ads

Rabu, 31 Oktober 2012

10 di kota belud - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


sabahkini.net: EKSPO 3-DALAM-1 <b>DI KOTA BELUD</b> 10 NOV

Posted: 31 Oct 2012 07:03 PM PDT

KOTA BELUD : Ekspo Pengajian, Kemahiran dan Kerja selama sehari akan diadakan di Dewan Tun Said pada hari Sabtu, 10 November, bermula dari jam 8.00 pagi.
Dianjurkan oleh Yayasan Kota Belud, sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO), ekspo itu bertujuan membawa kolej dan institusi pengajian tinggi, pusat latihan kemahiran serta majikan untuk bertemu dengan pencari kerja dan mereka yang berminat untuk melanjutkan pelajaran.
"Kami memilih untuk mengadakan ekspo tiga-dalam-satu untuk memberi peluang kepada Pelajar Tingkatan Lima dan Enam, pelajar lepasan sekolah dan pencari kerja mendapat maklumat yang mereka perlukan di satu tempat,"  kata Pengerusi Yayasan Kota Belud, Datuk Salleh Said Keruak.
"Ini satu peluang yang baik untuk belia kita datang ke ekspo ini kerana jika tidak, mereka mungkin terpaksa mencari maklumat di tempat lain atau pergi ke  ibu negeri dan ini akan menjadi satu beban kepada mereka akibat kos perjalanan yang mahal."
Salleh berkata beliau menghargai sokongan yang diberikan oleh Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat, terutama Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Yee Moh Chai, yang memberi sokongan melalui agensi-agensi di bawah portfolio kementeriannya.
"Saya juga gembira Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Jabatan Tenaga Kerja Sabah membantu kita sebagai rakan kongsi kerana mereka mempunyai maklumat penting yang boleh member manfaat kepada belia-belia kita," tambahnya.
"Untuk mencapai sasaran 40 peratus pekerja mahir menjelang 2020, JPK telah melancarkan SkillsMalaysia – salah satu inisiatif bagi meningkatkan tahap kesedaran masyarakat serta menyerlah peluang-peluang dalam bidang vokasional kepada pelajar-pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dan untuk menaiktaraf keberdayaan pekerja mahir sedia ada."
Sementara itu, JTK Sabah akan membantu menjalankan sesi penulisan ringkasan atau resume bagi pencari kerja serta mempamirkan dan mempromosikan kegiatan yang dapat menyokong dan membantu pekerja.
Datuk Yee Moh Chai, yang juga Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat, dijangka hadir sebagai tetamu kehormat pada majlis itu.
Antara yang akan membuat pameran pada Ekspo itu adalah Agensi Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (Sedia), Jabatan Perhutanan, Yayasan Sabah, Kementerian Pelancongan, Kebudayaan, dan Alam Sekitar (mempromosikan program homestay), sementara majikan yang mencari pekerja adalah Sawit Kinabalu, Sabah Softwoods, Sabah Electricity Sdn Bhd dan lain-lain lagi.
Kolej dan institusi pengajian tinggi yang telah mengesahkan penyertaan mereka adalah Kolej Yayasan Sabah, Aseana, Segi, Sidma, Masterskills, Asian Tourism Institute, Mahsa, UMS, UMS Link, Ascot Akademi, Institut Latihan Perindustrian KK dan Institut Pertanian Sabah.
"Saya gembira melihat sokongan yang baik daripada agensi-agensi kerajaan dan sektor swasta kerana perkongsian pintar di antara mereka dan Yayasan Kota Belud pasti akan melangkah jauh ke arah meningkatkan pembangunan belia kita, terutama sekali melalui penyediaan peluang-peluang pendidikan tinggi dan latihan kemahiran.
Ruangan penyertaan untuk kolej atau institusi pengajian tinggi serta majikan adalah terhad. Mereka yang berminat boleh menghubungi 016 814 0957 untuk maklumat lanjut.

10 di kota kinabalu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


Hilang Beg Pakaian <b>di Kota Kinabalu</b> Airport @Airasia

Posted: 31 Oct 2012 04:01 AM PDT

Update: Pukul 11.00 malam tadi, Airasia Kota Kinabalu call dan cakap based on response from Airasia KL and Kuching, beg saya tu tersalah hantar ke Kuching Airport. Tak apalah, janji benda alah tu tak hilang, pasal tindakan lanjut kita fikirkan kemudian. Anyway tadi pun dah beli seluar, baju, tie dan pakaian lain untuk sementara waktu. Nanti sebelum nak balik KL esok, bolehlah pi ambil beg tu kat Kota Kinabalu Airport.

Previous Entry
Tadi baru sahaja sampai di Kota Kinabalu Airport menaiki flight Airasia from LCCT. Sungguh tak dijangka tunggu punya tunggu beg pakaian yang di check-in dalam kapal terbang tak sampai.

First time jadi macam ni. Alamak, esok ada urusan kerja kena lakukan. Semua pakaian dalam beg tu tapi nasib baik material dan thumb drive ada dalam beg yang satu lagi yang saya bawa naik dalam flight. Dah buat report kepada Airasia kat airport di Kota Kinabalu. Diaorang dah hantar e-mail ke KL untuk inform dan tindakan lanjut.

Nampaknya kejap lagi kena pi cari pakaian untuk urusan kerja esok. Anggaplah ini adalah cabaran hidup.

Ada juga baca kes macam ni, kat Sabah juga, last-last Airasia offer RM45 untuk satu kilo.

10 di nabawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di nabawan - Google Blog Search


sukahati : <b>nabawan</b>-kinabatangan= 340km.

Posted: 14 Oct 2012 03:31 AM PDT

salah satu cabaran yang mesti di tempuhi pasal cinta jarak jauh ni.

pasal cinta jarak jauh ni, kereta yang bagus adalah satu keperluan bukan lagi satu kehendak. kereta tu suda macam darah daging sendiri. jalan raya sabah yang berbukit bukau dan berlubang-lubang sudah sebati dalam diri. ececeh. best juga cinta jarak jauh ni.. banyak masa dalam perjalanan, jadi anggap ja diri sentiasa pergi vacation. haha. lepas tu mungkin juga pasal jarak jauh ni hubungan kami sebelum kawin - selepas kawin masi sama. masih sms tidak pandai berhenti. masih tidak sabar-sabar berjumpa. masih bertukar-tukar gambar mms. masih rasa macam bf dan gf kecuali sekarang kalau keluar dating tiada orang marah hoho. masih tidak pandai masak haha.

tapi kalau fikir pasal perasaan setiap hari ahad iaitu time fred pulang kinabatangan, fikir pasal keselamatan di jalan raya yang risiko tinggi tu, fikir pasal sakit leher dalam kereta tu, fikir pasal rindu 24jam, arghh! tolong la ya Allah, perkenankanlah doa kami, luluskan lah permohonan pertukaran tu :( jadikan lah tempat terbaik bagiku adalah di sisi suamiku. amin.

Selasa, 30 Oktober 2012

10 di kota marudu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota marudu - Google Blog Search


Macam <b>Di</b> KK...: Jalan Pesisir Tuaran-<b>Kota Marudu</b>-Kudat Mangkin <b>...</b>

Posted: 16 Oct 2012 05:34 PM PDT

10 di papar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di papar - Google Blog Search


CELAH GELEGAR: Papan Iklan <b>Papar</b> Menteri Besar Perak <b>...</b>

Posted: 14 Oct 2012 11:51 PM PDT


LUMUT: Tiga papan iklan yang memaparkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir di Manjung di sini ditemui disimbah dengan cat merah pada pagi Isnin.

Satu papan iklan di persimpangan Jalan Lumut-Jalan Iskandar yang memaparkan Dr Zambry dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan moto "Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir, telah disimbah dengan cat merah yang menutupi gambar Dr Zambry.

Dua papan iklan yang turut disimbah dengan cat merah hanya memaparkan wajah Dr Zambry, yang didirikan oleh Majlis Perbandaran Manjung.

Satu ditempatkan di hadapan bangunan majlis perbandaran dan satu lagi di Jalan Sitiawan, dekat Taman Paya Bakau Manjung.

Difahamkan bahawa anggota Umno bahagian Lumut akan membuat laporan polis di Balai Polis Daerah Manjung berhubung insiden itu kemudian pada Isnin.

10 di lahad datu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


sabahkini.net: AWAS WANG PALSU <b>DI LAHAD DATU</b>

Posted: 23 Oct 2012 08:57 PM PDT

LAHAD DATU: Seorang pemilik kedai di Bandar Sri Perdana mengalami kerugian ekoran wang kertas RM100 yang diterimanya adalah palsu. Pemilik kedai Sri Perdana Mini Market, Tan Kok Ming menemui wang palsu berkenaan semasa mengira pendapatan kedainya kira-kira jam 7 malam pada Ahad lalu.
Beliau berkata, selepas menemui wang palsu RM100 itu, dia terus memanggil pekerjanya untuk menyiasat hal berkenaan. Bagaimanapun, pekerja terbabit menjelaskan atas kesibukan pada masa itu, dia hanya menerima wang berkenaan tanpa mengimbasnya terlebih dulu.
Menurut Tan, secara kebetulan semasa berada di salah sebuah bank di bandar ini pada pagi Isnin, dia juga  mendengar perkara yang sama telah berlaku di bank berkenaan, di mana pihak bank telah menemui wang palsu RM100.
Tan memberitahu dia telah memusnahkan wang palsu berkenaan dan menyeru orang ramai supaya lebih berhati-hati dengan urusan yang melibatkan jumlah wang yang banyak. (UB)

10 di keningau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di keningau - Google Blog Search


sabahkini.net: PATI SEMAKIN GANAS <b>DI KENINGAU</b>?

Posted: 22 Oct 2012 10:01 AM PDT

KENINGAU: Seorang wanita nyaris putus tangan kiri akibat ditetak dengan kapak apabila cuba mempertahankan beg tangan dibawanya daripada diragut penjenayah di sebuah pasar raya di sini, kelmarin.
Sebelum kejadian, mangsa berusia 30-an dikatakan mengunjungi sebuah pasar raya sebelum didatangi seorang suspek dari belakang dipercayai warga asing, kira-kira jam 6 petang.
Sumber berkata, suspek menarik beg tangan itu menyebabkan mangsa terkejut dan cuba menghalang.
"Mangsa yang tidak menyedari suspek membawa senjata cuba melawan selain menggenggam erat beg tangannya. Lelaki terbabit yang berang mengeluarkan kapak lalu menetak lengan wanita itu menyebabkan mangsa rebah," katanya.

10 di beluran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di beluran - Google Blog Search


WHEELCHAIR CONFISCATED ONLY FRICTION (RAMPASAN ...

Posted: 30 Oct 2012 03:13 AM PDT


BUKTI.....Manja menunjukkan dua kerusi roda (kiri dan kanannya) yang diterimanya daripada Pejabat Parlimen Beluran dan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Gambar sisipan Pengerusi JKKK Kg Pulau Keniongan, Datu Madlis.
TINDAKAN pemimpin parti pembangkang yang menjelajah keberapa buah kampung termasuk Kampung Pulau Keniogan di DUN Labuk dan Parlimen Beluran sambil menabur pelbagai fitnah dan menghasut rakyat supaya tidak menyokong Barisan Nasional (BN) pada PRU 13 nanti, disifatkan sebagai sudah kehabisan modal.
Walaupun tujuan mereka menfitnah kerajaan BN/UMNO untuk memecahbelahkan perpaduan rakyat yang sedia terjalin sekian lama, namun tidak sedikitpun melemah atau mematahkan semangat terhadap perjuangan para penduduk kampung tersebut, malahan terus setia kepada BN dan UMNO.
Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung Keniogan, Datu Madlis Aziz berkata, mereka membuat dakwaan sesuka hati tanpa mengetahui isu sebenar yang mereka suarakan termasuk di laman sosial dan media alternatif.
"Kami di Keniogan menjalani kehidupan sederhana dalam suasana bersatu padu dan saling memahami serta bersyukur dengan perhatian yang diberikan oleh kerajaan Barisan Nasional dalam membantu penduduk di sini yang kebanyakannya golongan nelayan.
"Janganlah perpaduan kami dipecah belahkan oleh parti pembangkang dengan menabur fitnah dan menggunakan isu yang mereka tidak tahu faktanya," katanya dalam satu kenyataan di sini, kelmarin.
Madlis yang juga Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Beluran berkata demikian bagi mengulas isu yang disiarkan di Sabahkini.net mengenai dakwaan ada pemimpin Umno merampas sebuah kerusi roda milik seorang OKU ketika menghadiri Majlis Angkatan Perubahan Sabah (APS) di pulau itu, baru-baru ini.
Mengulas perkara itu, Madlis berkata soal isu OKU terbabit yang dikenali sebagai Simanja, sebenarnya tiada sesiapa yang merampas kerusi rodanya.
Sebaliknya, OKU terbabit masih memiliki dua lagi kerusi roda yang disumbangkan oleh Ahli Parlimen Beluran Datuk Ronald Kiandee dan terbaru sebuah lagi sumbangan Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Bagaimanapun, beliau berkata pada masa kejadian, OKU itu tidak memakai dua kerusi rodanya, sebaliknya meminjam kerusi roda milik isteri Madlis yang mengalami sakit kaki menyebabkan sukar berjalan sumbangan Hospital Beluran.
Katanya, pada hari yang sama, SiManja telah menggunakan kerusi roda tersebut ketika menghadiri satu majlis yang dianjurkan oleh APS.
Menurut Madlis dia dan isterinya balik ke pulau itu dari Sandakan pada hari yang sama lalu pergi mengambil kerusi roda yang dipinjam oleh OKU itu untuk kegunaan isterinya di rumah.
Beliau berkata siManja kemudian menyerahkan kerusi roda itu dan kemudian mengambil sebuah kerusi roda yang terdapat di rumahnya dengan bantuan penduduk kampung.
Madlis berkata tiada soal merampas kerusi roda dan selain itu, OKU terbabit juga menerima bantuan lain daripada kerajaan iaitu sebuah rumah dibina menerusi Projek Perumahan Rakyat Termiskin dan elaun bulanan daripada Jabatan Kebajian Masyarakat.
Sehubungan itu, Madlis kesal kerana pembangkang mula menggunakan taktik kotor yang hanya pandai mencipta isu yang tidak wujud bagi menjatuhkan imej Ahli Parlimen Beluran dan pemimpin UMNO yang amat prihatin terhadap rakyat. - Sabahkini

Isnin, 29 Oktober 2012

10 di kota marudu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota marudu - Google Blog Search


I LOVE MARUDU: KWSP buka cawangan <b>di Kota Marudu</b>

Posted: 30 Aug 2012 07:43 AM PDT

Satu lagi kemudahan penting telah dibuka di Kota Marudu iaitu KWSP.  Bagi pekerja2 yang mengunakan perkhidmatan KWSP ini sudah tentulah gembira kerana selepas ini tidak perlu meredah jalan ulu kukut untuk ke Kota Kinabalu atau ke Kudat untuk berurusan.

KWSP dibuka untuk kemudahan semua. Setakat ni.. kerja2 akhir sedang mereka uruskan dan belum mula beroperasi. Dijangaka akan mula beroperasi dalam masa terdekat.

P/s: Bank Rakyat sudah pun beroperasi di Kota Marudu.

10 di sandakan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di sandakan - Google Blog Search


Gambar Seminar Pengubatan Islam <b>Di Sandakan</b> Sabah

Posted: 15 Oct 2012 05:20 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Gambar Seminar Pengubatan Islam Di Sandakan Sabah. Posted by Pusat Rawatan Islam Darul Naim (Registered).دار عيادة الاسلام دار النعيم at 05:20 · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook ...

10 di nabawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di nabawan - Google Blog Search


ISU TANAH ADAT <b>DI</b> SABAH - D.K.M. SABAH

Posted: 23 Oct 2012 06:55 PM PDT

1. Apakah yang ditakrifkan sebagai Tanah Adat (Native Customary Rights)?
NCR ialah hak istimewa yang diberikan kepada Anak Negeri Sabah yang telah menetap dan mengusahakan tanah Kerajaan untuk tujuan sara hidup selama tiga tahun berturut-turut dan juga tertakluk kepada seksyen 5,6,13-16, 65 dan 88.
"Section 65. "Customary tenure" means lawful possession of land by natives either by continuous occupation or cultivation for three or more consecutive years or by title under this Part or under the Poll Tax Ordinance, or Part IV of the Land Ordinance, 1913".
2. Berapa jenis dan seluas manakah Tanah Adat di Sabah?
Jenis Tanah Adat dan keluasannya adalah seperti berikut:

 

3. Berapakah jumlah Tanah Adat (NCR) yang telah dimiliki/diluluskan di Sabah sehingga kini?
Jumlah Tanah Adat yang diluluskan ditunjukkan oleh rajah di bawah:
4. Apakah prosedur untuk menuntut tanah NCR ini?
  • Penuntut mestilah seorang Anak Negeri Sabah.
  • Mengemukakan tuntutan bertulis kepada Pejabat Pemungut  Hasil Tanah (PPHT).
  • Mengadakan  Siasatan Tanah (L.E.) melalui laporan lapangan dan pengesahan daripada Ketua Kampung untuk memutuskan tuntutan tersebut.
5. Dimanakah taburan Tanah NCR di Sabah & berapa perserta terlibat?
Taburan Tanah NCR dan peserta yang terlibat seperti berikut:
6. Mengapakah proses penyiasatan ke atas bidang tanah NCR terlalu lama?
Proses penyiasatan mengambil masa yang lama kerana ia memerlukan penuntut memanggil saksi yang ramai dan proses ini mesti melalui proses perundangan di mahkamah.
7. Apakah langkah penyelesaian yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri bagi mengatasi mangatasi pengeluaran geran tanah?
Untuk mempercepatkan proses pemberimilikan tanah syarat NT kepada Anak Negeri Sabah dan menyelesaikan isu NCR, Kerajaan Negeri Sabah, melalui Jabatan Tanah dan Ukur Sabah, telah mewujudkan kaedah pemberimilikan tanah yang baharu iaitu melalui Pemberimilikan Tanah Terancang Fast Track untuk pengeluaran GERAN KOMUNAL.
8. Apa itu Geran Komunal?
Geran Komunal yang telah di bangunkan secara usaha sama antara agensi kerajaan negeri, Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (SLDB) dan anak negeri Sabah tempatan (peserta/benifisiari).
9. Berapa banyakkah Geran Komunal yang telah dikeluarkan dan telah dilaksanakan sehingga kini?
Maklumat pengeluaran GK adalah seperti berikut:
       Geran Komunal di Tongod, Melibatkan satu kawasan seluas 9,120 ekar dengan 1,022 benefisiari.
       Geran komunal di Tenom, Melibatkan empat kawasan seluas 13,453 ekar dengan 1195 benefisari.
       Geran Komunal di Nabawan, Melibatkan dua kawasan seluas 9,000 ekar dengan 444 benefisari.
10. Adakah Kerajaan Negeri merancang untuk mengeluarkan lebih banyak Geran Komunal ini bagi mengatasi masalah kelewatan pengeluaran geran, kos pengukuran yang mahal dan pertindihan permohonan?
Ya. Kerajaan memang merancang untuk mengeluarkan lebih banyak Geran Komunal pada masa akan datang seperti di Kota Marudu, Pitas, Ranau dan Labuk Sugut.
11. Bagaimanakah peserta/benefisiari Geran Komunal akan memperoleh faedah/keuntungan?
Sekiranya benefisiari bersetuju untuk mengadakan usaha sama dengan pihak pemaju, maka mereka akan mendapat keuntungan daripada segi dividen, peluang pekerjaan dan peluang perniagaan.
Sekiranya benefisiari ingin mengusahakan tanah tersebut secara sendiri, maka hasil keuntungan bergantung pada usaha mereka sendiri.
12. Berapa lamakah peserta/benefisiari akan terikat dengan geran ini?
Kekal. Hanya jika mereka sendiri yang memohon untuk mengeluarkan nama mereka daripada senarai dalam Geran Komunal.
13. Bolehkah Geran Komunal ini dipecah-pecahkan/dibahagi-bahagikan kepada individu yang berkenaan?
Geran Komunal boleh dipecah bahagi tertakluk kepada kelulusan Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur.
14. Bolehkah Geran Komunal ini diwarisi oleh ahli keluarga?
Penambahan, penyingkiran dan penggantian benefisiari hanya boleh dilakukan melalui siasatan terperinci oleh Penolong Pemungut Hasil Tanah Daerah berkenaan dan tertakluk kepada kelulusan Pengarah Tanah dan Ukur.
15. Apakah kebaikan Geran Komunal ini?
  • Melindungi kepentingan Anak Negeri Sabah ke atas tanah di kawasan perkampungan mereka.
  • Mengambil kira tuntutan Anak Negeri Sabah ke atas tanah yang dipertikaikan.
  • Memberi peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk luar bandar jika dibangunkan secara usaha sama.
  • Pemberimilikan tanah yang sistematik dan teratur.

10 di penampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di penampang - Google Blog Search


UMNO Online - <b>Penampang</b> Jadi Perisai BN Halang Pembangkang <b>...</b>

Posted: 25 Sep 2012 01:34 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Penampang Jadi Perisai BN Halang Pembangkang Masuk Sabah

Oleh : Ropikah Ahmad

KOTA KINABALU, 25 Sept. – Ketua UMNO Bahagian Penampang, Datuk John Ambrose menegaskan bahawa pakatan pembangkang ditolak oleh rakyat Sabah lantaran isu yang dibawa mereka bukan hanya bersifat negatif tetapi juga mengundang kepada kehancuran dan musibah besar pada masa depan negara dan rakyat Malaysia.

Katanya, bahagian Penampang yang menjadi pintu masuk ke Sabah adalah antara kawasan tumpuan pakatan pembangkang dalam usaha mereka untuk mendapatkan undi dan sokongan daripada rakyat khususnya dalam merealisasikan impian mereka menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Bukan hanya ketua pembangkang iaitu Anwar Ibrahim yang kerap bertandang ke sini tetapi pemimpin dari DAP dan Pas juga acapkali turun malah kelibat anaknya Nurul Izzah juga dilihat cuba mendekati warga Penampang yang kebanyakkan terdiri dari kaum Kadazan," jelasnya kepada UMNO-Online.

Terang beliau yang merupakan satu-satunya ketua UMNO Bahagian beragama Kristian, malangnya percaturan pakatan pembangkang mengundang padah kerana rakyat terang-terangan menolak agenda dangkal mereka yang umpama memperbodohkan diri sendiri.

"UMNO bahagian Penampang mempunyai satu kesatuan bukan saja dengan penglibatan masyarakat Kadazan dan etnik lain di sini tetapi kebersamaan rakyat Sabah menolak agenda pembangkang kerana sedar bahawa mereka merosakkan perpaduan dan kemajmukan yang telah sekian lama diterapkan.

"Kita mahukan kerajaan yang bertanggungjawab sebagaimana pimpinan BN yang sentiasa melihat masa depan, kemajuan dan pembangunan rakyat dan bukannya bertumpu semata-mata kepada isu remeh sebagaimana diketengahkan oleh Anwar dan sekutunya yang datang ke sini."

Tambah beliau, pakatan pembangkang cuba merangka strategi dengan mendekati rakyat melalui kenduri dan majlis-majlis perkahwinan dengan anggota DAP bertumpu kepada kaum Cina, Pas pula cenderung kepada masyarakat Islam sementara PKR banyak memainkan sentimen perkauman dan agama.

"Dengan apa yang dilakukan oleh mereka secara tidak langsung telah menyerlahkan keburukan pakatan pembangkang itu sendiri yang gemar menggunakan isu perkauman dan agama sebagai bahan propaganda sedangkan realitinya bukan hanya masyarakat Penampang tetapi rakyat Sabah menolak agenda sedemikian yang tidak menyumbang kepada kebaikan.

"Bagaimana pakatan pembangkang sendiri mahu membentuk kerajaan di Sabah sedangkan hakikatnya mereka gagal memahami rakyat di sini dengan cuba membawa isu Semenanjung ke negeri ini dan mengibaratkan Sabah umpama Kelantan melalui sentimen agama yang diketengahkan. Itu salah," tegasnya lagi.

Katanya, sebagai ketua bahagian, beliau sentiasa meletakkan agenda rakyat sebagai keutamaan dengan bersama-sama mereka tanpa mengharapkan imbuhan atau mempunyai agenda peribadi sebagaimana yang diterapkan oleh Anwar Ibrahim.

"Walaupun saya adalah ketua bahagian UMNO tetapi saya turun padang bukan untuk menjadi calon seperti mana yang dimainkan oleh pembangkang sebaliknya saya dan anggota UMNO bekerja untuk kesejahteraan rakyat dan kemenangan BN yang menjadi payung kepada rakyat Malaysia.

"Impian pakatan pembangkang adalah untuk meletakkan Anwar sebagai PM tetapi mereka sendiri belum memutuskan untuk parti mana yang akan bertanding di sini kerana antara PKR dan DAP juga ada percanggahan dan banyak bermain tarik tali sedangkan pada BN ianya telah nyata bahawa kerusi Penampang bukan milik UMNO namun jentera kita bekerja bersama-sama," tegasnya lagi. – MediaUMNO

Berita Bertarikh Pada 4:34 PM

Ahad, 28 Oktober 2012

10 di sandakan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di sandakan - Google Blog Search


Pejalan Kaki Maut Dilanggar Van <b>Di Sandakan</b> | MyNewsHub

Posted: 05 Sep 2012 10:30 PM PDT

Pejalan Kaki Maut Dilanggar Van Di Sandakan

SANDAKAN – Seorang pejalan kaki maut selepas dilanggar sebuah van ketika menyerang jalan di Jalan Pasir Putih dekat sini, Rabu.

Lelaki yang hanya dikenali sebagai Arifin berusia dalam lingkungan 40-an itu mati di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Sandakan ACP Rowell Marong berkata kejadian dilapor berlaku pada pukul 5.30 pagi dan pemandu van berkenaan telah membuat laporan polis.

Mayat lelaki itu masih ditempatkan di kamar mayat Hospital Duchess of Kent Sandakan (HDOK) dan polis meminta orang ramai yang kehilangan anggota keluarga tampil bagi mengecam mayat mangsa. – BERNAMA

Iklan Teks:
PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

10 di tawau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tawau - Google Blog Search


Konsert Wali Band <b>di Tawau</b> | Puadede.Com

Posted: 11 Sep 2012 06:37 AM PDT

KONSERT Wali Band di Stadium Utama, Kompleks Sukan Tawau Ahad lalu bermula dengan nada kekecewaan peminatnya.  Seawal langkah memasuki stadium yang boleh memuatkan 30 ribu penonton itu terasa kosong, jauh lagi  untuk merasakan kehangatan aura Wali Band yang selalunya menghimpunkan ribuan peminatnya setiap kali konsert mereka di Indonesia.

Konsert Wali Band di Tawau begitu cincai perjalanannya…  Mujurlah Wali Band itu adalah "wakil" yang mampu menyejukkan peminatnya, kalau bukan Wali Band, sudah pasti ada insiden yang tidak diingini yang berlaku.

Apakah layanan cincai yang aku maksudkan?
Maksud cincai: Tidak sungguh-sungguh (tidak teliti, tidak rapi), sembarangan.

Penonton mula masuk ke stadium mulai 7 malam dan terpaksa menunggu lama sehingga 9.33 malam untuk menyaksikan konsert.  3 jam setengah penonton dibiar hambar, tanpa ada pengisian selingan. Diwar-warkan dalam corong radio bahawa ada persembahan pembukaan dari band tempatan, namun jangankan band tempatan, MC pun hanya bersuara jam 9.15 malam.

Kedengaran suara penonton berteriak kerana kebosanan semasa MC mula menenangkan suasana dan semakin bersahut-sahutan bila dikatakan artis dalam perjalanan ke lokasi konsert.

"Harap bersabar, Wali Band dalam perjalanan ke sini,"
"Woi dari tadi on the way nya… dari jam 8 on the way kah?,"
"Mana band openingnya…,"
"Hujan sajalah, biar ini konsert batal…,"

Pembeli Tiket VIP Rasa Tidak Berbaloi.
Selayaknya  sebuah band dari luar negara tampil istimewa di depan peminatnya kerana harapan itulah yang didambakan peminatnya.  Tiket yang tidak bercampur dengan peminat extream dibeli hanya semata-mata mahu menikmati hiburan yang diharapkan dengan sedikit rasa istimewa.

"Makcik beli tiket VIP tu sebab tidak mahu sesak-sesak, makcik minat Wali Band, makcik mahu merasakan istimewanya konsert ini,"

"Kata penganjur, kami akan dapat peluang  bergambar dan makan malam bersama artis, tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya,"

Kisah Wali Band Di Pentas Konsert.

13 lagu yang dipersembahkan sememangnya mengubat perasaan yang tidak menentu penonton. Sedikit demi sedikit aku perhatikan makcik yang tadinya merungut mula terpegun, tersenyum malah turut sama menyanyi (dengan sopan).

Kamu mau apalagi
Kamu mau yang gimana lagi
(emang dasar…emang dasar)Eh dasar kamu bajingan!

Emang (Memang) dasar sebagai lagu permulaan itu seakan memuaskan isi  hati penonton yang marah… Dalam hatiku berkata… memang tepat sekali pemilihannya sebagai lagu pertama dinyanyikan Faank.

Dalam mood yang mula terhibur, Faank dan Apoy sememangnya sudah mengatur untuk terus mengambil hati peminat mereka dengan aksi tersendirinya.  Mataku hanya tertumpu pada Apoy, kerana aku tahu Apoylah nadi utama Wali Band.

APOY… Nadi utama Wali Band

Sebenarnya aku tidak mengharapkan Apoy untuk beraksi lincah (seperti guitarist terkenal yang pernah berada di Tawau – King Shah (Metalasia), Man Kidal (Lefthanded), Kid-Din (Search), Joe (Wings) … tetapi aku mahu menyaksikan bagaimana dia menterjemahkan sendiri aksinya melalui lagu ciptaannya.  Gitar hijau dipetik lunak mengalunkan gabungan irama local pop creative yang menyentuh dan menambat jiwa pendengarnya.  Dan aku merasakannya…!

Ketika keyboardist, Ovie memberi ruang rehat seketika untuk Faank (vocalist), Dila bertanya kepadaku, bilalah lagu Cari Jodoh dinyanyikan. Aku tidak menjawab sebaliknya secara outomatik aku mengamati Faank, aku membandingkan dengan wataknya dalam video clip lagu Cari Jodoh. Faank juga unik, seunik perjuangannya mempertahankan band itu yang mulanya bergelar FIERA (1999).

Comercial Break (Iklan)

  1. Perlu anda tahu bahawa ibu kepada penyanyi Wali Band mengetahui keunikan Tawau dengan memberi pesan kepada anaknya, Faank, belikan ibunya gelas yang susah pecah dari Tawau.
  2. Nasi gondrong adalah hidangan simple orang Tawau yang mahu dinikmati oleh Faank sempena keberadaannya di sini.

Istimewanya Konsert Wali Band di Tawau.
 Jujur untuk aku katakan bahawa menyaksikan konsert Wali Band membuat aku seperti tidak berada di Tawau. Aku tidak menjangkakan ada lagi genre lain selain Rock yang boleh dikonsertkan di sini. Aku juga tidak menduga wujudnya peminat Wali Band yang bilangannya ramai dan tidak keterlaluan untuk aku katakan mereka ialah peminat tegar band itu.

Wali Band yang mempunyai 3 album dan satu album keagamaan (Islam) menyampaikan dakwah dalam lagunya dengan begitu berkesan sekali. Interaksi itu wujud dalam konsert dan bila aku perhatikan, peminat tegar Wali Band ini mempunyai jati diri dan identiti tepat hasil terjemahan lagu-lagunya. Tabik spring untuk Wali Band!

Pesan Wali Band, Jangan Ada Bang Toyib Di Tawau.
Sebelum ke konsert, aku telah post di status FBku dengan memperkenalkan siapakah Bang Toyib. Wali Band juga membuat pesanan yang sama, jangan jadi bang Toyib sebelum menyanyikan lagu Aku Bukan Bang Toyib.

Penganjuran Konsert Akan Datang
Kompleks Sukan Tawau, Dewan Masyarakat Tawau, Padang Bandaran Tawau adalah antara lokasi konsert yang pernah menggegarkan Tawau. Walau dihujani pelbagai kisah dan deritanya, aku tetap percaya, Tawau akan selalu menyambut kehadiran artis luar dengan baik.

Kejayaan penganjur membawa band luar negara ke Tawau ini pasti akan dikenang dan pasti tersemat satu sejarah di dalamnya. Tahniah kepada Taiko Media Sdn Bhd.

Buat penganjur yang akan datang ke Tawau, semoga kisah-kisah penulisanku mengenai konsert boleh dijadikan bahan rujukan agar konsert anda tidaklah cincai.

Tiket konsert ini ada silapnya.

Info Konsert Wali Band di Tawau
Penganjur: Taiko Media Sdn Bhd
Lokasi: Stadium Utama, Kompleks Sukan Tawau
Tarikh: 9 September 2012
Masa: 9.33pm – 10.45pm
Tiket: RM150 (VIP Seat) RM30 (Normal)

Playlist:

  1. Emang Dasar
  2. Nenek ku Pahlawan ku
  3. Jodi
  4. Sayang Lahir Batin
  5. Baik-baik Sayang
  6. Dik
  7. Solatullah
  8. Alifbatasa
  9. Tomat (Tobat Maksiat)
  10. Bukan Abang Toyib
  11. Yank
  12. Cari Jodoh

Sumber gambar: Sudirsuichi

Related Posts with Thumbnails

Komen Rakan FB

comments

Powered by Facebook Comments

10 di lahad datu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


LoNgK@i_2U (*_*): Hari Raya Aidiladha 2012 <b>di Lahad Datu</b>

Posted: 26 Oct 2012 07:34 AM PDT

Beberapa siri bergambar sekitar masjid di Lahad Datu
Pada tahun ini saya mengambil bahagian korban (1 bahagian) di kampung Dengkil dengan diwakili oleh pakcik saya Aidil Azhari. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.
Berikut perkongsian sewaktu saya pergi menuju ke masjid besar Lahad Datu.


Parking kereta sepanjang jalan raya yang sesak.



Suasana selepas solat sunat hari raya.



10 di ranau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


Macam Di KK...: PEJABAT METEOROLOGI DITUBUHKAN <b>DI RANAU</b>

Posted: 02 Oct 2012 05:59 PM PDT

RANAU, Sabah (29 September 2012): Pejabat Meteorologi Ranau telah dilancarkan secara rasmi oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili hari ini yang membolehkan Jabatan Meteorologi memantau dan menentukan corak cuaca dan fenomena di kawasan pertanian yang berbukit di Sabah.

Dengan penubuhan pejabat tersebut, jabatan itu kini mempunyai stesen di pedalaman dan kawasan tanah tinggi Sabah serta berupaya memperluas rangkaian pejabat meteorologi untuk ramalan cuaca yang lebih tepat.

Pejabat ini bukan sahaja mengeluarkan ramalan cuaca bagi daerah Ranau tetapi turut meliputi daerah Kota Marudu (utara), Kota Belud (timur laut), Tuaran (barat), Tambunan (barat daya), Keningau (selatan), Tongod (tenggara) dan Beluran (timur).

"Untuk meningkatkan ketepatan ramalan cuaca, kita juga perlu memantau cuaca dan iklim di kawasan tanah tinggi. Kemudahan Meteorologi ini membolehkan kita memahami corak cuaca di Ranau serta mengenal pasti perubahan yang disebabkan oleh aktiviti pertanian berskala besar di kawasan tanah tinggi di sana," kata Datuk Seri Panglima Dr Maximus.

Stesen pencerapan di Pejabat Meteorologi Ranau juga dilengkapi dengan peralatan strong motion yang digunakan untuk mengesan gempa bumi di Ranau dan kawasan sekitarnya. Sabah juga mempunyai satu lagi stesen strong motion iaitu di Lembah Danum.

"Stesen strong motion adalah kritikal kerana gempa bumi dan tanah runtuh kebiasaannya berlaku di sepanjang garisan sesar yang aktif iaitu di Mensaban, Crocker, Tabin dan Lobou-Lobou yang terletak di Ranau / Kundasang," katanya lagi.

Kajian oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia yang dijalankan antara 2008 dan 2010 di Mensaban dan Lobou Lobou yang menggunakan teknologi Global Navigation Satellite System menunjukkan berlakunya pergerakan bumi berukuran antara beberapa milimeter hingga empat sentimeter.

"Satu kajian yang telah dijalankan berkaitan dengan pergerakan bumi memerlukan pemerhatian dan kajian yang lebih lanjut iaitu selama lima tahun untuk mengenal pasti sama ada pergerakan yang berlaku tersebut berpunca daripada sesar aktif atau disebabkan oleh pergerakan permukaan tanah¬"

"Pergerakan bumi yang disebabkan oleh garis sesar yang aktif boleh mengakibatkan peningkatan dalam kekerapan gempa bumi sederhana manakala pergerakan permukaan boleh menyebabkan tanah runtuh. Kajian menyeluruh membolehkan kita menentukan tebatan yang sesuai dan langkah-langkah kawalan untuk mengurangkan kesan gempa bumi kepada aktiviti dan penduduk yang tinggal di kawasan Ranau dan Kundasang," katanya.

Pejabat Ranau ini juga berperanan untuk meningkatkan kesedaran awam mengenai peranan cuaca kepada kehidupan seharian dan boleh mengeluarkan data cuaca yang lebih mudah difahami kepada orang ramai. Ini termasuklah maklumat yang membolehkan pihak berkaitan menjalankan kajian bagi tujuan pertanian dan penternakan di Ranau.

Pejabat yang turut dilengkapi dengan kuarters untuk kakitangan ini menelan belanja sebanyak RM3.58 juta. Dengan terbinanya pejabat baru ini, Sabah kini mempunyai enam buah stesen meteorologi yang utama termasuklah di Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Keningau dan Kudat.

Di bawah Rancangan Malaysia Ke-9, 14 buah pejabat / stesen meteorologi baru telah dibina dan tujuh yang sedia ada telah dinaik taraf dengan kos sebanyak RM35.1 juta. Daripada jumlah tersebut, RM10.6 juta telah dibelanjakan untuk menaik taraf stesen Tawau dan membina tiga pejabat / stesen baru iaitu di Keningau, Kudat dan Ranau, Sabah.

Menteri juga menyampaikan hamper yang berupa barang-barang keperluan asas dan makanan kepada 30 orang penerima yang dipilih daripada senarai Jabatan Kebajikan Masyarajat. Mereka terdiri daripada ibu-ibu tunggal, anak-anak yatim dan golongan kurang berkemampuan di sekitar Ranau.

 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved