ads

Isnin, 12 September 2011

10 di tambunan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


Lontugi.com » Blog Archive » Kolej KDM akan dibina <b>di Tambunan</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2011 08:29 PM PDT

Posted on May 29, 2011 | Category: Pendidikan

TAMBUNAN: Kolej Kadazandusun Murut atau Kolej KDM akan dibina di kawasan Kaingaran, di sini, kata Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Beliau berkata pegawai Daerah Tambunan telah diarah untuk mengenalpasti lokasi sebenar pembinaan kolej itu.

"Saya sendiri akan buat tindakan susulan (follow-up) perkara ini dengan pihak yang berwajib untuk memastikan cadangan penubuhan Kolej KDM ini dapat direalisasikan," katanya yang juga pemimpin Agung Kadazandusun Huguan Siou.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Pesta Kaamatan peringkat derah Tambunan di sini Sabtu.

Persatuan Kebajikan dan Pendidikan Kadazandusun dan Murut (Pekadin) sebelum ini mencadangkan penubuhan Kolej KDM di Sabah untuk membantu menyerlahkan peranan masyarakat Kadazandusun dan Murut dalam pendidikan seiring dengan negara untuk menjadi sebuah negara maju menjelang 2020.

Terdahulu, Persatuan kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA) menggesa kerajaan agar mengiktiraf Huguan Siou dengan mewujudkan Huguan Siou sebagai sebuah institusi yang diperakui kerajaan Persekutuan.

Pengerusi Perhubungan KDCA Tambunan, Daniel Kinsik berkata pengwujudan institusi Huguan Siou bukan sahaja mengiktiraf peranan masyarakat Kadazandusun dalam menyumbang kepada pembangunan negara tetapi juga memastikan keterlibatan langsung masyarakat itu. – BERNAMA

Sumber: mstar

» Filed Under Pendidikan

Leave a Reply

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved