ads

Selasa, 20 September 2011

10 di kunak - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kunak - Google Blog Search


Everything about kunak: Mamalia Terancam <b>di Kunak</b>

Posted: 11 Jul 2011 10:13 PM PDT



Orang Utan di Ladang Sapang - Dalam tahun hujung 1980an kalau tidak silap, semasa saya temankan arwah bapak membersihkan bekas hutan pembalakan seorang tokey cina di Sapang, saya sempat melihat sendiri beberapa ekor kawanan Orang Utan di kawasan tersebut dan ini membuktikan bahawa daerah Kunak suatu ketika dahulu memang pernah menjadi habitan jenis primat ini. Cuma mungkin kelekaan dipihak kita maka sehingga hari ini, orang Kunak seperti saya hanya dapat melihat haiwan istimewa ini dengan lebih dekat lagi itupun jika saya ke Sepilok Sandakan Sahaja.

Memerang - Juga dikenali sebagai Anjing laut bagi kebanyakkan kita yang mungkin agak keliru dengannya sedangkan anjing laut hanya terdapat di Kutub Utara dan Selatan bumi. Memerang jenis Lutra Sumatrana ini mulanya suda dianggap pupus sehinggalah pada 1998 baru ia diasahkan masih ada di sepanjang pantai paya bakau Kunak. Untuk melihatnya dengan sendiri anda boleh berkunjung seawal pagi ke Pasar Ikan di Kg. Pangkalan, dimana hanya pada waktu itu sahaja mamalia berdarah panas ini akan mencari makan di bawah kolongan pasar dan dan rumah disini. Mungkin juga disebabkan keluasan habitan paya bakau di Kunak yang semakin mengecil maka haiwan yang terkenal dengan sifat pemalu ini sudah mulai membuang sifat tersebut.

Buaya Tingkayu - Buaya raksasa ini telah diburu pada 1925 di muara Sungai Tingkayu dan di bawah terus ke Sandakan. Beberapa tahun lepas kita selalu mendengar mengenai beberapa serangan buaya di kawasan sungai ini yang cukup menggerunkan dan melihat kepada saiz nenek buaya ini, tentu kita suda dapat mengagak betapa sungai-suangi di sekitarnya memang tempat raja sungai ini bermaharajalela dan tidak mustahil mungkin saiz seperti ini masih terdapat disana asalkan habitat semulajadinya tidak kita binasakan.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved