ads

Jumaat, 1 Julai 2011

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


Bangunan Bersejarah <b>di Kota Kinabalu</b> - Menara Jam Atkinson <b>...</b>

Posted: 01 Jul 2011 01:14 AM PDT

Assalamualaikum... Kalau kamu datang ke Kota Kinabalu, bagi yang jenis suka ronda tempat-tempat menarik tu, bolehlah datang jenguk-jenguk, gambar-gambar, posing-posing depan Menara Jam Atkinson yang terletak berdekatan dengan Padang Merdeka, Kota Kinabalu ni. Menara ni terletak betul-betul dalam bandaraya Kota Kinabalu. Kalau setakat duduk kat hotel ataupun backpacker dalam bandaraya Kota Kinabalu, tiada masalah la nak ke tempat ni dengan hanya berjalan kaki.

Kalau dah penat berjalan tu, jangan lupa singgah untuk makan malam di Pasar Malam Filipino. Perghhhh, di sinilah dia syurga makanan laut di Kota Kinabalu yang menawarkan pelbagai jenis ikan, sotong, ketang, udang panggang/bakar dengan harga yang sangat murah. Engkau orang makanlah sampai muntah hijau kat situ!

Okeh, berbalik kepada Menara Jam Atkinson ni, atau dalam bahasa kampung saya, Atkinson Clock Tower (ekekekeke). Jom baca sejarah di sebalaik pembinaan menara ni...
Bangunan menara jam ini telah mula dibina pada tahun 1902 dan siap pada tahun 1905. Pada asalnya, ia dibina sebagai tanda untuk memperingati Pegawai Daerah Kota Kinabalu (dulunya Jesselton) yang pertama, Encik Francis George Atkinson yang meninggal dunia akibat 'demam Borneo' (malaria) ketika berusia 28 tahun. Bangunan ini dibina hasil sumbangan orang ramai. Jam asal di menara ini yang disumbangkan oleh ibu Atkinson telah diganti dengan yang baru pada tahun 1964. Jam ini telah mula berfungsi pada 19 April 1905 ketika masih dalam pembinaan. Pada asalnya, menara jam ini dibina daripada kayu Mirabau (Merbau) dan berketinggian 157 meter (48 kaki). Selepas dibina dan melalui pembaikan dan pembaharuan yang menyeluruh, bentuk permukaan asalnya telah mengalami perubahan yang besar. Pada tahun 1979, pihak Muzium Sabah telah mengambil alih penjagaan dan pemeliharaan menara jam ini. Tapak bangunan ini telah diwartakan sebagai Simpanan Kerajaan pada Ogos 1983.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved