUTUSAN SARINGAN AKHIR MTQ <b>NEGERI SABAH</b> « ABU <b>...</b>

Posted: 16 May 2012 08:39 AM PDT

Berbeza sedikit daripada tahun-tahun sebelumnya, Majlis Saringan Akhir Qari-Qariah kali ini diadakan di Dewan Saadah Wisma MUIS dua hari berturut-turut  pada semalam dan hari ini dan berhampiran masa dengan Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Negeri Sabah yang akan diadakan pada 17 dan 18 Mei 2012 (khamis dan jumaat). Majlis kali ini menghimpunkan 36 qari qariah dari seluruh Sabah dan 3 daripada mereka menarik diri kerana uzur syarie.

Tahun lalu dan beberapa kali sebelumnya tilawah saringan akhir diadakan di Masjid Negeri Sabah sebulan sebelum tilawah negeri. Selain itu kali ini, tilawah saringan akhir memilih 10 qari dan qariah terbaik berbanding hanya 8 orang pada tahun-tahun lalu. Sementara di bilik penghakiman tingkat 5 Wisma MUIS, Ustaz Ibrahim Kisab Imam Besar Masjid Negeri Sabah mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Allahyarham Datuk Haji Asmali Bachi yang kembali kerahmatullah awal tahun ini.

Selesai penghakiman, kami tidak lupa menghadiahkan al-fatihah kepada deretan para alim ulama yang pernah terlibat dalam penghakiman di majlis tilawah pelbagai peringkat di Sabah. Semoga Allah merahmati para tuan guru yang kami kasihi atas curahan ilmu yang mereka sampaikan antaranya Tuan Guru Datuk Haji Ahmad Othman, Datuk Haji Asmali Bachi, Ustaz Umar Sidik, Tuan Guru Ustaz Haji Muhammad Nawawi Muhammad, Ustaz Haji Nahar Mantamin, Ustaz Abdin Umar, Ustaz Zawawi Muhammad dan lain-lain yang telah mendahului kita.

Saringan Akhir – Komen Saya

Sesetengah qari dan qariah masih melakukan kesilapan mudah sehingga menyebabkan markah mereka dipotong. Antara perkara asas dalam bidang tajwid yang wajar diambil berat ialah  hukum-hukum mad (kerana ada lagi yang membaca mad asli lebih daripada 2 harakat), hukum ghunnah, sifat dan makhraj huruf seperti qalqalah, tafasyyi, hams dan lain-lain.

Dari segi peraturan penghakiman tilawah, markah penuh tajwid ialah sebanyak 40 markah, iaitu tertinggi berbanding tarannum (25 markah), fasohah (20 markah) dan suara (15 markah). Seorang qari dan qariah yang bijak patut mengambil kira perkara-perkara ini. Tarannum hendaklah menuruti tajwid, bukan tajwid yang menuruti tarannum. Jika tidak, akan berlakulah kadar ghunnah yang berlebihan atau kadar mad yang berlebihadan daripada yang sepatutnya.  Jika qari dan qariah boleh menjaga perkara seumpama ini, banyak markah mereka dapat diselamatkan.

Kami melihat persaingan yang sengit di kalangan qari kerana 10 peserta mendapat markah melebihi 70%, berbanding qariah, hanya seorang (johan yang memperolehi markah melebih 70%. Satu sisi yang lain, lebih separuh peserta adalah golongan muda, dengan harapan masa depan yang cerah untuk dunia majlis tilawah al-Quran khususnya di negeri Sabah.

10 peserta berikut akan bersaing pula dalam MTQ Peringkat Negeri Sabah :

QARI :

1. Mohd Raffe Ghalil Abbas  : 80.6%

2. Haji Abdullah Abdul Wahid : 79.1%

3. Mohd Syahriansyah Apin : 78.5 %

4. Saidin Haji Arpha : 75.8%

5. Abdul Basith Harisah : 75.8%

QARIAH :

1. Nurfatin Izzati Rablin :  79.6%

2. Soufiza Haji Mausin : 68.6%

3. Hajah Jalimah Muammat : 66.5%

4. Sharifah Raini Sh Doki : 65.3%

5. Saadah Johan : 65%

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved