ads

Khamis, 31 Mei 2012

10 di kudat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


Mangsa Bot Karam <b>Di Kudat</b> Ditemui | MyNewsHub

Posted: 06 Feb 2012 11:33 PM PST

KOTA KINABALU – Setelah tiga hari  menjalankan operasi mencari dan menyelamat,  mangsa bot karam di antara perairan Kampung  Tampakan dan Kampung Limau-Limauan, Kudat,  Sabtu lalu akhirnya ditemui penduduk kampung  hari ini.

Menurut kenyataan Agensi Penguatkuasaan  Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Wilayah  Maritim Sabah dan Labuan yang dikeluarkan hari  ini, mayat Asalin Kulijah, 50, ditemui penduduk  yang turut membantu mencari mangsa pukul  6.15 pagi.

"Maritim Malaysia menggunakan sebuah bot  bersama enam anggota untuk mencari mangsa.  Kita turut dibantu oleh pasukan Skuba dan sebuah  bot Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia  (JBPM) serta orang ramai sejurus menerima  laporan.

"Setelah tiga hari, mangsa berjaya ditemui oleh  penduduk dan mayat telah dibawa ke Jeti Kudat  sebelum diserahkan kepada pihak polis untuk  tindakan selanjutnya," katanya.

Dalam kejadian itu, mangsa bersama lima  rakannya telah keluar untuk menangkap ikan pada  pukul 7 pagi di perairan Kampung Limau-Limauan  dengan menggunakan sebuah bot.

Bot mereka bagaimanapun karam menyebabkan  kesemuanya berusaha menyelamatkan diri,  namun mangsa yang berbangsa Rungus  dipercayai hilang. – mynewshub.my

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

10 di tambunan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


Salib Belia SYD-3 kini berada <b>di</b> Bonda Maria, Mission Kemabong <b>...</b>

Posted: 26 May 2012 09:00 AM PDT



Salib Belia SYD-3 kini berada di  Bonda Maria, Mission Kemabong. Destinasi seterusnya adalah di Paroki  St. Anthony, Tenom pada 2 Jun 2012.



10 di kota belud - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


CYBER TROPPER BN MULA BERGERAK <b>DI KOTA BELUD</b>

Posted: 28 May 2012 10:14 PM PDT

Sekarang semacam ada perubahan besar dalam dunia cyber. Perdebatan dan perbahasan berlangsung cukup meriah di Sabah. Kalau dulu laman Blog dan laman FCB serta Twitter lengang dan 'berdebu' , kadang-kadang tiada komen dan ulasan meskipun dari trafik maya jelas menunjukkn peningkatan persinggahan pembaca. KINI ia telah berubah, barangkali setelah diadakan bengkel Cyber Tropper oleh BN dua hari lepas, pejuang-pejuang Cyber Upahan BN ini telah mula menyusup masuk. Pelbagai pandangan dan pendapat diberikan mengikut isu panas. Ini satu perkembangan yang baik dan perlu diteruskan.
Dalam situasi ini, kelapamawar tidak terkecuali. Pelbagai isu mendapat perhatian pejuang cyber BN ini. bedanya hanya kerana kita menulis bukan menyebelahi sesiapa walaupun kadang-kadang ada isu yang menyebelahi pihak lain dan ada isu pula yang memanaskan punggung pihak lain. Kelapamawar masih berada pada status NEUTRAL..
Apa yang melucukan hati saya apabila ada juga komen dan ulasan dari cyber Tropper ini yang jelas terkeluar dari isu yang dipaparkan. menyerang kredibiliti Kelapamawar dan bukan isu pokok yang ditimbulkan. Itulah bezanya jika kita mengulas isu atas kepentingan orang lain. Lebih-lebih lagi kalau diupah untuk itu. Macam manapun benarnya dan relevannya isu yang dipaparkan tetapi kerana sebab tertentu, maka ia juga dianggap tetap salah. Biarkan...kerana ketenteraman penulisan dan pencetusan idea tidak pernah menjadikan situasi itu sebagai halangan.Malahan ada yang inbox kelapamawar dengan kata-kata kesat dan lucah!
Ramai blogger dan fcbokker di Kota belud ini yang terdiri daripada golongan muda yang berada pada kedudukan atas pagar. Mereka menulis dan mempostkan sesuatu isu dalam alam maya ini bukan kerana ditaja oleh pihak tertentu atau di upah tetapi itu adalah atas inspirasi minda mereka. kekalutan, kejelekitan dalam menongkah arus politik negara dengan dendangan pelbagai lagu sumbang telah mencetuskan perubahan pegangan dan pandangan politik golongan ini. Justeru jika ada yang BERANI mengkritik  pemimin tertentu itu bukan bermakna satu gerakan penyanggahan sedang berjalan di KB. Tetapi itu adalah ilham suci yang lahir dari pengamatan golongan ini.
Selamat berjuang untuk Cyber Tropper!!
pemimpin tertentu, itu bukan bermakna kerana

10 di papar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di papar - Google Blog Search


Shafie Nor: IKS <b>di Papar</b> berkembang hasil bantuan kerajaan

Posted: 18 Apr 2012 03:47 PM PDT

DAYANG Itam Yusof menunjukkan pelbagai kuih tradisional yang diusahakannya di Kampung Laut, Papar, kelmarin. - utusan/Azrul Edham Mohd. Aminuddin
PAPAR, RABU, 18 April, 2012: Dahulu hidupnya sekeluarga agak susah. Semuanya bergantung harap kepada suami, Abidin Ismail yang mencari rezeki sebagai nelayan.
Apabila laut tenang, adalah habuan untuk sekeluarga, tetapi sebaliknya apabila arus bergelora.
Walaupun sehari suntuk mempertaruhkan nyawa di tengah lautan, hasil tangkapan tidak selalunya lumayan.
Demi untuk membesarkan anak-anak seramai tujuh orang, Dayang Itam Yusof, 61, dari Kampung Laut di sini turut membuat kerja sampingan dengan mengambil upah menjahit baju dan membuat kerja-kerja kampung lain. Namun, ia masih tidak mencukupi.
Berkat sokongan suami tercinta dan anak-anak, beliau memulakan perniagaan membuat kuih tradisional seperti kuih lidah, cincin dan belacan secara kecil-kecilan dengan modal permulaan hanya sekitar RM200 sahaja. - UTUSAN

10 di tuaran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tuaran - Google Blog Search


BUMBURING TIDAK DIHORMATI <b>DI</b> KAAMATAN <b>TUARAN</b>?

Posted: 10 May 2012 07:49 AM PDT


TUARAN: Benarkah Datuk Seri Panglima Wilfred Mojilip Bumburing tidak diberi penghormatan di Pesta Kaamatan peringkat Daerah Tuaran pada 10 Mei?
Seorang pemerhati, En. Albert Polinoh, di sini menyuarakan kesalannya di atas apa yang dipanggilnya kegagalan di pihak Jawatankuasa Sambutan dan Protokol Pesta Kaamatan tersebut kerana tidak memberikan penghormatan yang sepatutnya kepada Bumburing yang masih menjadi Ahli Parlimen Tuaran. Bumburing juga adalah bekas Timbalan Ketua Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional Tuaran.
"Saya amat terkejut dan kecewa bila melihat ketika ketibaan Datuk Seri Panglima Wilfred bersama Datin Seri Panglima Rubinah," kata Albertt. "Tiada satu pun alat-alat muzik tradisional yang dibunyikan ketika mereka masuk ke dewan."
"Di pintu masuk Dewan Seri Sulaman yang baru itu terdapat tiga kumpulan pemuzik tradisional, iaitu kumpulan Mojumbak Lotud, Kumpulan Muzik Sumazau Penampang, Kumpulan Betitik Bajau. Di samping itu terdapat juga kumpulan Tarian Singa Cina.
"Malangnnya tiada satu pun kumpulan tradisional ini yang memainkan muzik mereka dan kumpulan tarian Cina juga seperti tidak menghiraukan ketibaan beliau."
Albert berkata ini menunjukkan sikap penganjur yang gagal menunjukkan sikap  profesional dan lupa apa yang dimaksudkan dengan 'protokol' sedangkan jawatankuasa penghanjur adalah terdiri dari para pegawai tinggi di Daerah Tuaran, dan pengerusi penganjurnya ialah Pegawai Daerah Tuaran.
Albert yang juga Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Suang Lotud Sabah kesal kerana Jawatankuasa Penganjur yang jahil tentang budaya Lotud sebagaimana yang dilihat dengan cara ADUN, Datuk Hajiji Mohd. Noor dipakaikan sigar.
"Yang memakaikan sigar itu ialah seorang wanita, tetapi ini adalah salah di segi budaya Lotud," tegas Albert. "Mengikut protokol tradisional Lotud yang memakaikan sigar adalah orang lelaki dewasa yang berkedudukan tinggi dalam masyarakat, bukan sebarangan orang."
"Tradisi ini bertujuan untuk menunjukkan penghormatan tinggi kepada orang yang dipakaikan sigar itu. Ini selari dengan tradisi raja-raja di Eropah di mana orang yang meletakkan mahkota ke atas kepala raja ialah Ketua Agama di dalam negara itu."
Albert juga amat mengesali sikap penhganjur yang tidak terfikir pun untuk menjemput Persatuan Suang Lotud Sabah (PSLS) untuk menyertai penganjuran Pesta Kaamatan Peringkat Daerah Tuaran itu.
"Saya tidak faham kenapa jemputan dibuat kepada Presiden PSLS, Soguli Olid, dibuat pada jam 8.00 malam sebelum pesta itu. Dan itu pun dibuat melalui telefon," katanya. "Ketara benar penganjur terlupa kewujudan PSLS yang selama ini aktif di Tuaran, dan di saat-saat akhir jemputan terpaksa dibuat secara tergesa-gesa di saat-saat akhir dan itu pun seperti cara jemputan gerila!"
Albert yang sangat kecewa berpendapat semua kesilapan dan kelalaian ini mesti diakui oleh pihak penganjur. "Satu permohonan maaf harus dibuat secara umum oleh mereka yang bertanggungjawab," katanya.
Di samping itu, seorang Ketua Masyarakat yang tidak mahu disebut namanya mengesali kerana bunyi muzik di dalam dewan terlalu kuat dan pendingin hawa juga terlalu sejuk hingga ramai yang menggeletar kesejukan.
"Adakah pihak yang berkenaan mahu menunjukkan betapa hebatnya unit-unit pendingin hawa yang berpuluh-puluh itu yang masih baru?" tanyanya. "Dan tidakkah pengurus pentas dapat membeza antara suara muzik yang munasabah dan yang memecah telinga penonton?"

10 di ranau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di ranau - Google Blog Search


&#39;Rumodson Walai <b>Ranau</b>&#39; « Ministry of Tourism, Culture and <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 01:18 AM PDT

 Rumodson Walai Ranau

YB Datuk Masidi Manjun escorted Huguan Siou, YB Tan Sri Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan, Deputy Chief Minister and Minister of Infrastructure Development of Sabah  during the 'Rumodson Walai Ranau' or 'move to a new home to Ranau House' procession at the  KDCA Cultural Village, Penampang on May 28th 2012.

YB Datuk Masidi Manjun mengiringi Huguan Siou, YB Tan Sri Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan , Timbalan Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah ketika perarakan 'Rumodson Walai Ranau' atau 'berpindah ke rumah baru ke Rumah Ranau' , bertempat di Perkampungan Budaya, KDCA Penampang pada 28 Mei 2012 

10 di kota kinabalu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota kinabalu - Google Blog Search


Forum Amal <b>di Kota Kinabalu</b> « STAY ALiVE 2:154

Posted: 28 May 2012 10:25 AM PDT

A Stranger's Journey

Terengganu-Selangor-Kuala Lumpur-Sabah-Pulau Pinang-?-...Barzakh...

Masa yang ditinggalkan semakin panjang...& masa yang tinggal semakin sedikit...

"Hari ini, apa yang sudah ku buat untuk Allah?"

"Today, what have I done for Allah?"

Let us pray…Mohon aminkan…

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Rabb, Yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu, selawat & salam ke atas kekasihMu Muhammad Rasulullah s.a.w.

Ampunilah dosa-dosa kami, dosa ibubapa kami, dosa guru-guru kami, dosa sahabat-sahabat kami, dosa mukminin & mukminat, muslimin & muslimat & dosa-dosa mereka yang berjuang di jalanMu. Berikanlah petunjuk & hidayah, kekuatan & perlindungan kepada kami & mereka yang kami sayangi & mereka yang berjuang di jalanMu. Jauhilah kami & mereka yang kami sayangi dari kejahilan & kemaksiatan. Satukanlah kami dengan mereka yang kami sayangi di dunia & akhirat ya Allah.

Kurniakanlah kami kefahaman dalam beragama. Tingkatkan taqwa & amal & teguhkan langkah & iman.

Permudahkanlah urusan kami, rezeki kami, perjalanan kami di dunia & akhirat. Amin. Ya Robbil alamin.

Andai ada kesilapan dalam tulisan di STAY ALiVE 2:154 ini, saya mohon maaf dan minta diperbetulkan.

di negeri sabah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sabah - Google Blog Search


Nama Pelik dan Unik <b>di Sabah</b> ~ Just Another Story

Posted: 20 May 2012 11:17 PM PDT

Hari ini waktu meninjau-ninjau tajuk penting di portal berita online (mStar Online), tertarik dengan satu tajuk berita "Banyak Nama Pelik Di Sabah". Disebabakan ingin mengetahui kisah sebenar di sebalik 'nama pelik' itu, membuka URL dan kandungan berita berkenaan.
Sebagai salah seorang rakyat Malaysia kelahiran negeri Sabah, saya memang mengetahui sedikit-sebanyak tentang beberapa nama pelik di negeri ini. Ia memang sesuatu yang unik dan tidak salah jika saya kongsikan di sini.
KOTA KINABALU: Mereka yang bukan berasal dari Sabah sering keliru dengan nama-nama pelik yang digunakan penduduk pelbagai etnik di negeri itu.
Nama-nama pelik seperti Mogumbirak, Tigabelas, Ponyrace, Samalia Cuba dan Rothmans sering menjadi bahan gurauan dan menimbulkan tanda tanya di kalangan masyarakat pelbagai etnik di Sabah.
Namun, terdapat cerita menarik di sebalik bagaimana nama-nama tersebut diberikan seperti dalam kes melibatkan seorang bekas Pengarah Jabatan Arkib Negeri Sabah, Datuk Datu Tigabelas Datu Zainal Abidin.
"Agak sukar untuk membawa nama ini. Di sekolah, saya sering diusik dan sukar untuk berkawan tetapi saya belajar membiasakan diri dengan keadaan itu," katanya.
Beliau berkata, nama tersebut diberikan selepas kematian tragik berturut-turut yang menimpa keluarganya.
Nama itu sebenarnya diberikan untuk menyelamatkan nyawa beliau.
"Sebelum kehadiran saya, ibu bapa saya memiliki 12 cahaya mata dan kesemuanya meninggal dunia.
"Mereka (ibu bapa) mendapatkan nasihat daripada penduduk kampung di Kota Belud termasuk bomoh dan mereka memberitahu sama ada memberikan saya nama unik atau menyerahkan saya kepada keluarga angkat," katanya.
Tigabelas berkata, doktor yang menyambut kelahirannya mencadangkan nama tersebut kepada ibu bapanya selepas mengetahui mengenai kematian adik-beradik saya.
"Selepas mengetahui saya anak yang ke-13, dia mencadangkan agar saya dinamakan Tigabelas.
""Saya percaya, saya anak ke-13 yang bertuah kerana hanya saya seorang terselamat. Ibu melahirkan dua anak selepas saya tetapi mereka turut meninggal," katanya.
Dalam kebanyakan kes melibatkan nama aneh, ibu bapa yang buta huruf pada 1960 dan 1970 merupakan penyebab utama.
Mereka memberikan nama berdasarkan bunyi atau memilih perkataan popular seperti Ponyrace atau jenama rokok terkemuka seperti Rothmans atau Benson.
Mogumbirak, seorang lelaki dari etnik Rungus berusia 50 tahun yang berasal dari Kudat menarik perhatian tanpa diminta. Pekerja buruh, Samalia Cuba yang namanya diangkat sempena dua negara iaitu Somalia dan Cuba enggan memberikan sebab keluarganya memilih nama tersebut. "Tidak apalah, tidak payah tanya. Saya ada kerja sekarang," katanya ketika dihubungi Ahad.

Itulah antara keunikan di negeri Sabah. Cuma kita berharap selepas ini tiada lagi mana-mana individu yang menjadikan nama-nama tersebut sebagai gurauan.

Rabu, 30 Mei 2012

10 di kudat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


<b>Kudat&#39;s</b> Beaches | dyanared.com

Posted: 23 May 2012 05:19 PM PDT

May 24th, 2012 at 8:19am

Kudat is a very small town, there are limited activities to do, limited place to dine in. Everything is limited. What else I can do here apart from picnic and exploring the beaches around here. I go to beach every weekend after my Sunday's mass. It is a good relief indeed and no money wasted. These are my collection of Kudat's beaches pictures.

In few days more, we will celebrating Harvest Festival. To the spirit of Kaamatan, I set my profile picture in FB with traditional costume. I'm Rungus but I never try my own traditional costume. It is very hard to get that costume. My family doesn't own any. Usually, we will use it mostly during wedding, rent from bridal shop in Kudat or borrow from the older. Actually, I'm planning to have my own. But to get someone who can make that costume is another difficulty. It sound so pity when Rungus slowly lost the identity. I'm glad that I can speak fluently in Rungus language but I can't 'sumundai' (traditional dance). You might ever see Rungus traditional costume but the one you usually see is not complete. To wear the complete one, it is a temporary 'suffer' (LOL).

Do you get what I mean by 'suffer'? The accessories were made from copper. It is very weight!

And

Kotobian tadau tagazo do Kaamatan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cuci mata <b>di</b> Pantai Bangau, <b>Kudat</b>, Sabah | Blog Fadzmie

Posted: 09 Apr 2012 09:08 AM PDT

Assalamualaikum dan salam kesejahteraan.

Bagi korang yang follow aku di Twitter, mungkin korang ada terbaca tweet aku tentang aktiviti aku petang Ahad kelmarin. Bagi yang tak tahu, sebenarnya aku dengan big family aku buat aktiviti mandi manda di Pantai Bangau, Kudat, Sabah.

Korang mesti tak tahu kan kat mana Pantai Bangau ni? Even ada sesetengah orang Kudat sendiri pun tak tahu kewujudan pantai ni sebenarnya. Biasalah, banyak sangat pantai kat daerah Kudat ni. So, no wonder orang Kudat sendiri tak tahu pasal pantai ni. Plus, kedudukannya yang agak remoted sikit menyebabkan pantai ni tak berapa dikenali ramai.

Awan-awan tu agak men-spoil-kan sikit gambar tu. Tapi korang boleh dapat gambarkan kedudukan pantai tu bukan? So, that's Pantai Bangau. Nama diambil bersempena nama Kampung Bangau, kampung yang berdekatan dengan pantai tu.

Entri kali ni bukan nak cerita secara detail apa aktiviti aku kat sana, tapi just nak tunjuk sedikit gambar yang aku shoot sepanjang petang tu. Tak banyak mana pun, tapi boleh lah sekadar untuk cuci mata bersama. So, enjoy yourselves. :)

Sebenarnya ada lagi gambar lain, tapi rasanya yang ni pun dah cukup kot. Yang lain aku dah sumbat dalam Facebook. Nak letak semua kat sini, panjang berjela lah alamatnya post aku ni nanti. HAHA.

p/s: Sorry kalau gambar kurang berkualiti. Aku tak pro sangat nak shoot gambar. :)

10 di semporna - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di semporna - Google Blog Search


sabahkini.net: RAKYAT MULA BANGKIT <b>DI SEMPORNA</b>

Posted: 18 May 2012 08:20 PM PDT


"JIKA wang sebanyak RM1.5 juta yang diberikan kepada Zahida Mohd Rafik digunakan untuk membangunkan kampung Bangau-Bangau dan kampung-kampung lainnya, sudah pasti ramai rakyat mendapat manfaatnya," kata Ketua Wanita PKR Pusat, Hajjah Zuraida Haji Kamaruddin yang menegaskan Shafie mesti menjelaskan sumber wang yang diberikan kepada Zahida dalam Skandal Seks mereka yang didedahkan kepada Media.
Zuraida berkata demikian ketika berucap Majlis Bertemu Rakyat di Kampung Bangau-Bangau Semporna, kelmarin.
"Kampung Bangau-Bangau di bawah DUN Bugaya, 70 peratus penduduknya benar-benar daif kerana hanya kroni-kroni penyokong UMNO sahaja yang mendapat  Program Bantuan Rumah (PBR), namun selebihnya rumah mereka tidak ubah seperti kandang kambing," ujarnya.
Kata Zuraida, sebahagian besar rakyat Semporna dahagakan pembangunan dan mahu perubahan besar berlaku dalam pelbagai hal, bukan sahaja dari segi prasarana bahkan lonjakan taraf kehidupan kerana lebih 70 peratus rakyat Semporna berada di dalam lingkungan putaran ganas kemiskinan disebabkan pembangunan yang gagal mencapai sasaran.
Walaupun sudah hampir 55 tahun UMNO/BN menerajui kerajaan Malaysia, namun kata Zuraida, sehingga sekarang tahap kemiskinan rakyat di luar bandar, terutama di Sabah tetap tidak berubah.
Senario ini jelas kelihatan di Semporna kerana hanya mereka yang tinggal di sebelah darat sahaja boleh dikatakan hidup agak mewah sedikit berbanding rakyatnya yang tinggal di pesisiran pantai dan di kepulauan terlalu daif.
Di Semporna umpamanya, walaupun mempunyai tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan seorang Ahli Parlimen yang memperoleh peruntukan beratus juta ringgit, tetapi entah dilaburkan ke mana kerana Semporna tetap tidak 'sempurna' seperti dahulu juga dan tiada perubahan langsung.
Sehubungan itu, beliau menaruh harapan yang tinggi agar rakyat tertindas di Semporna, khususnya penduduk-penduduk Kampung Bangau-Bangau harus berpandangan jauh. Jangan kerana beras lima kilo, ikan sardin 5 tin, gula 2 kilo dan garam 2 bungkus, mereka terus menerus mengundi calon BN yang selama ini menjadikan mereka sebagai khadam politik.
"Jika ditakdirkan BN/UMNO masih lagi memerintah, begini juga keadaan Semporna dan juga keadaan Kampung Bangau-Bangau tetap tidak berubah. Selagi wakil-wakil rakyatnya bukan berjiwa rakyat, mereka makan isi-isinya semua, yang tinggal hanya tulang dan kuah baru diberikan kepada rakyat. Inilah dasar kerajaan BN/ dari dahulu, kini dan selamanya," kata Zuraida.
Kata Zuraida, Ahli Parlimen mempunyai peruntukkan yang mencukupi untuk membangunkan Semporna kerana setiap tahun mendapat antara RM 2 hingga RM3 juta, tambahan pula selaku Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mempunyai peruntukkan yang amat besar.
Kehadiran Zuraida dan Hj Abdulah Sani, ADUN Kuala Langat bersama rombongan lainnya ke Kampung Bangau-Bangau telah disambut lebih 500 orang penduduk yang langsung tidak dipedulikan oleh ADUN Bugaya.
Namun disebabkan mereka mahu perubahan besar, bukan sahaja dari segi prasarana, malah ingin menikmati kehidupan yang lebih baik seperti penduduk Selangor, maka mereka berani mengibarkan bendera panji-panji PKR di rumah mereka.
"Syabas di atas keberanian luar biasa rakyat Semporna yang hati mereka telah menolak BN dan menunggu masa yang sesuai untuk melaksanakan penyingkiran BN secara fizikal dalam PRU akan datang," ujar Zuraida yang mendapat tepukan gemuruh penduduk setempat.

10 di tawau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tawau - Google Blog Search


Harakah bantu keluarga ISA <b>di Tawau</b> - LAMAN RASMI PAS <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2012 05:02 AM PDT

Apr
25/12

Harakah bantu keluarga ISA di Tawau

Last Updated on Wednesday, 25 April 2012 08:02
Written by admin
Wednesday, 25 April 2012 08:02

Prihatin dengan nasib keluarga tahanan ISA, Harakah sekali lagi telah menyerahkan bantuan kepada 12 keluarga mangsa di sini dalam satu majlis ringkas anjuran PAS Tawau dekat sini petang tadi.

Sumbangan disampaikan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman kepada isteri dan ibu mangsa yang rata-ratanya ditahan kononnya terlibat dengan jemaah Darul Islam.

Harakah menghulurkan sumbangan berupa wang tunai RM1500 setiap seorang mangsa manakala RM4000 bantuan tambahan diserahkan kepada Ketua Dewan Muslimat PAS Sabah, Zaitun Ahmad.

Jumlah kesemua bantuan bernilai RM23,000 adalah hasil sumbangan orang ramai kepada Tabung Mansuhkan Isa kendalian Harakah.

Ibu kepada seorang mangsa tahanan (Shamsuddin Alip), Aminah Dalat yang ditemui selepas majlis tersebut berkata, pihaknya amat bersyukur atas bantuan yang dihulur Harakah dan PAS Tawau.

Aminah yang hilang tempat bergantung kerana anaknya kini masih ditahan dibawah ISA menganggap bantuan itu amat berharga buat keluarganya yang dalam kesusahan.

Kakak Shamsuddin, Nikma Alip pula melahirkan rasa kecewa dengan tindakan zalim kerajaan menahan adiknya dibawah ISA.

Walaupun akata itu sudah dimansuhkan, kata Nikma, ISA masih menzalimi rakyat.

Kepada mereka yang prihatin dan mahu menghulurkan bantuan, bolehlah memberi sumbangan ke akaun Maybank 5640 7000 0336 atas nama Harakahdaily Dot Com.

10 di papar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di papar - Google Blog Search


IKS <b>di Papar</b> berkembang hasil bantuan kerajaan

Posted: 19 Apr 2012 12:00 AM PDT

Dayang Itam Yusof menunjukkan pelbagai kuih tradisional yang diusahakannya di Kampung Laut, Papar, kelmarin. - utusan/Azrul Edham Mohd. Aminuddin

PAPAR 18 April - Dahulu hidupnya sekeluarga agak susah. Semuanya bergantung harap kepada suami, Abidin Ismail yang mencari rezeki sebagai nelayan.

Apabila laut tenang, adalah habuan untuk sekeluarga, tetapi sebaliknya apabila arus bergelora.

Walaupun sehari suntuk mempertaruhkan nyawa di tengah lautan, hasil tangkapan tidak selalunya lumayan.

Demi untuk membesarkan anak-anak seramai tujuh orang, Dayang Itam Yusof, 61, dari Kampung Laut di sini turut membuat kerja sampingan dengan mengambil upah menjahit baju dan membuat kerja-kerja kampung lain. Namun, ia masih tidak mencukupi.

Berkat sokongan suami tercinta dan anak-anak, beliau memulakan perniagaan membuat kuih tradisional seperti kuih lidah, cincin dan belacan secara kecil-kecilan dengan modal permulaan hanya sekitar RM200 sahaja.

10 di tambunan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di tambunan - Google Blog Search


Salib Belia SYD-3 kini berada <b>di</b> Paroki St. Valentine, Beaufort - SYD3

Posted: 14 May 2012 07:30 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Salib Belia SYD-3 kini berada di Paroki St. Valentine, Beaufort. blogger101 on Monday, May 14, 2012. Salib Belia SYD-3 kini berada di Paroki St. Valentine, Beaufort. Destinasi seterusnya adalah di Paroki St. John Baptist, Sipitang pada 19 ...
 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved