ads

Rabu, 29 Februari 2012

10 di semporna - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di semporna - Google Blog Search


Uthaya Sankar SB: Kutiyattam <b>di Semporna</b> – Bahagian 2

Posted: 25 Feb 2012 03:00 PM PST

Kemudian, nannyar iaitu vokalis akan menyampaikan lagu. Penari mempersembahkan marayilkriya iaitu gabungan nritta dan nrittya terbuka di atas pentas.

Bahagian ini merupakan bahagian cerita dalam persembahan kutiyattam. Biasanya para penontoh sudah sedia mengetahui jalan cerita yang dipersembahkan.

"Memang banyak yang orang Semenanjung tidak tahu tentang penduduk Sabah dan Sarawak," Encik Kutty berkata apabila menyedari bahawa saya sedang termenung jauh.

Beliau mengangkat gelas yang sudah kosong dan berjalan menuju ke dapur. Kepala saya masih tertunduk sambil saya meneliti nota-nota cakar ayam yang sempat saya catatkan sejak dua minggu lalu.

Drama tari kutiyattam dipercayai bermula pada abad kesepuluh dan dipercayai dipersembahkan berasaskan cerita tulisan Tolan. Andaian ini dibuat kerana skrip drama tari yang dihasilkan oleh Tolan diperturunkan daripada satu generasi kepada generasi seterusnya di Kerala.

Tolan mengambil cerita-cerita daripada epik klasik seperti Ramayana dan Mahabharata serta purana, lalu menghasilkan skrip yang diubahsuai ke bahasa tempatan dan mengikut citarasa semasa.

Hasil pembacaan, saya mendapat tahu bahawa persembahan drama tari itu dilakukan oleh suatu golongan yang membuat persembahan kutiyattam secara sepenuh masa.

Mereka digelar golongan cakyaras yang terdiri daripada cakyar (penari/pelakon lelaki), nambyar (pemain gendang) dan nannyar (vokalis dan penari wanita).

"Posisi asas adalah mandalastanam, sama seperti posisi asas kathakali."

Entah bila Encik Kutty datang semula bersama gelas yang sudah berisi minuman. Beliau segera meletakkan gelas itu di atas meja dan berdiri di tengah-tengah ruang tamu.

"Biar saya tunjukkan," katanya.

Serta-merta, kedua-dua kaki dibengkokkan ke tepi manakala torso (bahagian dari bahu ke pinggang) ditegakkan dan kedua-dua belah lengan diangkat ke paras bahu serta dibengkokkan pada siku supaya tangan menghulur ke arah dada.

Tapak kaki Encik Kutty menyentuh lantai manakala ibu jari kaki diangkat secara penuh paksa supaya tertonjol ke atas.

"Posisi asas ini sama seperti kathakali. Setiap kali selepas melakukan pergerakan dalam tarian, penari kutiyattam akan kembali ke posisi mandalastanam yang juga dikenali sebagai posisi rehat," beliau menjelaskan.

Saya tersenyum kerana gembira berpeluang melihat sendiri demonstrasi yang dilakukan. Walaupun Encik Kutty bukan penari kutiyattam profesional, beliau ternyata mengambil inisiatif untuk mempelajarinya.

"Kalau bukan kita yang mempelajari, menghargai dan menghayati budaya tradisi nenek-moyang kita, siapa lagi?"

Demikian soalan retorikal yang beliau kemukakan semasa saya dan Hassan mengunjungi beliau minggu lalu.

"Apa pun, saya amat gembira kerana seorang gadis dari Semporna, Sabah sudi datang berjumpa saya untuk mengumpul maklumat mengenai kutiyattam," Encik Kutty mengakui.

Katanya, sebelum ini, beliau hanya mengenali nama Semporna menerusi kumpulan cerpen Sebuah Pekan Bernama Semporna (1982) karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussian.

"Apabila timbul kontroversi berkaitan novel Interlok Edisi Murid pada tahun lalu, saya segera teringat akan pelbagai keunikan yang dipaparkan secara bersahaja oleh pengarang itu menerusi cerpen-cerpennya," kata Encik Kutty yang ternyata fasih bercakap Bahasa Malaysia.

Saya memilih untuk tidak memberi sebarang komen berhubung kontroversi novel itu yang pernah dijadikan teks Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia. Pertama, saya belum pernah membacanya. Kedua, saya tidak mahu mengeruhkan keadaan.

"Jadi, apa lagi yang kamu mahu tahu mengenai kutiyattam?" Encik Kutty bertanya sejurus selepas kami sama-sama diam seketika.

"Hmmm. … Bahagian torso penari dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian atas adalah dada dan bahu, manakala bahagian bawah pula perut dan pinggang," saya membaca catatan pada buku nota. "Kedua-dua bahagian ini bergerak secara berasingan. Dalam istilah seni persembahan, dikatakan bahawa torso penari berkerat-kerat atau segmented dan berasingan iaitu isolated."

Encik Kutty ketawa mendengar penerangan saya. Untuk seketika, saya berfikir kemungkinan saya tersilap menyalin nota dari ruang siber.

"Maafkan saya," kata beliau sambil menahan ketawa. "Saya tidak pasti tentang segala istilah teknikal itu. Kamu orang terpelajar tapi saya sekadar orang kampung."

Penggunaan frasa "orang kampung" membuatkan muka saya memerah. Itulah sebenarnya label yang sedang saya cuba tinggalkan dan tanggalkan sejak kecil.

Sebagai individu yang berasal dari sebuah kampung di Sabah, memang saya amat menyedari bagaimana wujud jurang perbezaan yang amat nyata antara Sabah dan Semenanjung Malaysia.

Saya mahu turut merasai kemajuan seperti yang dikecapi penduduk di Semenanjung Malaysia.

Jika realiti kelahiran saya sebagai seorang penduduk Sabah daripada etnik Bajau dan Simunul menjadi punca saya masih kekal dilabel sebagai "orang kampung", maka saya bersedia mengubahnya.

Malah, secara realiti, ramai juga sanak-saudara saya di Sabah yang sudah mula mengidentitikan diri mereka sebagai "Melayu" kerana langkah itu memudahkan segala urusan.

Demikianlah antara realiti, persoalan dan dilema yang membelenggu sebahagian rakan-rakan saya di Sabah. Namun, tentu sahaja segala persoalan ini tidak diperkatakan secara terbuka.

Malah, saya sendiri memlilih untuk tidak memikirkan segala isu itu kerana pasti tidak akan ada sebarang penyelesaian positif dalam masa terdekat.

Mungkin minat saya terhadap kutiyattam memberikan semacam eskapisme daripada menghadapi realiti bahawa keluarga saya kurang mengenali budaya tradisi Bajau dan Simunul.

Tentu sahaja pengalaman saya tidak mewakili realiti keseluruhan masyarakat Bajau di Sabah. Akan tetapi, ini suara hati seorang individu yang mahu melepaskan diri daripada belenggu kemiskinan.

Lalu, sejak seawal usia dua belas tahun, saya cuba menjauhkan diri daripada dilihat sebagai orang kampung. Saya mahu menikmati hidup yang mewah; sekurang-kurangnya dalam realiti imaginasi.

Pada waktu itulah saya berpeluang membaca makalah mengenai kutiyattam dalam sebuah majalah lama (Dewan Budaya, April 1997) di perpustakaan awam. Entah bagaimana hati saya terus tertawan. – Bersambung minggu depan

(Uthaya Sankar SB adalah graduan pengajian media dan seni persembahan dari Universiti Malaya. Beliau boleh berlakon tetapi tidak tahu menari. Faksyen ini ditulis pada 30 Januari 2012 dan Bahagian 2 disiarkan di Free Malaysia Today pada 13 Februari 2012. Sila KLIK DI SINI untuk membaca Bahagian 1. © Uthaya Sankar SB 2012. Bandingkan kisah ini dengan faksyen Laksamana Arjuna. Sila KLIK DI SINI untuk senarai cerpen.)

10 di kudat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kudat - Google Blog Search


Tanah 200 eka CL <b>di Kudat</b> | Openiklan.com - Letak Iklan Percuma <b>...</b>

Posted: 19 Dec 2011 02:11 AM PST

'; function load() { geocoder = new google.maps.Geocoder(); //directionsDisplay = new google.maps.DirectionsRenderer(); var newyork = new google.maps.LatLng(40.69847032728747, -73.9514422416687); var myOptions = { zoom: 14, center: newyork, mapTypeId: google.maps.MapTypeId.ROADMAP, mapTypeControlOptions: { style: google.maps.MapTypeControlStyle.DROPDOWN_MENU } } map = new google.maps.Map(document.getElementById('map'), myOptions); //directionsDisplay.setMap(map); } function codeAddress() { geocoder.geocode( { 'address': address }, function(results, status) { if (status == google.maps.GeocoderStatus.OK) { //alert(results[0].geometry.location); // 37.8280985, -121.57125000000002 map.setCenter(); var marker = new google.maps.Marker({ map: map, icon: redFlag, shadow: shadow, //title: title, animation: google.maps.Animation.DROP, position: results[0].geometry.location }); var infowindow = new google.maps.InfoWindow({ maxWidth: 270, content: contentString, disableAutoPan: false }); infowindow.open(map, marker); google.maps.event.addListener(marker, 'click', function() { infowindow.open(map,marker); }); } else { //alert("Debug: " + status); (function($) { $('#map').append('

Sorry, the address could not be found.

'); return false; })(jQuery); } }); } function showAddress(fromAddress, toAddress) { calcRoute(); calcRoute1(); } function calcRoute() { var start = document.getElementById("fromAdd").value; var end = document.getElementById("toAdd").value; var request = { origin: start, destination: end, travelMode: google.maps.DirectionsTravelMode.DRIVING }; directionsService.route(request, function(response, status) { if (status == google.maps.DirectionsStatus.OK) { directionsDisplay.setDirections(response); } }); } //]]>

10 di kota belud - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di kota belud - Google Blog Search


Kelapa Mawar: RAHMAN DAHLAN AKAN MERASMIKAN <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 07:00 PM PST

Pada 12.Februari ini bertempat di padang Pekan Kota belud, Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan akan menghadiri program "syoknya Broadband' anjuran Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) dan seterusnya merasmikan program itu. Di Sebelah petangnya Rahman Dahlan dijadualkan akan menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan klik-klik bersama Ahli Parlimen yang sebelum ini telahpun dilaksanakan.

Walaubagaimanapun setakat ini belum ada response dari DARD mengenai perkara itu walaupun telah dipostkan oleh pengunjung dalam wall FCB ahli Parlimen yang juga setiausaha BN Sabah itu. Dalam kenyataan yang dipaparkan itu meminta supaya orang ramai datang memeriahkan majlis berkenaan.

Kenyataan itu seperti berikut:

Semua warga Kota Belud dengan segala hormatnya dijemput ke Program "Syoknya Broadband" anjuran Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia(SKMM) pada 12 Febuari 2012 bertempat dipadang Pekan Kota Belud. Bermula jam 8.00pagi-5.00petang. Pada jam 2.00ptgnya pula, Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Klik-klik bersama Ahli Parlimen dan penyampaian hadiah pertandingan Arked print. Perasmian program akan disempurnakan oleh YB Dato Abdul Rahman Dahlan. Acara yang bakal berlangsung seperti Pameran daripada syarikat Telekomunikasi seperti Celcom, Digi dan Maxis. Persembahan daripada Syawal(AF) dan artis tempatan Kota Belud. Ceramah ICT oleh SKMM, Senamrobik, futsal 3 sebelah, Roda Impian, Sukan rakyat dan BBQ. Semua dijemput hadir. Salam.

10 di lahad datu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


sabahkini.net: DUA MAUT, RUMAH TERTIMBUS <b>DI LAHAD DATU</b>

Posted: 18 Feb 2012 10:27 PM PST

DUA orang maut, termasuk seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun, apabila rumah di lereng bukit di Kampung Terusan yang mereka diami, tertimbus dan ranap dalam kejadian tanah runtuh awal pagi Sabtu.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Lahad Datu, Mohd Apandi Mahmod berkata, mangsa pertama, seorang kanak-kanak perempuan dijumpai pasukan mencari dan menyelamat pada jam 10.55 pagi manakala mangsa kedua, seorang wanita dewasa, dijumpai kira-kira jam 11.10 pagi.

Katanya, kedua-dua mangsa yang mempunyai kaitan kekeluargaan yang namanya belum dikenal pasti itu, ditemui di dalam sebuah bilik di dalam rumah yang ranap sama sekali akibat runtuhan tanah dan pokok kelapa sawit dan pokok-pokok kayu.

Menurut Mohd Apandi semasa kejadian, seramai tujuh orang berada di dalam rumah berkenaan namun empat daripadanya berjaya menyelamatkan diri manakala seorang lagi, seorang lelaki dewasa, walaupun terselamat namun mengalami kecederaan parah dan kini dirawat di Hospital Lahad Datu.

Katanya, pihaknya dimaklumkan mengenai kejadian itu kira-kira 2.53 pagi tadi sebelum mengejarkan anggotanya ke lokasi kejadian untuk operasi mencari dan menyelamat.

Operasi mencari dan menyelamat yang disertai anggota bomba, polis dan Jabatan Pertahanan Awam dihentikan kira-kira jam 12 tengah hari tadi. - BERNAMA

10 di keningau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di keningau - Google Blog Search


sabahkini.net: AWAS, PENYAMUN &#39;FOREX&#39; <b>DI KENINGAU</b>!

Posted: 30 Dec 2011 05:19 PM PST


Oleh : JAMES KAMIRON

"SAYA telah melaburkan sebanyak RM50,000 untuk main 'Forex' (perdagangan mata wang asing) ke atas nama syarikat Zeta Capital Management yang dikendalikan oleh seorang yang bernama Henry Jacob Borubui. Mereka memberi keyakinan kepada saya bahawa saya akan mendapat keuntungan yang banyak melalui perdagangan ini," kata seorang pelabur, Paul Ugau.

Apabila ada perjumpaan diadakan sama ada di Ranau, Kudat, Keningau, Papar, Kota Marudu, Paul akan datang untuk melihat mereka melakukan 'trading'. Setiap minggu Paul mendapat keuntungan berlipat ganda.

Ramai yang menyertai 'Forex' melalui Zeta Capital Management terutama pesara, guru, kakitangan kerajaan, peniaga dan petani kerana melihat pulangan yang diperolehi adalah besar.

Mereka melabur serendah RM3,500 yang ditukar ke US Dollar sebelum membuka akaun.

Para pelabur akan diminta untuk memberikan kad pengenalan, salinan bil elektrik atau air dan juga muka depan buku akaun dan juga salinan bayaran melalui akaun bernombor 0102012005575 atas nama syarikat iaitu Zeta Capital Management, di Ambank.

Sebaik sahaja pembayaran dilakukan, akaun yang baru dibuka akan dimainkan oleh individu yang dilantik oleh syarikat tersebut.

Ramai yang meraih keuntungan walaupun hanya dimainkan sekali seminggu. Namun ada masa tertentu pelabur akan kerugian.

Namun, permainan 'Forex' di bawah kendalian Henry Borubui dengan dibantu oleh orang-orangnya kini telah berhenti kerana didapati menyimpang dari carta perjalanan 'Forex' yang sebenar. Mereka telah menggubal sistem 'Forex' secara haram yang dikendalikan oleh mereka sendiri di luar pengetahuan pelabur.

Hasil risikan yang dibuat oleh Sabahkini.net terhadap orang yang bernama Henry Jacob Borubui mendapati penama ini menetap di Kampung Bantayan, bersebelahan dengan Kampung Minintod, Penampang. Kekayaan beliau boleh dinilai dengan memiliki beberapa buah kereta mewah termasuk Ninja King, BMW, Triton, CRV, Kereta Sport dan menjalani kehidupan hidup mewah; apatah lagi di usia muda 30-an beliau telah menjadi kaya raya.

Dari manakah Henry mendapat duit untuk membeli kemewahan ini? untuk memasuki pelaburan 'Forex' Zeta seseorang harus mempunyai RM3,500 sebagai pra syarat. Para pelabur biasanya melaburkan sehingga RM10,000 malahan ada yang melaburkan kesemua wang persaraannya untuk menggandakan wang yang ada. Para petani dan penoreh getah adalah di antara yang menyertai 'Forex' kerana tertarik dengan keuntungan segera yang mereka perolehi.

Ramai suami isteri bercerai berai disebabkan pelaburan 'Forex'. Ramai orang kehilangan kawan. Ramai kehilangan harga diri serta maruah. Ramai juga kehilangan rumah, tanah, harta benda, kereta disebabkan oleh 'Forex'.

Perdagangan 'Forex' haram ini telah menghancurkan masa hadapan ramai orang terutama pelabur, namun orang seperti Henry Jacob Borubui terus menerus menipu orang ramai tanpa sebarang tindakan daripada pihak berkuasa.

Boleh dikatakan Henry Borubui telah mengumpul wang sehingga berpuluh juta. Jika kerajaan tidak mengekang dan memantau para pemain 'Forex' seperti Henry Borubui, maka lebih ramai lagi mangsa akan tertipu dan teraniaya.

'Forex' adalah perniagaan yang mempunyai pasang surutnya, namun para pemainnya mempunyai kecekapan untuk menilai pasaran. Kini Henry telah memindahkan wang pelabur ke akaun baru yang secara senyap tanpa pengetahuan para pelabur Zeta.

Seorang lagi individu yang dikatakan menjadi jutawan segera melalui 'Forex' ialah Andy Junis, dari Keningau, Sabah. Beliau berniaga 'Forex' atas nama Edgar International. Sebelum ini beliau bermain komoditi atas nama Zillion yang telah menyebabkan kerugian besar penduduk di Keningau.

Meskipun hidup secara sederhana di kampungnya, Andy memiliki kekayaaan luar biasa. Latarbelakang ibu bapanya hanya sebagai petani. Namun berbekalkan kebijaksanaan dan kecekapan yang dipelajarinya dari Henry Borubui, beliau menjadikan 'Forex' sebagai senjata untuk meraih pendapatan luar biasa.

Beliau menggalakkan ramai orang kampung menyertai 'Forex' dan jika mereka tidak memiliki wang yang cukup Andy bersedia menerima gadaian geran tanah.

Andy juga memiliki sebuah syarikat yang dinamakan Matanoi Group dan Eastern Rich. Syarikat ini pernah menaja satu acara peringatan Batu Sumpah sempena Hari Malaysia anjuran Pejabat Daerah Keningau pada tahun 2010 dan sebuah parti komponen Barisan Nasional (BN).

Ramai orang kenamaan menyertai pelaburan 'Forex' ini kerana orang kuat Andy Junis ialah seorang ahli politik yang bernama Rayner Udong yang telah membawa ramai orang melabur 'Forex'. Dikatakan beberapa wakil rakyat telah menyertai 'Forex' melalui Rayner.

Melalui orang kanannya, Albert Henry, yang juga memiliki kemewahan luar biasa, mereka sering ke luar negeri dan memiliki beberapa perniagaan di Sabah. Antaranya yang dikatakan ialah Andy dan Albert melalui Matanoi Group menyewakan sehingga 200 unit rumah kepada Kementerian Pertahanan Malaysia di Sepanggar, Kota Kinabalu.

Melalui Matanoi Group juga, kedua individu ini menjalankan perniagaan pelancongan, perkapalan dan di Keningau menyewakan jentera-jentera kepada kontraktor.

Dari manakah Matanoi Group mendapat wang untuk menjalankan perniagaannya? Wang yang digunakan Matanoi Group adalah hasil pengumpulan wang haram Andy dan Albart melalui perdagangan 'Forex' Edgar International secara penipuan terancang.

Para pelabur kebiasaannya akan merujuk kepada individu-individu (Henry, Andy, Albert) ini sama ada 'buy' atau 'sell' semasa bermain 'Forex'. Oleh kerana sistem (indicator) yang digunakan adalah dikawal oleh individu menggunakan sistem sendiri yang di 'upload'kan ke komputer pelabur; maka dengan mudah para pelabur akan ditipu oleh kelicikan permainan mereka.

"Dia akan suruh 'buy' tetapi kalau mengikut indicator antarabangsa sebenar ialah 'sell', namun kedudukan mereka tidak goncang sebab wang itu tidak kemana-mana, wang itu hanya beralih kepada mereka ini, penipuan ini sememangnya telah dirancang. Perdagangan itu dijalankan secara in house," kata Matthew, seorang pelabur yang geram disebabkan seorang dari 'Penyamun Tarbus' ini tidak menjawab telefon bagi beliau mendapatkan maklumat terkini pelaburan 'Forex' yang dibuatnya.

Malahan beliau reda dengan kehilangan RM7,000 yang telah dilaburkan meskipun tidak tahu ke mana lagi untuk mengesan para penyamun ini.

"Mereka akan katakan kepada pelabur, bahawa mereka silap membuat analisis terhadap pelaburan, tetapi sebenarnya itulah permainan mereka untuk mendapatkan duit orang secara haram," kata Matthew yang menggesa Bank Negara Malaysia dan Polis DiRaja Malaysia bertindak segera telah ramai mangsa telah membuat laporan polis.

Apakah kerajaan terus menerus menghalalkan perbuatan para penyamun ini yang terus berterusan menipu dengan pelbagai cara termasuklah mengubah nama syarikat 'Forex' tanpa pengetahuan pelabur, atau kononnya berlaku gempa bumi, perang di luar negara yang sebenarnya langsung tidak bersangkut paut?

Adakah kerajaan terus menghalalkan penipuan terancang ini? Bagaimana dengan orang yang telah ditangkap pertengahan tahun yang dikaitkan dengan pelaburan 'Forex'? Adakah kerajaan tidak mempunyai cukup bukti untuk membawa para penyambun ini ke penjara? Kerajaan harus menyita harta mereka ini kerana cara harta itu diperoleh dari hasil penipuan terancang.

Atau benarkah individu-individu ini mempunyai hubungan di dalam sehingga mereka sukar ditangkap dan masih bebas ke sana sini berterusan menipu?

Laporan Daily Express mengenai individu berkaitan 'Forex' juga telah senyap sehingga kini? Adakah James Sarda telah dibeli oleh para penyamun ini?

Untuk makluman kepada mangsa, laporan polis boleh dibuat dan siasatan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu boleh dijalankan. Dalam pada itu juga, siasatan juga akan dijalankan di bawah Seksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) dan Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembanterasan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA).

Bagaimanapun, tanpa adanya laporan daripada mangsa kepada pihak-pihak yang berwajib seperti pihak Polis dan aduan kepada Bank Negara Malaysia pihak berkuasa sukar untuk bertindak menjalankan siasatan. Atau menghantar aduan kepada Bank Negara ke Unit Penyiasatan Khas, Bank Negara Malaysia, Jalan Dato' Onn, 50480 Kuala Lumpur. Faksimili: 03-26987467. E-mel: upkinfo@bnm.gov.my Sila juga hubungi di nombor telefon yang berikut: Tel.: 03-26915090/2698 4163/ 26910824/2692 6482.

10 di penampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di penampang - Google Blog Search


Jeffryjeff.com | KERANA CINTA <b>DI</b> TOLAK, LELAKI BELASAH <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 12:33 AM PST

PENAMPANG: Hanya kerana cintanya ditolak, seorang lelaki hilang pertimbangan apabila membelasah teman wanitanya sehingga mangsa cedera di pinggang dalam kejadian di Kampung Sedomon, di sini, kelmarin.

Malah, dalam kejadian jam 9 malam itu, suspek berusia 35 tahun turut mengambil parang di rumah teman wanitanya itu dan mengacukan senjata berkenaan ke arah abang mangsa yang cuba meleraikan pergaduhan mereka.

Ketua Polis Daerah Penampang, Deputi Superintendan Ratan Kumar Singh berkata, suspek bertindak ganas dengan menendang pinggang mangsa berusia 30 tahun itu, sebanyak dua kali.

Menurutnya, sebaik menerima laporan, sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian dan berjaya menahan suspek.

"Pada mulanya suspek cuba melarikan diri, tetapi gagal. Hasil pemeriksaan, polis menemui sebilah parang dipercayai digunakan suspek ketika kejadian itu yang dicampak ke dalam semak, kira-kira dua meter dari rumah mangsa," katanya ketika dihubungi, semalam.

sumber:mummynemo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selasa, 28 Februari 2012

10 di semporna - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di semporna - Google Blog Search


Batu <b>di Semporna</b> | tuahlensa.com

Posted: 30 Nov 2010 05:15 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Semporna was founded soon after the British North Borneo Company established Sandakan,asas and initially settled by Chinese traders. The name Semporna, means place of rest, and was given after the British quelled ...

10 di lahad datu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di lahad datu - Google Blog Search


Guru <b>Di Lahad Datu</b> Mangsa Panas Baran Suami | Anjung Maya

Posted: 17 Jan 2012 06:44 AM PST

ALOR SETAR: Seorang guru yang tidak tahan didera secara mental dan fizikal, termasuk dipukul dan diugut akan disembelih oleh suaminya yang terlalu cemburu dipercayai akibat pengaruh dadah, meminta jasa baik Kementerian Pelajaran membantu segera masalah perpindahannya ke Semenanjung dari Lahad Datu, Sabah atas faktor keselamatan

Guru Bahasa Melayu di Sekolah Rendah St Dominic, Lahat Datu, Siti Muniroh Mohd Shukri, 31, nekad melarikan diri bersama seorang anak lelakinya, Al Mustaqim Aldin yang berusia sembilan bulan selepas tidak tahan menanggung keperitan bersuamikan lelaki baran, cemburu dan sering berhalusinasi, terutama bila berada di bawah pengaruh dadah.
Sebelum melarikan diri, Muniroh yang berasal dari sini pernah berbincang dengan guru besar sekolah berkenaan dan tindakannya itu turut mendapat bantuan kakak ipar dan ibu mentuanya yang membelikan tiket penerbangan supaya dia boleh pulang ke Semenanjung.
Selain itu, beliau juga membuat laporan polis di Lahad Datu sebanyak dua kali selain ke Mahkamah Syariah untuk menuntut cerai. Siti Muniroh kini dalam proses menuntut fasakh di Mahkamah Syariah, Alor Setar.

Muniroh berkata, beliau dipukul, dikurung, dimalukan dan tidak dibenarkan menjalankan tugas sebagai guru, selain dibelenggu masalah hutang dengan along dan bank melalui pinjaman peribadi serta kad kredit yang dibuat oleh suaminya.

"Suami saya yang terjebak dengan dadah sekitar 2010 selepas kami berkahwin pada Jun 2009. Dia sangat cemburu hingga sanggup mengurung dan memukul saya saban hari hanya kerana saya bercakap dengan lelaki, termasuk dengan abang iparnya dan saudara maranya sendiri.

"Dia juga meminjam dengan along, memohon kad kredit dan beli kereta guna nama saya secara paksa. Selepas itu, dia paksa saya jelaskan pula hutangnya, jika tidak saya jadi mangsa terajang dan disepak.
"Sikap cemburunya pula semakin menjadi-jadi bila dia di bawah pengaruh dadah. Dia akan tuduh ada lelaki lain masuk ke rumah, sedangkan hanya saya dan dia saja yang ada ketika itu. Disebabkan cemburu juga, dia menutup semua lubang termasuk lubang paku pada dinding rumah kerana merasakan ada orang mengintai kami," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Siti Muniroh berkata, apa yang diinginkannya sekarang adalah Jabatan Pelajaran membantunya untuk berpindah ke mana-mana tempat di Semenanjung kerana dia masih sayangkan kerjanya selain ia adalah minatnya sejak kecil.

"Saya pernah menghubungi Pejabat Pelajaran Daerah di tempat saya mengajar, namun maklum balas diterima kurang baik apabila pegawai di sana berkata bukan masalah saya saja yang dia kena selesaikan.

"Saya juga membuat permohonan secara dalam talian kepada guru besar dan Jabatan Pelajaran Sabah, selain bertemu pegawai jabatan itu di sini serta kaunselor," katanya.-Berita Harian

Tags: , , ,

10 di keningau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

10 di keningau - Google Blog Search


BORNEO DIGEST: UCAPTAMA DATUK MUSA <b>DI KENINGAU</b> <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2012 06:22 PM PST


KENINGAU (Sabah Malaysia): Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Hj. Aman akan menyampaikan ucaptama di Majlis Penerangan Perdana Peringkat Zon 4 di Keningau pada 26 Febuari ini.
   Zon 4 terdiri daripada Umno Bahagian Keningau, Pensiangan, Ranau dan Tenom.
   Pengerusi majlis itu Datuk Sairin Hj. Karno memberitahu, seramai 3000 orang akan menghadiri majlis itu yang akan diadakan di Dewan Masyarakat Keningau.
   Sairin yang merupakan Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah memberitahu, dua kertas kerja yang masing-masing bertajuk – Dasar Kerajaan dan Pembangunan Negara serta Isu-isu semasa Negara akan disampaikan pada majlis yang diadakan seawal jam 8 pagi itu.
   Beliau berkata, majlis itu amat penting kerana banyak isu-isu yang dikupas dan dijelaskan kepada rakyat sebelum menghadapi pilihanraya ke-13, yang dijangka akan diadakan pada bila-bila masa daripada sekarang.
   Orang ramai khususnya yang tinggal di sekitar Keningau dan seluruh Zon 4, adalah dijemput untuk menghadiri majlis itu. 
 

BLOG SABAH

Copyright 2010 All Rights Reserved