ads

Sabtu, 30 Julai 2011

di negeri sabah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


IJTIMA&#39; HARAKI PERTAMA WADAH DAN ABIM <b>NEGERI SABAH</b> « Wadah <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2011 05:37 PM PDT

Datuk Sri Nasir Tun Sakaran merasmikan Seminar tersebut dengan memukul gong dan diperhatikan oleh Tn Hj Sainuri bin Hj Yahmin Pengerusi WADAH Negeri Sabah dan Dr.Abdullah Bede YDP ABIM Negeri Sabah.

SEMINAR DAKWAH : ISLAM SEBAGAI AGAMA RISALAH | FORUM: ISLAM AGAMA RISALAH DALAM KONTEKS BORNEO SEMPENA IJTIMA' HARAKI PERTAMA WADAH DAN ABIM NEGERI SABAH

Oleh: Sainuri Bin Yahmin

Islam telah disebarkan oleh pedagang daripada Negara Arab, India dan China sejak abad ke 10 masehi. Islam telah wujud si pesisir pantai Laut China Selatan 977M mengikut rekod sejarah Dinasti Sung (960-1279M), ini disebabkan Negara bernama Pu-Ni pernah menghantar rombongan ke negeri China semasa pemerintahan dinasti Sung yang di ketuai oleh seorang yang bernama Pu Ali (Abu Ali). (Wacana Sejarah: Kedatangan Islam di Borneo-Arkib Negeri Sabah :2010).

Kewujudan Islam di Borneo ditandai melalui pemerintahan Sultan Muhammad Shah pada tahun 1368M di Brunei. Asalnya beliau adalah seorang Raja Borneo yang bernama Awang Alak Betatar. (Wacana Sejarah: Kedatangan Islam di Borneo-Arkib Negeri Sabah :2010).

Mengikut Cesar Adib Majul, Negara Filipina menerima Islam daripada pedagang Islam yang melalui kepulauan Filipina dalam perjalanan berniaga ke Negara China. Pendakwah daripada Borneo jugak memainkan peranan menyampaikan Islam ke Filipina. Mereka digelar Makhdumin. (Cesar Adib Majul : 1973)

Penyampaian ajaran Islam ke Sabah berlegar di sekitar persisiran pantai dan kuala-kuala sungai sahaja. Ini adalah disebabkan struktur muka bumi yang bergunung ganang susah untuk dikunjungi. (Wacana Sejarah: Kedatangan Islam di Borneo-Arkib Negeri Sabah :2010).

Islam dipercayai sampai ke Sabah pada abad ke 15. Ini diperkuatkan dengan penemuan manuskrip tulisan jawi dalam bahasa Idahan di Teluk Darvel Lahad Datu yang bertarikh 1408M (Muhiddin Yusin : 1990). Suku kaum yang pertama memeluk Islam ialah suku kaum Idahan dan di ikuti oleh suku kaum Bajau dan Suluk. (Wacana Sejarah: Kedatangan Islam di Borneo-Arkib Negeri Sabah :2010).

Bukti lain yang menunjukkan Islam telah dating lebih awal ke Sabah ialah melalui sejarah penentangan terhadap penjajah yang dipelopori oleh Datu Tating, Datu Baginda Putih, Pengiran Syahbandar Hassan, Haji Saman, Syarif Osman, Mat Salleh, Pak Musa, Embo Ali dan lain-lain di sekitar tahun 1775 hingga tahun 1915.

Kegiatan menyampai risalah Islam di teruskan melalui Parti Barisan Pemuda (BARIP) pada tahun 1946. Di ikuti oleh Persatuan Islam Putatan (PIP), Persatuan Islam Tawau (PIT), Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Jamaah Tabligh, Darul Arqam, Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM) dan lain-lain.

Pada tahun 1880-an penduduk Islam Sabah hanya berjumlah 35% daripada keseluruhan penduduk. Pada tahun 1960-an penduduk Islam bertambah kepada 38%. (Saharudin dan Muddin : 2007)

Jumlah Penganut Islam bertambah melalui usaha dakwah parti politik dan NGO-NGO tempatan dan NGO-NGO yang berpusat di Semenanjung Malaysia.

Para VIP dan peserta yang menghadiri Seminar Dakwah: Islam sebagai agama risalah sempena ijtima' Haraki Pertama Wadah dan ABIM Sabah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved